MA removable MOT airbag NEW

Anatoli

Ny medlem
Hej!
Jag är på att välja en ABS gyggsäck.
Jag tittar bara på Mammut. Så är det för att jag kan inte hålla på att studera allt som finns på marknaden. Så jag väljer varumärke som jag tycker är fetast. Däremot är jag öppet för andra förslag.

Mammut har 2 system RAS (removable) och icke removable. Den som är icke ser mera intressant ut. Men tittar jag på deras hemsida står det NEW på flera produkter. Alla de nya är med RAS.

Så min fråga är varför? Är äldre RAS förbätrades? Är den bättre än balong över akslarna och nacken(icke removable)? Eller de vill sälja mer RAS? Eller fattar jag ingenting och det finns ingen logik och det har bara blivit så?

Kan någon någonting om detta? Komm gärna med någonting konkrett (fakta liksom) än bara gisningar. Annars blir det en till tråd där folket skisar fint. Förlåt om jag har sårat någon!

Tack på förhand.

Precis som du säger har Mammut två olika system, RAS och PAS. Dock är båda borttagbara! Det är endast de gamla snowpulsesäckarna som inte har borttagbara ballonger, alla det står Mammut på går att skyffla runt som man vill.

Egentligen är det inte så stor skillnad på systemen, bortsett från utformningen på ballongen. Den skillnaden ger dock vissa följdskillnader, PAS har bulkigare axelremmar, och skymmer till viss del din sikt när du drar ballongen. Själv har jag ett RAS-system, men det beror mest på att PAS inte fanns när jag köpte min säck. Hade jag köpt idag hade det nog varit dött lopp mellan dem mer eller mindre, min största oro hade varit att de breda axelremmarna hade suttit dåligt.

Det finns sjukt många märken på marknaden vid det här laget, men de enda som egentligen har något jag personligen tycker är värt att titta på utöver Mammut (iaf om prisbilden är samma som när jag köpte - dvs att Mammut är 2000-3000 kr billigare än konkurrenter i samma viktklass) är JetForce. En batteridriven ballongsäck från BD/POC. Den är dock helt ny på marknaden, så där får man ju väga mot att ha en förstaårsprodukt på ryggen istället för något mer etablerat och användartestat.

Jag hade Snowpulse lite 35, tänkte köpa RAS pga bättre säck och möjlighet att köra Light och 35L men blev att köpa PAS, har deras Pro 35 vilket är en grym säck, är nog bästa skidryggsäcken jag provat. Anledningen är att många som dör vid laviner där pga våld och har du PAS har du iaf ett teroretiskt skydd mot alla viktiga delar av kroppen om du kryper ihop till en boll....
Jag insåg efter lite tankar att chansen att jag gräver och kollar snön minskar avsevärt om jag inte har spaden i ett separat fack så det fick bli så ;) Kan inte påstå att jag egentligen hittat några negativa aspekter med väskan förutom att jag gärna haft fickor på höftbandet.
Axelbanden blir mjukare efter användning och det där handtaget är i blir ju hårdare när handtaget är i men när det är ute som när man åker är det mjukt. Jag ångrar mig inte en sekund!

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Precis som du säger har Mammut två olika system, RAS och PAS. Dock är båda borttagbara! Det är endast de gamla snowpulsesäckarna som inte har borttagbara ballonger, alla det står Mammut på går att skyffla runt som man vill.

Egentligen är det inte så stor skillnad på systemen, bortsett från utformningen på ballongen. Den skillnaden ger dock vissa följdskillnader, PAS har bulkigare axelremmar, och skymmer till viss del din sikt när du drar ballongen. Själv har jag ett RAS-system, men det beror mest på att PAS inte fanns när jag köpte min säck. Hade jag köpt idag hade det nog varit dött lopp mellan dem mer eller mindre, min största oro hade varit att de breda axelremmarna hade suttit dåligt.

Det finns sjukt många märken på marknaden vid det här laget, men de enda som egentligen har något jag personligen tycker är värt att titta på utöver Mammut (iaf om prisbilden är samma som när jag köpte - dvs att Mammut är 2000-3000 kr billigare än konkurrenter i samma viktklass) är JetForce. En batteridriven ballongsäck från BD/POC. Den är dock helt ny på marknaden, så där får man ju väga mot att ha en förstaårsprodukt på ryggen istället för något mer etablerat och användartestat.
Jag tittade på JetForce. Den ser ut väldigt användarvänligt och framför allt praktiskt! Och just att man behöver inte tänka så mycket på om det är dags att sätta pumpen i gång eller inte. Jag ser inga direkt nackdelar med den. De begränsningar som kan finnas är inte aktuella med tanke på hur de flesta av oss använder ABS.
Det är kanske tråkig med färg och formen (praktiska fickor...)

Som sagt, den är inte användartestad. I min värld är det en enorm nackdel när det kommer till den typen av produkter, finns i princip alltid barnsjukdomar som ska stöpas om.

Vattendroppe sa:
Som sagt, den är inte användartestad. I min värld är det en enorm nackdel när det kommer till den typen av produkter, finns i princip alltid barnsjukdomar som ska stöpas om.
Jag håller med dig. Jag gick och tränade på lunchen så tänkte jag på den här. Jag komm framm till att jag varderar den mest som teoretiker och från den praktiska aspekten med uppladningen. Som jag har uppfattat har den ingen tryklufts givare och går på förinstälda pumpintervaler - det är stort nackdel. Fast det kan avgöra pricet avsevärt. Nej, det sant. Det är mycket vågat att köpa den och lika mycke dumt om andra kommer inte på samma spår att vi har någonting bra om 1...2 år. Jag kommer ihåg när de första abs dök upp i vetenskapliga tidningar. Det var länge sen tup 3 år sen. Jag tycker det är är den första året att det finns verkligen många abs ryggsäckar att välja på.

De teknikaliteterna vet jag inte mycket om, men det skiljer sig nog inte så mycket från en patron-airbag egentligen. Den pumpar ju oavsett. Jag är meet orolig för batterier+kyla/många små delar+mycket mekaniskt slitage.

Tillbaka
Topp