Mantra eller Gotama för svenska fjällen?

Patan

Ny medlem
Hej
Jag tänkte köpa nya skidor denna säsong och har hela hösten varit inställd på att köpa årets Mantra i 177cm. Nu börjar jag dock vela en aning och funderar på om jag skall våga mig på en Gotama i 183cm (eller kansk 176) istället. Jag var tidigare (i våras) inne på att köpa en Seth, men eftersom den har fått lite rocker så borde den knappast ha blivit mer allround och mer fartstabil. Jag la därför den åt sidan. Nya Gotaman verkar spännande men den kanske blir för mycket skida för att köra med i svenska fjällen.

Min huvudsakliga tanke är att skidan skall funka i de flesta fören. Helst offpist och puder men i ärlighetens namn så är det ju inte lyxigt många puderdagar på en säsong. Jag tvingas alltså köra en del pist, även om det inte är något jag föredrar. Jag åker för det mesta i dom svenska fjällen med Hemavan som bas.

Mina referensramar när det gäller skidor är:
- Jag kör idag på Elan 777 (176cm). Jag tycker den är rolig men känns lite instabil i hög fart på dåligt underlag. Den är också för smal när det har snöat ordentligt. Bra grepp i hårda pister.

- Jag har testat Mantra 05/06 och 06/07 i 177cm och den gillar jag som tusan. Kändes fartstabilare än 777an och med mer lyft i pudret. Testat i skog, vindpinat kalfjäll, manchester och stenhård sprutsnöbacke. Funkade bra överallt och lagom mycket skida.

- Provat Seth 05/06 och 06/07 i 179cm. 05/06an testade jag i skog och hård sprutsnöbacke och den kändes kul i skogen men var fullständigt värdelös i sprutsnöbacken. 06/07an gillade jag mer trots att det skall vara samma skida. Jag fick testa lite manchester och offpiståkning på kalfjäll med blandat underlag och det funkade riktigt bra. Möjligtvis kändes den lite fladdrig.

- Vid samma tillfälle som jag testade Seth testade jag också K2 AK Enemy, Made'n AK eller vad den nu heter (06/07). Det här var dock alldeles för mycket skida för mig. Jag upplevde att ingenting funkade med den, förutom lite manchestercarving i relativt flack terräng. När det blev brantare hade jag svårt att byta kant och manövrera skidan.

Jag är 170cm/70-75kg. Inte speciellt stark i benen. Åkt skidor några veckor varje år sedan 1973, och har rätt bra teknik. Åker gärna fort och stora svängar men inte störtloppsfort. Mycket åkning i skog eller kalfjäll, tyvärr också en del pist när inget annat erbjuds.

Jag vill ha skidorna innan säsongen drar igång och måste beställa skidorna eftersom ingen butik där jag bor säljer skidor som är bredare än Monster88. Mantran känns som ett säkert kort men eftersom Gotaman ännu är oprövad skulle jag vara glad för lite input.

Tja!

kan inte säga något om mantra annatn änn de som står här på FR, men åker själv på gotama 176 och väger 75kg, i puder så e den kanon, ingen annan komentar. När det kommer till piståkning så var jag orolig att de skulle vara stela och jobbiga som fan, gick nämligen från lätta twintip till fatskies + gick upp 16cm i storlek, så de va en liten skillnad. Men de visade sig att dom va riktigt ok i pisten, jag blev riktigt förvånad och kan jallefall göra goa skärsvängar i manchestern! underbar skida, lite jobbig i parken dock :P

Ciao!

När man bara ett par skidor så tror jag nog att Gotama kanske är lite bred för enbart svenska förhållanden. Mantra är lite mer allsidig.

Jag kör på Gotama, och den funkar helt okej i pisten- bättre än man kan tro. Men egentligen handlar det om två olika inställningar till din skidåkning. Vill du ha en skida som är grym i puder och är villig att offra en del i andra förhållanden så är Gotama den du ska ha. Mantra är som sagt mer allsidig och är inte grym i pudret men riktigt bra, och du får ut lite mer i pisten.

Bara att välja, inte helt enkelt dock!

Lycka till!

Mantran är mer allround och bättre i uppkört medans Gotama är bättre i rent puder. Detta i min mening talar för Mantran.

Som jag har skrivit förut så är Seth "rocker" ca 1 mm per skida så det lär du inte märka då den dessutom är bara ca 5 cm lång...

//H

Sålänge det är mjukt så brukar det gå rätt bra att carva med fatskis, men när det börjar bli isigt eller hårt så får man inte grepp längre, då blir det sladdande och långa svängar. Så mkt handlar om du vill kunna greppa även i hårdare förhållande, isof ta mantran.
Annars är gotaman en supertrevlig skida som manglar alla ojämnheter och är grymt fartstabil (har bara kört 04/05 som är snyggast....)

Peter_K sa:
FF sa:
Mantra 184 kommer vara HELT optimal för dig.
Allvarligt? Jag klämde på en Mantra 184 förrra veckan och den kändes väldigt stor jämfört med vad jag kör på idag 176cm. Jag är bara 170cm lång om jag sträcker på mig och inte speciellt benstark. Det var dock inga problem med 177Mantran av gamla modellen som jag testat.

/Patrik

Jag köpte mantra 184 till denna vinter.. det som kan bli kruxet med 184 cm kan vara om det är jävlit tight skog som det kan vara i sverige ibland... Eftersom du inte var så jättelång tycker jag du ska tänka igenom om du vill ha 184 eller 177 cm de e ju inte så att du får dålig bärförmåga om du väljer 177 cm plus att du behöver inte vara rädd att fassna i varenda rot när du kör i skogen... Men kör på mantran, ganska övertygad om att det är rätt skida för dig..

Senast ändrad:
Killen är 170 lång och ni rekommenderar honom 184 cm långa skidor? :S

Det är SVENSKA fjällen han ska åka i så någon bärighet i bottenlöst puder är det inte frågan om. Jag hade nog valt 177:an istället om jag var dig.

Jag är 186 lång och skulle kunna tänka mig 184:an... men skulle knappast välja en skida som är 14 cm längre än mig själv. Nån här som kan argumentera för varför jag ska åka på en 200 cm lång Mantra (om det hade funnits) i svenska fjällen?

Jag är 172/66 och benstark. Jag kör på ett par 177 cm Mantra i Sverige och tycker det funkar finfint, de är snabbsvängda i skogen och de fungerar bra även i hög fart. Har man tur och det kommer ett dump så funkar de fint där också. Jag skulle INTE vilja gå upp till ett par 184:or i svenska förhållanden möjligtvis som en storabergsskida i Alperna men då skulle Gotaman passa bättre.

Jag körde förra säsongen på ett par 190 Gotama (05/06-modellen) så jag gillar långa skidor, men det är klart mer ändamålsenligt med ett par 177 Mantror i Sverige.

JockeSki sa:
Killen är 170 lång och ni rekommenderar honom 184 cm långa skidor? :S
Ja? Jag är 174 cm, väger 5-10 kg mindre än honom och trivs grymt bra på 184:an.

JockeSki sa:
Det är SVENSKA fjällen han ska åka i så någon bärighet i bottenlöst puder är det inte frågan om.
Min rekommendation är baserad på bl.a. en veckas åkning i Sälen och Trysil förra julen. De som var där då minns hur mycket och bra snö det var då... Hade det varit frågan om bottenlöst puder hade jag rekommenderat en annan (bredare men inte nödvändigtvis längre) skida.

JockeSki sa:
Jag är 186 lång och skulle kunna tänka mig 184:an... men skulle knappast välja en skida som är 14 cm längre än mig själv. Nån här som kan argumentera för varför jag ska åka på en 200 cm lång Mantra (om det hade funnits) i svenska fjällen?
Vem har påstått att skidlängd och kroppslängd är direkt proportionella?

Med tanke på att du upplever Seth:en som fladdrig så tror jag inte att Mantra i 184 kommer att vara några problem... Bäst är såklart att test-åka. I och med att de styvat upp Mantra:n för årets modell skulle nog 177:an säkert också kunna funka, men jag tror att du kommer att ha roligare med 184:an.

Edit: För att förtydliga så är det gamla (svarta) Mantran jag kör på. Jag testade 07/08:an en dag i våras men då blev det inte så himla mycket piståkning eftersom det bjöds på lite för bra snö utanför. Det märks att 07/08:an är aningens styvare, men det är ingen våldsam skillnad.

Senast ändrad:
Jag baserer mina fakta på att jag själv väger ca 72-75 och tycker mina mantra 184 är väldigt snälla mot mig. Känns verkligen som ett par leksaker man åker runt på, men ändå bra stabilitet så länge de hålls på skär. För mig är de lättåkta på gränsen till för lättåkta, Dom tvingar mig aldrig att jobba, utan man kan lägga i cruise kontrollen så lätt på de här skidorna och ändå ha ett smidigt och snabbt flyt i åkningen med absolut minimum ansträngning.

Men då är jag 183cm och inåkt på laggen...

Peter: om jag fattar det rätt så tittar han på att köpa fjolårsmodellen. Alltså inte årets uppstyvade variant.

Jag är ledsen, men jag läste inte ditt inlägg helt ordentligt förra gången. Såg bara vikten och att du jämförde mellan gotama och mantra. Det är nog motiverat med 177orna. Du skriver ju att du prövat dom och gillat dom, och gillar man ett par skidor behöver man inte titta längre. Man skall bara lyssna så mycket på vad andra har och säga, det är ju trots allt en själv som ska åka på skidorna. Hur man själv egentligen uppfattar dem i slutändan kan ingen annan påverka.

Men det är klart att du ska ha Mantra framför Gotama i svenska förhållanden. Jag kör mina mantra i alperna och älskar deras mångsidighet. Det är bara när det är djup snö och måttlig lutning jag önskar att jag hade mer bärighet.

Senast ändrad:
även jag satt på samma val inför denna säsong.

åkte förra året på ett par monster88or men ville upp lite i bredd och storlek utan att tappa lekfullhet och den smidiga känslan av små skidor.

valet hamnade till slut på mantra 184, de kändes som en allsidig offpistskida för svenska förhållanden. men det beror ju på lite vad man vill ha, en offpist skida eller en puderskida, de skiljer enormt enligt mig.

Tja!
Jag står inför samma dilemma och tänkte låna tråden ifall det går bra.
Kör för tillfället på ett par scott p3 78 i midja eller något sådant och nu vill jag gå upp lite i storlek. Jag brukar åka i nordiska förhållande men iår blir det även en vecka i Andermatt.
Dom skidor jag kollat på och även blivit rekommenderad av en butiksanställd är dessa:

Mantra 184
K2 Seth 179 (antar jag?)
Armada ARV 185

Jag har även kollat på Gotaman men den känns lite för fet. Jag anser mig vara en bra åkare men jag vill utvecklas till en avancerad ;)
Till sist så är jag 183 cm lång och runt 84-86 kg tung.

tack på förhand Anton

Underbar skida! Skippa Gotaman om du ska hålla dig i sverige.
Vilken längd som är rätt för dig får du avgöra själv.

Är 174, 71 kg och tycker precis som FF, mina mantra 184or är så pass lättåkta att dem känns korta.

Typiskt så svenskt.. Ju längre skida dessto bättre. Är du en 170 så ta en och 177. Varför ta 184 för? Finns ingen anledning. framför allt om du skall ha de i huvudsak i Sverige och skogsåkning.

//H

Jag är 176 och kör 184 mantra och 185 gotama. Skulle faktiskt kunna tänka mig att åka på 191. Men det är ju lite beroende på vars man åker. Om du ska fara och trixa i en trång skog kan ett par kortare vara och före dra men om du åker mer på öppna ytor så tror ja på en längre skida... Tycker du ska köra på en Mantra 184....

Senast ändrad:
Ursäkta mig , men varför ha korta skidor för att åka i skogen? Man åker ju inte på tvären mellan träden eller? Enligt min uppfattning är det skidans flex och i viss mån skarningen som är avgörande för hanterbarheten i skogen. Längd ger alltid någon form av bärighet.

stojje sa:
Ursäkta mig , men varför ha korta skidor för att åka i skogen? Man åker ju inte på tvären mellan träden eller? Enligt min uppfattning är det skidans flex och i viss mån skarningen som är avgörande för hanterbarheten i skogen. Längd ger alltid någon form av bärighet.
Väl talat! Skidor ska vara långa! Åk i fallinjen vettja!

stojje: Har du en skida som är bredare så är det bättre än en längre. Kolla på hendryxskis.se så förstår du.... Och Mantrans flex lär du inte blanda in i denna tråd i så fall ;)

jarle: Vill se dig köra rakt i Osthangs skogen i "norbergs ränn" "Mutes tumbling" med mera ;)

//H

Tack till alla som engagerat sig i min fråga. Det blev ett par Mantra 07/08 i 177cm, min fråga gällde egentligen aldrig längden då jag redan testat och bestämt mig för 177. Hasse, fint att du satte ner foten i denna diskussion. Gotaman får vänta, fast med en mantra i bagaget kan man ju komplettera upp den med en bredare skida så småningom. Vem vet, kanske redan i vår när reorna drar igång.
/Patrik

Jag inser att jag håller på med det som på amerikanska kallas "beating a dead horse", men jag ställer frågan ändå.

Av ren nyfikenhet: Testade du 184:an också? Om du gjorde det, vad var det du inte gillade med den?

Anjoh: Hyr istället. Är det mycket snö i Andermatt så behöver du en bred skida....

//H

Peter_K sa:
Jag inser att jag håller på med det som på amerikanska kallas "beating a dead horse", men jag ställer frågan ändå.

Av ren nyfikenhet: Testade du 184:an också? Om du gjorde det, vad var det du inte gillade med den?
Jag har inte testat 184an, men jag gillade 177an av både 05/06 och 06/07 och tyckte den var rolig, lekfull och funkade till min typ av åkning. Eftersom 07/08 är något bredare och något styvare så gjorde jag bedömningen att längre inte skulle behövas.

/Patrik

177an är säkert bättre än 184an om man är "170cm/70-75kg. Inte speciellt stark i benen".

Själv är jag 185cm/84kg/halvklena ben och trivs kanon med mina 1å91 för blandad åkning i svenska fjällen.

Tillbaka
Topp