Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Marker Griffon Schizo
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 925770" data-attributes="member: 32948"><p>NEJ! </p><p><strong>Griffon:</strong> Lagom bindning för folk som åker lagom hårt. Lagom om du skruvar max 10 på DIN-skalan och inte vill ha en normal elasticitet. </p><p><strong>Jester:</strong> Köttig bindning, hårdare fjäder. Den här bindningen behövs om man är stor och stark och kör hårt. Ofta skruvar man kanske 8-14 på skalan som går upp till 16. </p><p><strong>Jester pro:</strong> Bindning för dig som är stor och stark och tänkt köra utav bara h*lvette. Om du inte är stor och stark, och kör så det ryker, finns det en mycket stor skaderisk. De grövre fjädrarna är ofta (beroende på märke/modell) inte bara grövre, de har även en högre elasticitet. Det innebär att pjäxan måste färdas en längre sträcka innan den släpps fri vid ett fall. Fördelaktigt när man landar en riiiiktigt stor klippa, eller träffar på något hårt i 100+ knyck, men tyvärr riktigt farligt vid vridande fall på transportsträckor. (= adjöss till korsbanden) </p><p></p><p>Skillnaden i hållbarheten är nog ytterst marginell. Jag har betat av både marker, salomon och looks vanligaste prestandabindningar, både i helmetall och plastvarianter - livslängden skiljer inte nämnvärt enligt min egna erfarenhet. (Till och med P18 har jag slitit ut!) Jag tror inte det finns några pengar att spara om man väljer "rejäla" bindningar. Däremot har man mycket skidglädje att vinna om man väljer <em>rätt</em> bindningar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 925770, member: 32948"] NEJ! [b]Griffon:[/b] Lagom bindning för folk som åker lagom hårt. Lagom om du skruvar max 10 på DIN-skalan och inte vill ha en normal elasticitet. [b]Jester:[/b] Köttig bindning, hårdare fjäder. Den här bindningen behövs om man är stor och stark och kör hårt. Ofta skruvar man kanske 8-14 på skalan som går upp till 16. [b]Jester pro:[/b] Bindning för dig som är stor och stark och tänkt köra utav bara h*lvette. Om du inte är stor och stark, och kör så det ryker, finns det en mycket stor skaderisk. De grövre fjädrarna är ofta (beroende på märke/modell) inte bara grövre, de har även en högre elasticitet. Det innebär att pjäxan måste färdas en längre sträcka innan den släpps fri vid ett fall. Fördelaktigt när man landar en riiiiktigt stor klippa, eller träffar på något hårt i 100+ knyck, men tyvärr riktigt farligt vid vridande fall på transportsträckor. (= adjöss till korsbanden) Skillnaden i hållbarheten är nog ytterst marginell. Jag har betat av både marker, salomon och looks vanligaste prestandabindningar, både i helmetall och plastvarianter - livslängden skiljer inte nämnvärt enligt min egna erfarenhet. (Till och med P18 har jag slitit ut!) Jag tror inte det finns några pengar att spara om man väljer "rejäla" bindningar. Däremot har man mycket skidglädje att vinna om man väljer [i]rätt[/i] bindningar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Marker Griffon Schizo
Tillbaka
Topp