MAESTRALE RS 2 som släpper låsarmen till gåläge vid utförsåkning

Är det någon fler än jag som har problem med att låsspännet till gåläget släpper vid piståkning?
Hänt 2-4 gånger om dagen. Mycket obehagligt att inte kunna lita på åkläget (och farligt.....).

Är det någon fler än jag som har problem med att låsspännet till gåläget släpper vid piståkning?
Hänt 2-4 gånger om dagen. Mycket obehagligt att inte kunna lita på åkläget (och farligt.....).
Jag är inte på fjärde säsongen med mina Maestrale och aldrig haft det här problemet förräns den senaste veckan i Trysil.

Helt plötsligt släpper låsspännet vid piståkning och oftast den vänstra pjäxan men ibland även den högra i varje åk. Konstigt är att det också verkar ske oftare med min Shiftbindning (Black Crows Atris) än med mina Dynafitbindningar ( Faction Agent 2.0).

Har åkt samma backar med samma åkstil med samma före men det händer mycket oftare med Shiften. Förstår inte vad som skulle kunna vara annorlunda och varför det börjar hända helt plötsligt.

@jonaslundqvist
Fick du någon rätsida på dina pjäxor?

//Johan

Jag är inte på fjärde säsongen med mina Maestrale och aldrig haft det här problemet förräns den senaste veckan i Trysil.

Helt plötsligt släpper låsspännet vid piståkning och oftast den vänstra pjäxan men ibland även den högra i varje åk. Konstigt är att det också verkar ske oftare med min Shiftbindning (Black Crows Atris) än med mina Dynafitbindningar ( Faction Agent 2.0).

Har åkt samma backar med samma åkstil med samma före men det händer mycket oftare med Shiften. Förstår inte vad som skulle kunna vara annorlunda och varför det börjar hända helt plötsligt.

@jonaslundqvist
Fick du någon rätsida på dina pjäxor?

//Johan
Hej Johan,

Jag lämnade in pjäxorna till Alpingaraget som fixade dem. Vet inte exakt vad de gjorde). Har inte åkt hård piståkning ännu, mest på centermonterade skidor med klart mindre plöstryck. Inget släpp ännu men känner mig inte helt säker ännu. Jag kör också Salomon Shift, hos mig var det högra skon som strulade, tror inte det har/hade att göra med bindningen...
Ska åka om 3 veckor igen, ska se om jag får tillfälle att "ladda på" i pisten för att testa ordentligt. Återkommer.

/Jonas

Jonas, tack för svar!
Skönt att det verkar gå att fixa så lätt.
Åker in till Alpingaraget i veckan för att få det fixat, får se om de också kan förklara varför låsmekanismen börjar släppa nu.

Tillbaka
Topp