Mantra 88 eller M6/M7

ChasingPow

Aktiv medlem
Mantra 88 eller M6/M7
Hej! Tänkte skaffa ett par mer pistorienterade lagg som är till för mer charging.

Bakgrund, tävlat och gått skidgym så man får väl kalla sig relativt kompetent åkare samt väger över 100kg. 183cm.

Har ganska mycket andra skidor för offpist åkning så den kvalitén är inte prio per say men åker man runt i pisten är det ju gött om man kan slira av och åka lite offpist där det ser trevligt ut.
Samtidigt vill jag kunna kötta på även när det blir uppåkt.

Carving i varierande förhållande i högre fart är väl störst prio. Har ett par 171cm krumpe för kids åkning och glida med familjen.

Kan inte ta mig iväg på skidtest så får köpa lite i blindo men har svårt att se att jag skulle bli hel besviken på endera av dem.

Min känsla säger 88 bättre för carvingen men är dem för kort i skäret? Är dem lite för dåliga om man drar en kort sväng in bland träd och djupare snö?
Här tänker jag 184cm varianten

M känns som de definitivt klarar offpisten men är dem lite för slöa kant till kant? Här känns det lite oklart med längd, 177 kanske blir kort för fart stabiliteten men radien kanske blir perfekt? 184 kanske känns för slö men klarar farten?

Mantra 88 eller M6/M7
Min känsla säger 88 bättre för carvingen men är dem för kort i skäret? Är dem lite för dåliga om man drar en kort sväng in bland träd och djupare snö?
Här tänker jag 184cm varianten

M känns som de definitivt klarar offpisten men är dem lite för slöa kant till kant? Här känns det lite oklart med längd, 177 kanske blir kort för fart stabiliteten men radien kanske blir perfekt? 184 kanske känns för slö men klarar farten?
Väldigt subjektiva frågor och jag skulle inte lita på någon annans bedömning. Men snart kommer en av The Usual Suspects och rekommenderar QST 92 från tysken :D

Mantra 88 eller M6/M7
Enforcer 88 i 186 cm, tickar alla dina boxar IMO. Har ersatts i år av Enforcer 89 som är mer av en charger med mindre rocker och mer pistorienterad. Kanske går att hitta 88'an på beg-marknaden

Senast ändrad:
Mantra 88 eller M6/M7
Jag håller på att köra M7 och 88:or, även 84 kör jag på
Har gått ner i längd på M7, körde mycket på 184 länden, men uppskattar mer 177 då de är tillräckligt fartstabila men kvickare och svänggladare
Medans 84:an som jag kör på nu är kvick och stabil i 184cm längd.

Om du är gammal tävlingsåkare, så är mantra att föredra, då har du tekniken att utnyttja dem
Ska du prioritera att släppa på och få den skidan som känns mest som en bred storslalomskida, så är det ett par M7 i 184cm längd
Var ut på ett par idag en idag för att testa en ny bindning från Marker, och måste säga att det är en rejäl skida som pallar blankis och mjukt på samma gång
Förra veckan regnade det här i Åre, och nu har det äntligen blivit minusgrader och snöat. Så man kunde få glansis och nysnö i samma sväng.
Skidan fixar det mesta om man vill dra på

Vill du däremot ha mer sväng och en lekfullare skida, så kan du gå ner i längd eller i bredd
Ska du in bland träd och köra, så skulle jag föredra 88 före M7, mest för att den är kvickare
Ska du köra i djup offpist vetetusan hur mycket fördel man får av den centimetern bredare M7an är
Skulle det dumpa rejält skulle jag föredra ett par ännu bredare skida
Däremot så är det svårt att hitta en bättre slasksnö skida en M7 i 184cm längd, den perfekta avvägning utav stabilitet och bredd.

Vettetusan om du blir klockare av mitt inlägg, men fördelen med dem, är att man växer in i skidorna ju mer man kör på dem, riktigt kul att ha något som pushar en framåt :)

Mantra 88 eller M6/M7
Jag åkte M7an i 184 på skidtestet i Lindvallen, min absoluta favorit av allt jag testade där. Tycker det låter som precis det du söker! Det gick verkligen köra hur fort som helst på dem :D men jag upplevde dem som väldigt rappa ändå.

Mantra 88 eller M6/M7
Hmm ja det känns som det lutar lite mer mot dem. Känns bara som att jag har svårt att bestämma längden. Hade helst haft närmare 180 sträcket så får väl grubbla lite till haha

Tillbaka
Topp