TheFibretech sa:
Tror inte det är någon skillnad på 11.0 och 11.0 free, Men det både jag och dom flästa andra kommer säga i denna tråd är att griffon är den bästa bindningen du hittar för jibb och marker 11 den absolut sämsta! själv har jag marker 11 och den har gått sönder 4ggr denn sesongen, 2ggr vid ishall och 2ggr i backen.
Att säga att Griffon är världens bästa bindning för jibb är väl lite överdrivet, men den är ett bättre alternativ än vanliga 12-dinare, jag skulle nog rekommendera den över Look/Rossi's 12-or. När det gäller parkbindningar är Jester, de bästa STH-varianterna och FKS/Pivot-bindningarna överlägset bäst.
Gillar argumentet med att 12:an är för folk över 130. Men du får ju en 11, är den helt lagom med andra ord?
Nu förstår jag kanske inte riktigt det hela men jag måste inflika att M11 och M12 är precis lika värdelösa, så att gå i taket för att man får pest istället för kolera är väl lite obefogat, dock är Griffon ett mkt bättre val!
Såg att Stadium hade ett par fjolårs-Völkl Wall med M11 för 5000:-... Sweet!
För att sammanfatta Markers friåkningsbindningar:
12-dinare (lite mindre metall, således inte lika hållbara:
Griffon "jibb"
Baron "friåkning"
16-dinare (mer metall, och "rätta" valet om man vill behålla bindningarna några år):
Jester "jibb"
Duke "friåkning"
Vill man ha en "vanlig" Markerbindning som funkar är M14 det lägsta som jag personligen kan rekommendera, M16 är den man bör satsa på. Men med tanke på Markers tradition av tjuvsläpp krävs det att man skruvar lite extra vilket är långt ifrån bra.