Skidor junior, Rustler Team vs Mantra Jr?

SafeSurfer

Ny medlem
Står i valet och kvalet mellan att välja ett par Blizzard Rustler Team Kids eller att fortsätta med Mantra JR serien. Åkningen blir det som bjuds, men då tillfälle finns så är skog och offpist det som lockar grabben mest. Tänkte köpa 148 cm till en kille på ca 140 cm och 35 kg. Skidorna verkar snarlika med rocker och radie men Rustler har 90 mm midja och Mantra 85 mm även om radien är samma. Vill ha ca 40/60 pist/off-pist egenskaper. Han körde innan på Mantra 118 som funkat kanon men tror att Blizzard Rustler är lite dyrare och kanske mer skida att växa i.
Hur tror ni de skiljer sig åt, vad hade ni valt?

SkiDoc

Medlem
Har kört Mantra Jr för mina killar från 118 till 158cm och de har alltid varit nöjda oavsett före eller typ av åkning.

Har ingen erfarenhet av Rustlern, men skida att växa i går väl ändå bort när man behöva byta längd varje år...

C of P

Medlem
Har någon av er erfarenhet av Atomic Bent Chetler Mini eller Salomon QST Ripper? Söker till en 11 åring kille på 152 cm.

Generellt dåligt med tester av barn freeride skidor. Kanske något redaktionen skulle kunna kolla på?

SafeSurfer

Ny medlem
Tog en chansning och slog till på ett par mantra 148 cm inför nästa säsong.

Jag har nog uppfattningen att längden inte är så kinkig bara man har rätt pjäxor så planerar nog två säsonger per skidlängd, tyvärr åker vi inte så mycket så då får man kompromissa. Sen finns ju för och nackdelar med lite korta respektive långa skidor vid olika typer av åkning. I år åkte vi mycket i tätvuxen skog med massa snö och då var det rätt nice med korta skidor mellan träden,.

TegeforsRegina

Ny medlem
Mina barn (10 och 13 år) åker på både Mantran och Rustlern. Haft mantran sedan de var små och den är ju "gå överalt". Dock märker vi nu och barnen säger det själva samt att det syns i backen att det är mer kantgrepp och drag i Rustlern. Mer vridstyv och mer progressiv. En väldigt bra all-mountain och jag skulle uppleva den som väldigt lik Rustler9/Sheeva9 i karaktären, men med avvägt flex etc såklart.

Vi har kvar mantran för park etc, men barnen föredrar ändå Rustlern.
Vridstyvheten gör att vi, trots rocker, kör kroppslängd. Rustlern har ju också Blizzads metallteknik under foten, medan jag är osäker på mantran.

Det är ingen här som velat mellan Rustler team och Cochise team? Det är där vi står just nu.

RWD

Aktiv medlem
Min son 11år har kört på Confession 153cm nu i två säsonger efter att ha åkt på Mantra 138 innan.
Kör allt, pist, park och skog-offpist och älskar dem. Funkar kanon att carva med i pist.
De har bytt namn till Katana nu tror jag.

Senast ändrad:

TegeforsRegina

Ny medlem
Rustlers barnmodell har inte metall.
The Sheeva Team freeride ski gets its natural, harmonious flex from the elaborate sandwich construction with sidewalls and "flip core" construction, where the rocker is already implemented during ski construction and the ski is not bent up afterwards. In addition, special titan elements reduce the torsional stiffness of the shovel, making the ski easier to manoeuvre, especially in powder snow, even for light female skiers, while still being fun to ride at high speeds.
Titan elements? Det är väl metall? Dessutom så ser man ju denna i skidan på pre percis samm sätt som de Rustler 11/10&9 som jag har.

jaksu

Aktiv medlem
Japp, my bad (y) På skis.com står det att juniormodellen inte har metall, men det verkar inte stämma.

SafeSurfer

Ny medlem
Mina barn (10 och 13 år) åker på både Mantran och Rustlern. Haft mantran sedan de var små och den är ju "gå överalt". Dock märker vi nu och barnen säger det själva samt att det syns i backen att det är mer kantgrepp och drag i Rustlern. Mer vridstyv och mer progressiv. En väldigt bra all-mountain och jag skulle uppleva den som väldigt lik Rustler9/Sheeva9 i karaktären, men med avvägt flex etc såklart.

Vi har kvar mantran för park etc, men barnen föredrar ändå Rustlern.
Vridstyvheten gör att vi, trots rocker, kör kroppslängd. Rustlern har ju också Blizzads metallteknik under foten, medan jag är osäker på mantran.

Det är ingen här som velat mellan Rustler team och Cochise team? Det är där vi står just nu.
Tack för svar, du bekräftar lite hur jag trodde att de skulle skilja utifrån tillverkarnas beskrivning. Ett bra kantgrepp i pisten är väldigt viktigt tycker jag. Att känna sig trygg med att man kan sätta kanten även i is om man lägger press. Sen är det svårt att veta vad lämplig styvhet tilll barnen är. Nåja, nu blev det ett par mantra även denna gången och det låter ju som att det inte är så tokigt det heller.

akarlssons

Ny medlem
Jag kapar tråden lite grann och vill fråga er som kör på Mantra Junior, har köpt denna modell för att prova lite och vet ej om vi har fått ett dåligt ex, men belaget är så oerhört trött?
En dag i backen och det är på riktigt grått, hela belaget.
Har provat flera versioner av vallning, är det någon som varit med om liknande och har något knep?

TegeforsRegina

Ny medlem
Jag kapar tråden lite grann och vill fråga er som kör på Mantra Junior, har köpt denna modell för att prova lite och vet ej om vi har fått ett dåligt ex, men belaget är så oerhört trött?
En dag i backen och det är på riktigt grått, hela belaget.
Har provat flera versioner av vallning, är det någon som varit med om liknande och har något knep?
Upplever samma. Trots base och sedan blå så är skidorna vita under väldigt snart. Andra skidor vallade vid samma tidpunkt är det ej...

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp