Marker Baron, DIN inställning

FlyingW

Ny medlem
Hej

Fick hem mina nya skidor häromdagen efter mycket grubblande över vilka det skulle bli. Nu sitter jag här med dem och inser att jag inte rört eller befattat mig med en skidbindning sedan jag köpte mina förra skidor för 5-6 år sen. Därför tänkte jag höra med er här. Även om alla här såklart åker på Dukes och inte Baron som jag valde kanske ni kan hjälpa till.

Hur ska jag tänka med DIN-inställningen av bakdelen respektive framdelen av bindningen, nån skillnad?

Pjäxstorleken är förjusterad, men är det något annat jag behöver tänka på att kanske justera innan jag kastar mig ut? (förutom att se till att gångläget inte är påkopplat då ;))

tack!

ett något mer trivialt problem, men ändå lite jobbigt är att jag inte lyckas få snowstoppersen att låsa när jag ska sätta ihop skidorna. Är det vanligt med dessa bindningar och feta skidor i kombination?

cheers

Du ska alltid ha samma inställning på båda delarna av bindningen. Vad du ska ha för DIN beror på vikt, nivå på åkning och längden på pjäxsulan.

ok du gör följande.

1. klicka i pjäxan
2. skruva på skruven längst ner på bakdelen tills den är i linje med omkringliggande material (den skall inte sticka ut)
3. gå in på denna länk och skriv in det som efterfrågas http://www.dinsetting.com/
4. skruva bindningarna till den siffra som du fått i kalkylatorn
5. klar!

Havreboll: Steg 2 är inte nödvändigt då förspänningen redan är satt.

FlyingW: Om du köpt i butik har de troligen redan satt bindningen på ett värde som troligtvis är lagom för dig. Du kan dubbelkolla mot dinsetting.com. Obs på att DIN-värdet har lika mycket med vikt att göra som med sullängd. siffrorna på skalan har alltså inget med din kroppsvikt att göra.
Din-värdet är alltid bra att börja på en lagom låg inställning. Om man klickar ur bindningarna helt utan anledning - dra upp ett steg! (För högt värde leder till att dina ledband ryker när du trillar, för lågt värde leder till att skidorna löser ut när du åker fort och hårt. Gäller att hitta en lagom nivå här.)

tack alla,

DIN-siffra har jag väl mina aningar om vad jag skulle ha. Och provade en sån där kalkylator också. Har ett par gamla marker (nåra vanliga) sedan innan. Är det rimligt att ha samma DIN som där på de nya eller skiljer sig Baron/Duke sig åt i detta avsende något? Det är väl tankt att vara standard?

Skruven därbak som havreboll syftar på läste jag på om i natt och den verkar inte "sticka ut".

I övrigt är jag medveten om nackdelar med att ha både för lågt och för högt DIN. Kan dock inte dra mig till minnes när jag lyckades lösa ut mina f.d. skidor något gång. Antingen åker jag väldigt säkert eller så var den DIN-inställningen alldeles för hög ;) . Ett tredje alternativ e att jag helt enkelt fegåker med för mycket säkerhetsmarginal =( .

Vikt drygt 80, längd 191, pjäxa 315, = blir nog att börja på DIN 8 eller en aning över 8.

tack igen folket!

Börja på DIN 8, får du tjuvsläpp så skruva upp i små steg tills det att du inte får tjuvsläpp längre. Det är det absolut bästa sättet att sätta ditt DIN-värde på. Ofta behöver man inte gå så högt som man tror, jag själv landade på 9 i vertikal och 10 i horisontal.

Du har alltså olika värden på bak- och framdelen Vattendroppe? Någon annan menade att man alltid skulle ha samma värde.

Kommer börja på 8 fram och bak.

Olika bindningar har olika tröghet, elasticitet om man så vill så DIN kan skilja sig lite åt beroende på vilken typ av bindning man har. Andra kan förklara mer om detta då jag ska ut i backen strax.

Man ska alltid ha samma fram som bak, fråga mig inte varför men så är det. Samma här, säkert någon annan som kan förklara just detta.

Själv kör jag på 8.
320 sullängd
85 kg
186 cm
så det värde du fått fram verkar stämma ganska bra men bättre (oftast) att börja lågt och höja.

FlyingW sa:
Du har alltså olika värden på bak- och framdelen Vattendroppe? Någon annan menade att man alltid skulle ha samma värde.

Kommer börja på 8 fram och bak.
Jag kör dynafit så det är bara bakdelen för min del, men ja, på en vanlig bindning skulle det motsvara olika värden fram och bak. Jag har inte fått höra något om att inte ha olika värden i alla fall, och än så länge har både jag och mina bindningar hållit! :)

havreboll sa:
ok du gör följande.

1. klicka i pjäxan
2. skruva på skruven längst ner på bakdelen tills den är i linje med omkringliggande material (den skall inte sticka ut)
3. gå in på denna länk och skriv in det som efterfrågas http://www.dinsetting.com/
4. skruva bindningarna till den siffra som du fått i kalkylatorn
5. klar!
Enligt dinsettings.com så ska man ha lägre dinvärde ju större pjäxor man har. Jag trodde att det var tvärsom eftersom hävarmen blir högre ju när pjäxorna är större.

Lundblom sa:
Enligt dinsettings.com så ska man ha lägre dinvärde ju större pjäxor man har. Jag trodde att det var tvärsom eftersom hävarmen blir högre ju när pjäxorna är större.
Du har rätt, men ändå inte. Hävarmen blir större, vilket gör att det krävs ett större moment för att flytta den i sidled. Därför bör du ha lägre med stora pjäxor - högre med små.

Tillbaka
Topp