Marker Griffon/Squire med randopjäxor?

KaitsuH

Aktiv medlem
Tje!

Min fru vill nu ha jibbskidor, och vi har tänkt att beställa Völkl Ledges (hon tyckte hemskt mycket om dem!) med Marker Griffons eller Squires. Men probleme är, att hon använder nuförtiden bara randopjäxor, Dynafit Zeros.

Jag läste, att både Griffon ok Squire har en samma typ tådel som tex F!0, som min fru har med sina Völkl Auras, så jag tyckte, att dom borde funka med randopjäxor också. Men vi var sista veckan i St. Anton, och i varje skidbutik sade dom, att det är absolut ett måste att använda bara randobindningar med randopjäxor. (Lufthansa jovisst tappade våra skidor och brädor nånstans, och vi var tvungen att hyra skidor för första dagen.)

Är det verkligen så? Måste vi köpa Barons för jibbskidor? Eller borde frun börja använda tunga och obekväma alpinpjäxor (hon ska inte, jag vet)?

Jag frågar såna här, för jag själv har åkt bara bräda nästan 20 år nu och förstår ingenting om skidor.

Senast ändrad:
Marker Jester och Griffon går att köra med randopjux är jag rätt säker på. Skillnaden ligger i att randoskor har gummisula och har generellt lite tjockare läpp som man trycker ner i pjäxan (vanliga alpinbindningar har ju plastbotten och är smalare), därför fungerar inte utlösningen som den ska på ett par vanliga bindningar. Men marker gör vissa bindningar så att man kan ställa höjden på plattan som ligger fast mot pjäxan och den kan dessutom röra sig i sidled, så det spelar ingen roll att det är mycket friktion mot gummit i pjäxan!

Det kanske blev lite rörigt, men jag hoppas det hjälper lite i alla fall.

ps. Notera att det är bara årets modell av Griffon som har justerbar tådel.... har själv gjort misstaget innan just med randopjux på alpinbindning,...

Takkar!

Så skall vi beställa Ledges med årets Griffons. Jag tror att Griffons räcker till, för frun väger bara litet över 50 kilo.

Tillbaka
Topp