Marker Jester, hur vet man om bakdelen e för långt ifrån?

dav1919

Ny medlem
tjena,

Nån me koll (för det har inte jag) som vet hur långt bak en Marker Jester bindning bör vara.
nu ser jag båda skruvarna och två av spåren för justerskruven (se bild)
1aa258eabf7750783c891d461f1e9840.jpg

Grejjen är den är att om jag drar baksidan framåt så släpper den från bottenplattan...

En grej till...

Om jag gör som Markers instruktionener säger och skruvar in justerskruven tills den blir 1:1 med bindningen (när skon sitter i), tar jag upp skon efter, då är det omöjligt att få ned den, typ som att den är 5-6mm för långt fram... Så måste skruva ut iaf 3-4 klick för att det skall lira.

Känns som nåt e vajsing, right!?

Känns spontant som att du har ganska mycket kortare sula än vad bindningen är monterad för?

Du borde montera fram bakbindningen på skidan. Den sitter för långt bak. Annars får blecket synas men då måste rätt förspänning kunna ställas in utan att bindningen skruvas ut sas.

got it, asså den funkar ju, och förspänningen (dvs när skruven åker in i bindningen) funkar, men som sagt, den är ju i princip längst fram då...

men hur är det egentligen, kan man inte alltid dra loss baksidan av bindningen om man drar framåt? är väl inget som håller den på plats, eller?

Spelar ingen roll om den är i princip längst fram, kan du inte dra loss den framåt mot nosen, sitter den fast.

dav1919 sa:
got it, asså den funkar ju, och förspänningen (dvs när skruven åker in i bindningen) funkar, men som sagt, den är ju i princip längst fram då...

men hur är det egentligen, kan man inte alltid dra loss baksidan av bindningen om man drar framåt? är väl inget som håller den på plats, eller?
Kan du dra loss den får du montera om.

när pjäxan sitter rätt (å jag tar upp skon) då kan jag dra loss den framåt. f**k så måste montera om mao!

Får du verkligen pjäxan att hamna rätt om du bara flyttar bakbindingen, kolla markeringar på sula resp. skida.

Vad står DIN skalan på? Det är rätt tungt att förspänna en fjäder i en Jester. Jag får stampa rätt hårt i mina dukes med korrekt förspänning. Blir lättare att trycka i skon när man har mindre (för lite) förspänning i och med att man ska komprimera en fjäder mer då.

Normalt sett ska hälen precis passa ned framför bakstycket för bra förspänning men slitna sulor kan ställa till det att få bra förspänning.

Senast ändrad:
DIN skalan e på botten, dvs "6".

du har nog rätt att man kan stampa i, dock tycker jag med 'rätt' förspänning, dvs när skruven e flush, då känns bakstycket typ 4-5mm för långt fram, nästan så att skon lätt hamnar ovanpå bindningen.

Jesters (och Griffons) bakdel skruvas ur till ändläget och går sedan att lossa genom att skjuta ur den från skenan. Du ligger alltså framför maxläget och den roterande ställskruven under bindningen sitter inte i rätt läge utan vilar mot de spår som finns i plattan (de som syns i metallblecket). Har du otur kan ställskruven stå i ett läge där det är väldigt lite material som håller emot rörelsen och då är det stor risk att den går sönder av trycket som uppstår när du åker. Skjut häldelen framåt och ta loss den från skidan (men låt bottenplattan som sitter i skidan vara kvar). Vänd den så att du ser undersidan och rotera ställskruven och notera då hur du har ett läge där skruvens första gänga kommer upp ur bindningshuset. Du ska ställa bindningen i det läge där den första gängan precis INTE dyker upp. Då kommer du att kunna skjuta in bindningen tillräckligt långt för att ställskruven ska kunna greppa i bottenplattans spår. Om du ställer bindningen på något annat ställe kommer det med stor sannolikhet inte att fungera. Det ska inte vara trögt att skruva. Då ligger skruven fel. Du måste skjuta in bindningen ordentligt in hela vägen för att den ska komma på rätt ställe. Om du har rätt förspänning nu kommer du att få för lite förspänning efter den här manövern och då måste du montera om. Du kan inte åka på skidan under någon längre period som du har bindningen monterad nu. Den kommer att gå sönder eftersom de delar av bindningen som belastas i nuläget inte är konstruerade för detta.

Tillbaka
Topp