Marker Griffon Schizo

Jaksan

Medlem
Marker Griffon Schizo
Tjena!

Är lite nyfiken på bindningarna Marker Griffon Schizo (länk till dessa hittar du lite längre ner heh).

Då jag inte är särskilt insatt i bindningar tänkte ja lika bra att fråga på freeride innan jag slår till på dessa. Man vill ju inte råka ut för skräp, eller? Genom mitt "skidliv" har jag varit en pistrejser det är där jag har hållit hemma när jag åkt skidor. Men nu har jag fått upp ögona för att leta mig ut ur pisten till offpisten även park är jag lite nyfiken på att lära mig åka i.
Så ja satt där o surfa o hade mig så sedan hittade ja då dessa bindnigar, till min stora glädje upptäckte jag att de gick att flytta väldigt enkelt platsen på bindningen lätt går att anpassa för den miljö man vill åka i.

Så a säg va ni har för tankar/upplevelser av/med/om dessa bindningar. Ni kan ju även rekommendera andra bindningar med samma funktion och liknande prisklass osv

Har ett par K2 Public Enemy skidor kankse kan va bra att säga också hehe

Sedan ni får ursäkta olika språk och stavfel har bråttom till fotbollsmatch på tv nämligen HEJJA SVERIGE hehe

Your text to link here...

Marker Griffon Schizo
Förutsatt att du inte är alltför tung och åker alltför hårt så fungerar Griffon bra. Kör du normalt på mer än DIN 10 så bör du istället titta på Jester Schizo, som är en snarlik modell, fast i en kraftigare konstruktion och med högre DIN-skala. Marker har generellt sett ett mycket dåligt rykte på den här och liknande sidor. Det ryktet baseras dock inte på "Duke-baserade" modeller som Griffon och Jester, utan på den tidigare Biometric-konstruktionen som var riktigt kass. Duke, Baron, Griffon, Jester och dess gelikar var ett stort steg framåt för Marker.

Schizobindningarna har en snarlik justering för fram- och bakdelen som de övriga modellerna har enbart för bakdelen. Hållfasthetsmässigt innebär det en källa till för glapp, men för en normalåkare är det inga problem. I dessa rockertider är skidorna mer känsliga för montering än någonsin är det mycket lockande även för mig att välja en bindning med justerbar bootcenter.

Marker Griffon Schizo
Väger ca 70 kg så Din 6-7 på ett ungefär eller? Faktiskt vädligt sugen på dessa bindningar och jag lär inte åka särskilt extremt får så bra är jag inte.. Men ja de kankse blir i framtiden då ja bor lite mer norr ut än tidigare!

Och dedär med att marker hade dåligt rykte, främst därför jag gjorde denna tråden för att jag blev osäker när jag läste om det. Men de du säger känns lite lungare.

Sugen på att köpa faktiskt, ska dock avvakta ett litet tag till.

Tack för ett bra svar Mno

Marker Griffon Schizo
jag köpte dom och satte på ett par line sir francis bacon, ger dom ett försök då jag inte är någon tungviktare direkt och om dom nu går åt helvete är det ju bara att reklemara och få ett par vanliga griffon.

men jag hoppas innerligt att det ska fungera som jag vill, kommer använda skidorna både som bc och en del i parken. då är det ju ultimat att kunna flytta bindningen fram till senter för att sedan dra dom tillbaka lite för lite mer baklut.

Marker Griffon Schizo
Tänkte investera i ett par Armada AR7 och funderar på vilka bindningar som jag ska sätta på, mina funderingar går mellan
Marker Jester 18 Pro Green/Black 11/12back
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/20277
eller
Marker Griffon Schizo 13 White/Black/Blue 11/12back
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/17321

Kör så mycket offpist som det finns tillgång till under dem veckorna man är iväg, annars blir det ett och annat hopp i parken. snurrar inte direkt, annars blir det race körning i pisterna om det ej finns snö till offpist. generellt sett är det ganska aggresiv åkning, och behöver ett par bindningar som klarar av det.

Marker Griffon Schizo
MasseBrasse sa:
Tänkte investera i ett par Armada AR7 och funderar på vilka bindningar som jag ska sätta på, mina funderingar går mellan
Marker Jester 18 Pro Green/Black 11/12back
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/20277
eller
Marker Griffon Schizo 13 White/Black/Blue 11/12back
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/17321

Kör så mycket offpist som det finns tillgång till under dem veckorna man är iväg, annars blir det ett och annat hopp i parken. snurrar inte direkt, annars blir det race körning i pisterna om det ej finns snö till offpist. generellt sett är det ganska aggresiv åkning, och behöver ett par bindningar som klarar av det.
Ingen vet vad aggressiv åkning är men alla snackar om det?
Hursomhelst varför griffon om du nu är så "aggressiv"? Behöver du Jester Pro så är Griffon schizo helt fel och behöver du inte Jester Pro varför tittar du på den? Den är iofs grön men...

Marker Griffon Schizo
Jag ber om ursäkt, du verkar ha tagit allt helt fel, jag kan ingenting angånende bindningar osv. Men jag behöver något som håller, och man kan väl inte köpa "för bra" bindningar? Bättre att betala lite extra och så att det håller en längre period, (Biligare i längden). Helt klart funderar jag enbart på Jester Pro för att de är gröna, går ju sjukt bra ihopa med Ar7 skidorna :/

Marker Griffon Schizo
Jag resonerar i banorna att jag betalar gärna en ny bindning vart eller vartannat år så länge som jag får behålla mina knän i de skicket som de är i nu. därför är det dumt att köpa en bindnig som är för "bra" för ens teknik, fart och som man pajar knäna på bara för att någon på Internet säger att alla som kör park måste har en Jester eller liknande skruvad i botten!

Marker Griffon Schizo
MasseBrasse: Vad åker du normalt med för DIN på dina bindningar? Hur mycket väger du och brukar du få tjuvlösningar?

Marker Griffon Schizo
MasseBrasse sa:
Jag ber om ursäkt, du verkar ha tagit allt helt fel, jag kan ingenting angånende bindningar osv. Men jag behöver något som håller, och man kan väl inte köpa "för bra" bindningar? Bättre att betala lite extra och så att det håller en längre period, (Biligare i längden). Helt klart funderar jag enbart på Jester Pro för att de är gröna, går ju sjukt bra ihopa med Ar7 skidorna :/
NEJ!
Griffon: Lagom bindning för folk som åker lagom hårt. Lagom om du skruvar max 10 på DIN-skalan och inte vill ha en normal elasticitet.
Jester: Köttig bindning, hårdare fjäder. Den här bindningen behövs om man är stor och stark och kör hårt. Ofta skruvar man kanske 8-14 på skalan som går upp till 16.
Jester pro: Bindning för dig som är stor och stark och tänkt köra utav bara h*lvette. Om du inte är stor och stark, och kör så det ryker, finns det en mycket stor skaderisk. De grövre fjädrarna är ofta (beroende på märke/modell) inte bara grövre, de har även en högre elasticitet. Det innebär att pjäxan måste färdas en längre sträcka innan den släpps fri vid ett fall. Fördelaktigt när man landar en riiiiktigt stor klippa, eller träffar på något hårt i 100+ knyck, men tyvärr riktigt farligt vid vridande fall på transportsträckor. (= adjöss till korsbanden)

Skillnaden i hållbarheten är nog ytterst marginell. Jag har betat av både marker, salomon och looks vanligaste prestandabindningar, både i helmetall och plastvarianter - livslängden skiljer inte nämnvärt enligt min egna erfarenhet. (Till och med P18 har jag slitit ut!) Jag tror inte det finns några pengar att spara om man väljer "rejäla" bindningar. Däremot har man mycket skidglädje att vinna om man väljer rätt bindningar.

Tillbaka
Topp