Marker Baron - break down - vems fel?

jej-je

Medlem
Är på jakt efter ett par nya skidor för allmountain-bruk. Har idag kört på ett par Black Crows Atris med Marker Baron-bindning och var sjukt nöjd med hur skidorna presterade på hårt underlag i pist här i Zermatt. Jag hade hyrt dem hos Yosimite som jag ifjol testade och köpte Nocta med Duke av.

När jag idag pressade Atriserna i pist gick de som tåget. När jag sedan skulle göra en kraftig inbromsning, vid Kummel-liften, så släppte det helt under fötterna för mig. Jag faller in mot backen och slår mig rejält mot ngn av skidornas kanter på sidan av underbenet ovanför pjäxan. Smällen gör så ont mot underbenet att jag ligger och kvider och har dålig koll på skidorna. Efter lite assistans kan jag resa mig upp och inser att båda häldelarna med påsittande stoppers till bindningarna ligger avslagna från skidan bredvid mig i snön medans ena skidan sitter i skyddsnätet 5 m fram som skyddar mot branten nedanför liften. Den andra skidan visar folk i liftkön har glidit ner för hela branten 500 m ner i avstängt område där det råder lavinfara.

Efter kort samtal med liftvakt var det förbjudet att bege sig ner och hämta skidan på grund av lavinrisk så det fick bli liftburet ner till byn då varken kropp eller utrustning tillät ngt annat.

Efter läkarbesök, då smärtan i underbenet var enorm, var det dags att halta bort till skidshopen och förklara läget kring att jag bara lämnar tillbaka en skida med en trasig bindning och två lösa hälpartier.

Naturligtvis blir ägaren till butiken förbannad. Jag har handlat mkt av honom och ifjol var han lack på att jag hade kört på sten med hans test-Noctas. Dock köpte jag ett par nya av honom så då såg han mellan fingrarna och var glad att få sälja. Nu så ifrågasatte han mitt sätt att åka skidor och sa att han aldrig tidigare sett att dessa bindningar gått sönder på detta vis. Båda hälpartierna (bindningens hälfäste ink. stopper) hade släppt från plastskenorna som är monterade i skidan.

Sakfrågan om vad som sker löstes inte utan han ska försöka hämta skidan på ngn vänster.

Så min fråga är nu: Vem bär ansvaret? Ska jag ersätta honom för de trasiga bindningarna och kostnaden för att hämta den andra skidan? Eller ligger ansvaret hos honom att han hyrt ut utrustning som inte håller måttet? Att det är han som ska be om ursäkt, betala min Schweiziska sjukhusräkning och ge mig ett bra pris på BC Atris med Look P18. Många frågor men är tacksam för alla åsikter och tankar jag kan få kring min "situation".

Som extra kuriosa i ämnet:
Jag ser mig själv som en duktig åkare på 32 år och har ca 30 skiddagar per år. Butiksägaren vet att jag åker fort och aggressivt. Jag väger 85 kg och är 181 cm lång och Atris:erna var 189 cm.

Känner mig inte det minsta insatt i juridiken eller ekonomiska turer kring ett sånt här fall, men erkänner att jag blev nyfiken på hur de gick sönder.

Du menar att bägge häldelarna small av på samma ställe, i samma skrotning, eller nåja, i den stoppsladd som resulterade i en skrotning?

Du har inga bilder på likdelarna? Kanske till och med närbilder på brottytorna?

Tja
Det är väl oftast den som hyr som förbinder sig att ersätta förstörd utrustning, åka med grejerna utifrån dess förutsättning.
Om du nu vet med dig att du åker väldigt tufft så kanske du skulle bett om ett par skidor med rejälare bidningar än ett par Baron. Höga Plastbindningar, breda skidor och stentuff körning och kraftig inbromsning skapar ju ett enormt vridmoment, vilket uppenbarligen inte bindningen pallade för. Det åligger väl inte uthyraren att ge dig rätt grejer, utan det är du som i så fall skall värdera om det håller för dig, eller anpassa åkningen efter utrustningen.
Om det sen, vilket nog inte går att föra i bevis, var så att båda bindningarna var defekta så är det väl en annan sak. Men all juridik står väl i hyreskontraktet du skrev på, och det är skillnad på juridik och sunt förnuft.
Tur att du inte slog dig sönder och samman.
Skidor i och bindningarfinns nya och pengar är en värdslig sak.
/GC

Tyvärr så var jag dum nog att lämna vrakdelarna hos butiken innan tanken slog mig att fotografera.

Precis, de small av på samma sätt med ett undantag. Den ena bakre delen har en skada på delen där skistoppern sitter. Annars är dem intakta. Däremot kunde man se på den kvarvarande skidan att skåran där den så kallade "power framen" fäster har brytits sönder och stickor/flisor av detta material låg i backen.

Är det hyrskidor är uthyraren ansvarig för kontroll och underhåll av grejerna möjligen med undantag om du hyrt säsong och åkt 80 dar utan att han fått en chans att titta till grejerna.

Är det inte bristande underhåll är det materialfel vilket är en garantigrej med tillverkaren och om det är slut på garanti så är det uthyrarens bekymmer.

Uthyraren kan möjligen gömma sig bakom "onormal användning" men åkte du i pist utan att försöka dig på en 720 i SL hastighet så ska du inte gå på det. Att hänvisa till att enda sättet bindningen kan gå sönder på är genom "onormal åkning" ska du inte heller gå på. Isåfall ska uthyraren kunna bevisa att du verkligen åkt onormalt genom vittne eller video.

Kolla noga på brottytan. Har en del av brottytan hunnit oxidera och en del är färsk så är det inte ditt fel alls då bindningen isåfall redan var försvagad.

Har du i avtal tagit ett större ansvar så är det kanske kört ändå

Senast ändrad:
Tack GoranC,

Jag har inte skrivit under något avtal utan de slippade bara mitt kreditkort vid uthyrningen då det i själva verket handlade om ett test inför ett köp. Hade dagen innan testat DPS wailer 99 Pure och bytte dem igår mot Atris.

Trodde verkligen inte att jag behövde köra "försiktigt" med denna setup, särskillt inte eftersom jag kört hårt med mina Nocta med Dukes och inte haft några problem alls. Dock finns ju inte möjligheten att pressa dem med samma moment då isgreppet är sämre på Noctas.

Tack Snorkel,

Som sagt finns det inget avtal och hämtade ut skidorna igår och dem breakade efter 3 h åkning på förmiddagen.

Letade här på forumet och vad jag kunde hitta verkar ingen annan ha upplevt detta, inte heller på internationella forum.

Vid min snabba inspektion i smärtan och den smärre chocken kunde jag inte se någon oxidation. Kanske borde jag ha behållt vrakdelarna innan ämnet var avklarat?

Helt överens med dig om Noctan
Atrisen går onekligen jäkligt bra och går att carva loss med,
Jag som +50 klarar mig bra med Plastbindningar din12, F12 eller Baroner, Dukes är ju ett snäpp kraftigare för kraftfullare åkare.
En undran dock, var det EPF Baroner som du bröt sönder?
Men mest troligt är ju ändå att ena bindningen var defekt och när den skrotad så fick du ett jäkla tryck på den andra som den inte pallade med detta

Ahhhh precis GoranC, det var EPF men de delar som brast var i plast.

Högst oklart hur själva brottet gick till men det var en vanlig stoppsladd, dock i sluttning då liftköytan är högst begränsad och underlaget var nästintill is med mjuk snö i form av puckel nedanför...

Måste vara någon form av materialutmattning
Baronen är väl helt i plast förutom mekanismen för gåläget, fjäder. Och nitarna som hålller i hop det hela. Men plast är starkt, man bygger ju flygplan av det, så det borde inte gå sönder av det.
Men svårt att veta, du kan ju ha brutit av något som inte var dimensionerat för kraften i en enormt kraftig stoppsladd. Mer troligt att dom fått sig en smäll i hanteringen nån stans än att du åkt så att det blivit så. Handlar om rörelseenergi och sträcka, som att bromsa hårt från 100 kontra köra in i en bergvägg. Betydligt enklare att slå bindningen mot något hårt och stumt för att den skall gå sönder än att åka så att den för det. Det skall ju bindningen lösa ut för långt innan.
Så min slutsats. Den har fått en smäll i hanteringen och du lyckades överskrida den kvarvarande styrkan med din stoppsladd.
/GC

Jag håller med dig GoranC, svårt att se att mina 85 kg ska få båda bindningarnas fästen mot den monterade plattan att brista i en i fysiken "mjuk" påfrestning men dock kraftfull. De måste på ngt vis ha utsatts för hårt våld. Antagligen innan de kom i min besittning då jag enbart kört pist i några timmar innan olyckan skedde...

God Jul och tack för feedbacken!

Kan meddela att butiken medgav att det var materialfel på bindningen och att de nu skickat den till Marker.

Jag slapp betala hyran på skidorna som jag testat. Tyckte det var ok och drar sjukhuskostnaderna mot mitt försäkringsbolag.

Gillade dock BR Atris så mkt att jag klippte dem men med LOOK P18 förstås.

Tacksam för alla svar!

/Erik

Tillbaka
Topp