Marker 11.0 och Marker Griffon

Linuslindroth

Ny medlem
Har googlat runt lite och kollat på pricerunner och prisjakt men har inte hittat vad jag letade efter.

Prisskillnad på 11.0an och Griffon?

Tack.

Edit: Hittade uppgifter om att 11.0 Free kostar runt 1200 och Griffon 09 ligger på runt 2100.

Vad är det för skillnad på 11.0 och 11.0 Free, och om det är någon skillnad, är det skillnad i pris också?

Senast ändrad:
Tror inte det är någon skillnad på 11.0 och 11.0 free, Men det både jag och dom flästa andra kommer säga i denna tråd är att griffon är den bästa bindningen du hittar för jibb och marker 11 den absolut sämsta! själv har jag marker 11 och den har gått sönder 4ggr denn sesongen, 2ggr vid ishall och 2ggr i backen.

Anledningen till att jag frågar är för att när jag köpte ett par lagg så var dom märkta fel, det stod att det var en marker 12.0 som följde med till dom. När jag kommer hem och packar upp bindningen så är det en 11.0a som ligger i förpackningen, givetvis blir jag sur som fan och åker ner till affären igen. Förklarar för dom vad som har hänt och killen går ut på lagret för att hämta en 12.0a.

Han kommer tillbaka och säger att dom inte har 12.0 och att dom inte kan beställa hem från marker eftersom deras skidor kommer i paket med bindningar och dom säljer inte separata bindningar. vi har en liten diskussion på cirkus 20 min där jag förklarar för honom på tio olika sätt att jag inte vill ha 11.0an utan jag vill ha vad jag betalade för. Våran diskussion slutar med att han har slut på argument och han hämtar sin butikschef, jag får förklarar ännu en gång vad som har hänt och hennes svar är att dom "har haft otur".

Jag påpekar att det är dom som har gjort ett fel och att jag som kund vill ha vad jag betalade för. Hon ber mig vänta och går ut på lagret för att ringa deras "Skidexpert".
När hon kommer tillbaka berättar hon för mig att 12.0an inte är för mig ändå, utan den är bara till för folk som väger över 130 kilo(!)

Jag blir rätt så frustrerad på henne för hon är inte alls tillmötesgående och verkar inte bry sig alls om sina kunder. Nu idag, fyra dagar senare så har vi kommit så långt att hon är beredd att beställa hem en Griffon 12.0. Och så får jag byta 11.0an som jag fick med mot Griffon 12.0an mot en mellanskillnad på 400 kr.

Så, vad är det för skillnader på Griffon och Griffon 12.0 eller det kanske är så att det är samma bindning?

Är det ett rimligt pris att betala 400kr i mellanskillnad?

Linuswall sa:
Anledningen till att jag frågar är för att när jag köpte ett par lagg så var dom märkta fel, det stod att det var en marker 12.0 som följde med till dom. När jag kommer hem och packar upp bindningen så är det en 11.0a som ligger i förpackningen, givetvis blir jag sur som fan och åker ner till affären igen. Förklarar för dom vad som har hänt och killen går ut på lagret för att hämta en 12.0a.

Han kommer tillbaka och säger att dom inte har 12.0 och att dom inte kan beställa hem från marker eftersom deras skidor kommer i paket med bindningar och dom säljer inte separata bindningar. vi har en liten diskussion på cirkus 20 min där jag förklarar för honom på tio olika sätt att jag inte vill ha 11.0an utan jag vill ha vad jag betalade för. Våran diskussion slutar med att han har slut på argument och han hämtar sin butikschef, jag får förklarar ännu en gång vad som har hänt och hennes svar är att dom "har haft otur".

Jag påpekar att det är dom som har gjort ett fel och att jag som kund vill ha vad jag betalade för. Hon ber mig vänta och går ut på lagret för att ringa deras "Skidexpert".
När hon kommer tillbaka berättar hon för mig att 12.0an inte är för mig ändå, utan den är bara till för folk som väger över 130 kilo(!)

Jag blir rätt så frustrerad på henne för hon är inte alls tillmötesgående och verkar inte bry sig alls om sina kunder. Nu idag, fyra dagar senare så har vi kommit så långt att hon är beredd att beställa hem en Griffon 12.0. Och så får jag byta 11.0an som jag fick med mot Griffon 12.0an mot en mellanskillnad på 400 kr.

Så, vad är det för skillnader på Griffon och Griffon 12.0 eller det kanske är så att det är samma bindning?

Är det ett rimligt pris att betala 400kr i mellanskillnad?
1. Var fan köper du skidor någonstans?
2. Ta griffonen!

Hehe, Stadium ftl!

Ja, jag tar Griffonen så klart!

Vet ni skillnaden på Griffon och Griffon 12.0? eller är det samma bindning?

KÖP INTE SKIDOR PÅ STADIUM! haha!
De som dom kallar "skidexperter" är dom som åkt med familjen till vemdalen en vecka om året :P.. resten e bara innebandykillar.

Ugge sa:
KÖP INTE SKIDOR PÅ STADIUM! haha!
De som dom kallar "skidexperter" är dom som åkt med familjen till vemdalen en vecka om året :P.. resten e bara innebandykillar.
Jasså.. På intersport träffade jag deras "skidexpert" som på sin goda tid åkt 230 dagar om året.
Slå det. Om du kan.

Linuswall sa:
Kan inte släppa det där.
Fyfan. Skitsamma om dom kallar sig skidexperter eller ej. Men så jävla dålig på sina grejer får man inte vara om man ska sälja dom.

TheFibretech sa:
Tror inte det är någon skillnad på 11.0 och 11.0 free, Men det både jag och dom flästa andra kommer säga i denna tråd är att griffon är den bästa bindningen du hittar för jibb och marker 11 den absolut sämsta! själv har jag marker 11 och den har gått sönder 4ggr denn sesongen, 2ggr vid ishall och 2ggr i backen.
Att säga att Griffon är världens bästa bindning för jibb är väl lite överdrivet, men den är ett bättre alternativ än vanliga 12-dinare, jag skulle nog rekommendera den över Look/Rossi's 12-or. När det gäller parkbindningar är Jester, de bästa STH-varianterna och FKS/Pivot-bindningarna överlägset bäst.

Gillar argumentet med att 12:an är för folk över 130. Men du får ju en 11, är den helt lagom med andra ord?

Nu förstår jag kanske inte riktigt det hela men jag måste inflika att M11 och M12 är precis lika värdelösa, så att gå i taket för att man får pest istället för kolera är väl lite obefogat, dock är Griffon ett mkt bättre val!

Såg att Stadium hade ett par fjolårs-Völkl Wall med M11 för 5000:-... Sweet!

För att sammanfatta Markers friåkningsbindningar:

12-dinare (lite mindre metall, således inte lika hållbara:
Griffon "jibb"
Baron "friåkning"

16-dinare (mer metall, och "rätta" valet om man vill behålla bindningarna några år):
Jester "jibb"
Duke "friåkning"

Vill man ha en "vanlig" Markerbindning som funkar är M14 det lägsta som jag personligen kan rekommendera, M16 är den man bör satsa på. Men med tanke på Markers tradition av tjuvsläpp krävs det att man skruvar lite extra vilket är långt ifrån bra.

Carled sa:
TheFibretech sa:
Att säga att Griffon är världens bästa bindning för jibb är väl lite överdrivet, men den är ett bättre alternativ än vanliga 12-dinare, jag skulle nog rekommendera den över Look/Rossi's 12-or. När det gäller parkbindningar är Jester, de bästa STH-varianterna och FKS/Pivot-bindningarna överlägset bäst.

Gillar argumentet med att 12:an är för folk över 130. Men du får ju en 11, är den helt lagom med andra ord?

Nu förstår jag kanske inte riktigt det hela men jag måste inflika att M11 och M12 är precis lika värdelösa, så att gå i taket för att man får pest istället för kolera är väl lite obefogat, dock är Griffon ett mkt bättre val!

Såg att Stadium hade ett par fjolårs-Völkl Wall med M11 för 5000:-... Sweet!

För att sammanfatta Markers friåkningsbindningar:

12-dinare (lite mindre metall, således inte lika hållbara:
Griffon "jibb"
Baron "friåkning"

16-dinare (mer metall, och "rätta" valet om man vill behålla bindningarna några år):
Jester "jibb"
Duke "friåkning"

Vill man ha en "vanlig" Markerbindning som funkar är M14 det lägsta som jag personligen kan rekommendera, M16 är den man bör satsa på. Men med tanke på Markers tradition av tjuvsläpp krävs det att man skruvar lite extra vilket är långt ifrån bra.
Det är inte så att jag gick i taket för att jag fick fel bindning, när jag kom tillbaka för att byta var jag hur lugn som helst och förstår att butiker kan göra fel ibland. Det är personalens uppträdande gentemot mig som kund och butikschefens nonchalans och okunskap som gör mig irriterad. Och det faktum att hon står och ljuger mig rakt upp i ansiktet.

Det är just fjolårs-Wallen jag köpte, dock så skulle det vara ett par M12 som ingick och så betalade jag 3495 =P

I slutändan så löste sig ju allt och jag kom undan riktigt billigt imo.

Det blir ju lätt så att man vet lite mer än säljarna... Skadad som man är är det oftast jag som säger midjemåtten på skidorna innan säljarna i butiken, och då snackar vi seriösa skidbutiker, hehe...

Undrar om du inte skulle kunna få det billigare alt. nyare och lite bättre för någon hundring extra på Sport-Conrad... Men se till att få Griffon istället för M12, för du kommer tvingas köpa nya bindningar efter några veckors åkning om du nöjer dig med M12...

Synd bara att jag inte kände till Sport-Conrads existens förränn nu! Bra att veta tills nästa gång.

Det blir ett par Griffon så hoppas på att dom håller åtminstone en säsong.

Tack för alla svar!

Linuswall sa:
Synd bara att jag inte kände till Sport-Conrads existens förränn nu! Bra att veta tills nästa gång.

Det blir ett par Griffon så hoppas på att dom håller åtminstone en säsong.

Tack för alla svar!
Ja sport-Conrad han är bra. Monterar alla skidor utan lim. Skitsmart.
Sen har jag att dem är trevliga och tillmötesgående met reklamationer. ooooohja. (Se sport-conrad tråden här på FR...)

Reklamationshistorien du drar upp linus är ju ett praktexempel på hur det inte får gå till. Rätta till felet + en liten kompensation hade jag gett om jag jobbat i den butiken!

Exakt samma fenomen för mig, köpte även jag fjolårsmodellen av wall, fick med marker 12 som det stog i "paketsbeskrivningen" men det var en 11 i kartongen. Visste redan innan att jag inte ville ha den bindningen utan försökte med att få en griffon istället och lägga några hundringar extra emellan.

Vägrade få bindningen monterad på skidan utan åkte hem och ringde till stadium sverige och efter någon dag och ett par mail innehållande lite frågor ang. hur de kunde sälja den parkskidan med de bindningarna, som är bevisat inte anpassade för att landa switch med, så fick jag åka till valfri stadium och hämta ut ett par griffon 12 bindningar istället.

Så med lite tjat går allt :).

Grymt nöjd med skidan och bindningen förövrigt..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp