Mail från antipiratbyrån Nicklas Persson

solfiluren

Medlem
hejhopp, jag fick idag ett mail från antipiratbyrån men vet inte om det är sant eller ett fake mail så jag frågar er så här skrev "dom" ;

Antipiratbyran, arande nr 053.‏

Brott mot upphovsrätten IPRED‏ Du är härmed delgiven som skäligen misstänkt för brott motupphovsrättslagen 8 § b (2006:511) Detta är ett sammarbete mellan Polisen & Antipiratbyrån som genomDatainspektionens beslut den 13 oktober 2007 beviljats undantag från 21 §personuppgiftslagen för att använda IP-adresser för att säkra bevisning omupphovsrättsintrång.(http://www.datainspektionen.se/pdf/beslut/antipiratbyran_undantag.pdf) Det har efter en längre tids spaning fram kommit att ni är medlem i ettfildelningsverk - sk FTP-server protokoll. Då detta brott är att betraktasom grovt löper straffskalan från minimum 11 mån till max 5 års fängelse. En rättsinnehavare har dessutom rätt att begära skadestånd för intrång iupphovsrätt via civilmål 21 § a (1986:32) Då ni nu blivit delgiven misstanke om brott kommer du kallas till förhörvia mail. Du skall kontakta oss omedelbart för mer information och datum. För frågor gällande detta ärende vänligen ring +1 (818) 954-6000 tillWarner Bros. Entertainment Inc. Om du väljer att prata på svenska så kommerväxeln automatiskt att koppla dig till den svenska växeln bara uppge dittärendenummer på svenska så blir du direkt kopplad.Uppge ärendenummer932-237673Z Mvh Nicklas Persson, antipiratbyrån. TM & © 2009 Warner Bros. Entertainment Inc. All rights reserved.

är detta något jag behöver vara rädd för eller är det bara ett fake mail, om det är riktigt borde dom inte ha skrivit min ip adress då eftersom jag har tankat från två ställen?

hoppas ni kan hjälpa mig tjaaa

+1 (818) 954-6000 går iaf till Warner. Är avsaknaden av mellanslag i texten nått som fanns i orginaltexten eller nått som tillkom när du postade här? Är du med på en FTP, isf kan det mycket väl vara sant. Dock borde mailet komma från en advokat å Warners vägnar, inte från Antipiratbyrån.

Är väl bara att du ringer och frågar?

Jag hoppas det är på riktigt, blir intressant att följa...

Jag trodde dom än så länge inte gick på vanliga tonåringar som laddade ner lite musik och filmer. Trodde dom koncentrerade sig på de som faktiskt gör filmnerna tillängliga, de som delar enormt mycket eller de som tjänar pengar på det...
Sen är juh jävet inte utrett än. Om jävet går igenom och domen stryks finns inget prejudikat att gå efter förräns hela processen gjorts om och ny dom fastställts.

Jag hade skitit i det om jag varit du. Det verkar mysko att det skickar a-mail om sånt. Deleta mailet och skapa ett filter som tar bort alla mail med "Antipiratbyran" i subject-raden så slipper du bry dig. Om det kommer ett riktigt brev på posten så kan du ju bo:rja ta det på allvar, tills dess finns ingen anledning till oro.

enligt texten så upptäckte dom dig i oktober 2007 (?) men dom får inte använda bevis som är insamlade innan IPRED trädde i kraft. (alltså 2009) så jag skulle nog tro att antingen så är det spam eller så är det ett misstag från deras sida. jag skulle vänta på ett vanligt brev i alla fall. men är materialet insamlat efter att IPRED trädde i kraft så är du nog ganska körd... :s

Kanon att du erkänner i tråden att du tankat inte bara från ett utan två ställen, så slipper som överbevisa dig haha räkna nu med 22 mån till 10 år istället

Ha, det där är fake...

Ingen hänvisning till den riktiga upphovsrättslagen (1960:729)... Bara det borde ju finnas inte sant?
Enbart polisen och åklagarämbetet får delge misstanke...´
Civilmål 21 § a (1986:32)? Existerar knappast, en civilrättsmålsbeteckning ser inte ut så...

Vaddå förhör genom mail???? Skrattretande...
Tala svenska med en amerikansk växel för att de skall koppla dig? Moahahahahahahahahaaaaaa

Sitt du lugnt i din sextonåriga lilla båt och kasta mailet åt skogen...

Senast ändrad:
1986:32 är en förordning om ändring i Statens allmänna tjänstepensionsreglemente (1959:287) så bara därigenom verkar det ju fejk men med tanke på vilka clowner som jobbar på antipiratbyrån så ska man väl inte helt utesluta det på en sån grund...

och 2006:511 handlar om arbetslöshetsförsäkring...

kodiak: han "upptäcktes" inte 2007, läs om.

Senast ändrad:
Det är inte olagligt att fildela om inte filerna är upphovsrätts-skyddade.
Det är upp till eventuell anklagande part att visa på detta.
Om du delar med dig av dina hemmagjorda filmer och tankar ner andras hemmagjorda filmer via en ftp så är detta inte olagligt.
Om ftp-trafiken är krypterad kan det bli svårt att bevisa att så inte är fallet.

Vilken avsändare var det på mailet?

Skulle nog också tro att det är fejk. Finns lite fel i texten som gör att jag har svårt att se mailet som äkta "prata på svenska" borde väl istället stå "prata svenska" och sen skulle jag ha svårt att tänka mig att Amerikanarna skulle skicka dig till en svensk växel bara för att du pratar "på" svenska. Bara en sån sak som att man skriver "fem" istället för "5". Dessutom alla missar när det gäller mellanslag..
Förhör via mail. Det vore intressant måste jag säga!

Senast ändrad:
Hur skulle dom fått tag i din mejl av att veta ip-nr? ;p

Jag kollade lite på lite andra forum; det här mailet har varit i rullning sedan slutet på 2007. Det är fake!

Claar sa:
Bara en sån sak som att man skriver "fem" istället för "5". Dessutom alla missar när det gäller mellanslag..
En liten parentes i sammanhanget: Om du skriver ett tal i en text så skriver du talet i bokstäver upp till tolv(!) av nåogn anledning. så i den bemärkelsen är språkbruket korrekt i texten. ;)

Senast ändrad:
Om det var allvar skulle dom inte kontakta dig via mail. Bara en sån sak som hur skulle dom fått tag på din mailadress och veta med säkerhet att det är den mailen du använder dig av?
Nädu, vänta tills du får ett riktigt brev på posten, en aggresiv knackning på dörren eller ett otrevligt telefonsamtal.

Detta kan du chilla på :)

Antagligen fake.

Varför skulle du ringa Warner Bros i USA när Ipred gäller i EU ?
eller?

annars kan du väl kolla ipredkoll.se ? :)

HeLium sa:
Jag kollade lite på lite andra forum; det här mailet har varit i rullning sedan slutet på 2007. Det är fake!

Claar sa:
Bara en sån sak som att man skriver "fem" istället för "5". Dessutom alla missar när det gäller mellanslag..
En liten parentes i sammanhanget: Om du skriver ett tal i en text så skriver du talet i bokstäver upp till tolv(!) av nåogn anledning. så i den bemärkelsen är språkbruket korrekt i texten. ;)
Det är ju inte korrekt i texten, där står det ju 5 och inte fem.

gustavlindskog sa:
HeLium sa:

Claar sa:
Det är ju inte korrekt i texten, där står det ju 5 och inte fem.
Haha, du har rätt, jag snurrade visst upp det lite. Tackar!

Claar --- Jag hoppas verkligen att du kan förlåta mig för mitt översitteri... XD

Tillbaka
Topp