Marker M14.0 Free eller Salomon 914

Wezi

Medlem
Som frågan lyder tänkte jag bara fråga vad ni tycker om dessa två bindningar, om ni testat dem och hur de fungerar och vilken ni skulle föredra till ett par halvbreda skidor (98mm i midjan) som ska användas för pist/park men framförallt bc..

Viktmässigt är M14 lättare och jag skulle nog föredragit den framför 914.

//Hasse

Föreslår salomon, har en förkärlek för deras bindningar.
Å andra sidan spelar det knappast någon roll vilken du väljer

Lyssna inte på folk som kommer komma här o säga att marker suger.

nee, jag har själv aldrig kört på marker men jag förstår inte varför vissa säger att dom suger? det är ju en bindning som sitter som ordinarie på flera skidor som väljs av skidbutikerna och isf lär dem ju inte suga?!

Anledningen till att folk säger att de suger är att de monterar en m11 eller m12 ,som är bindningar för nybrjare, på skidor som Public Enemy och annat som kräver rejälare doningar, vilket får till följd att bindningen inte orkar.

Rakt av skulle jag välja Marker. Alltid gillat dom. Gedigna. Har haft Salomon också och inte haft några problem med dom heller.
Men ta dom som du får bäst pris på. Skall du köpa Völkl eller K2 så kan du få bättre pris i paket med Marker.

Dustin_Dan: Samma här åker på Salomon men skulle välja Marker.(om jag inte fick LOOK)

//H

En sak att beakta är att markern väl löser ut uppåt i tådelen? Alltså är det väl en fråga om smak; Vill man bindningen ska lösa ut bakåt - välj marker. Vill du inte det, kör på salomon.

FF sa:
En sak att beakta är att markern väl löser ut uppåt i tådelen? Alltså är det väl en fråga om smak; Vill man bindningen ska lösa ut bakåt - välj marker. Vill du inte det, kör på salomon.
vad menar du med att lösa ut bakåt? att det är hälen som löses ut och att resten av pjäxan följer efter sedan?

Senast ändrad:
Alltså att tådelen kan lösa ut uppåt. Då löser bindningen ut "bakåt" (tådelen släpper pjäxan), tex om du landar med bakåtvikt i ett drop eller hopp.

Näe, markern löser väl ändå ut åt sidan i framdelen? Jag hade ett par förra året och jag kommer verkligen inte ihåg nånting om att man kunde flyga ut uppåt...

Iförrgår i sälen så gick mina marker bindningar sönder. Marker free 11;00 heter dom tror jag.

Själva skistoppern lossnade och plattan under där försvann. Nån som vet hur man kan fixa detta? eller ska man köpa nya bindningar? Det var nån mettal pigg som böjde sig med.

Senast ändrad:
henning, pröva att reklamera skiten.

Carled: Ok. I mitt inlägg skrev jag det som en fråga, bra om jag får lite klarhet i det. Personligen har jag fått nog av bindningar som löser ut uppåt eftersom jag har så sjukt dålig teknik och alltid kör med bakåtvikt.. ;)

okej, tack så mycket.. men det betyder eftersom ingen har sagt nått om det att salomonbindningarna inte gör det?

Jarle sa:
Anledningen till att folk säger att de suger är att de monterar en m11 eller m12 ,som är bindningar för nybrjare, på skidor som Public Enemy och annat som kräver rejälare doningar, vilket får till följd att bindningen inte orkar.
jasså? Marker har väl samma fästen på alla sina skistops? för det är ofta dom som alla klagar på! Marker är en skitbra bindning om man inte tänkt använda den som jibb bindning!

Kanske det, men att överhuvudtaget ha en nybörjarbindning på ett par ikkenybörjarskidor är fortfarande dumt och jag anser att man får skylla sig själv för de problem som då också uppstår.

Jarle sa:
Kanske det, men att överhuvudtaget ha en nybörjarbindning på ett par ikkenybörjarskidor är fortfarande dumt och jag anser att man får skylla sig själv för de problem som då också uppstår.
Självklart! Men det större problemet med en nybörjar bindning är ju att den tjuvlösr ganska ofta! fast i det här fallet handlar det ju egentligen om en m14 och dom är ju faktist bra!

Jarle sa:
Handlade om Hennings problem med m11 inte m14 som är, som du säger, en bra bindning.
Jo men det svarade jag på i både det sista och inlägget innan att problemen är ju inte själva bindningen utan skistopen! samma gäller ju alla marker! Fast m11/12 har ju en förmåga att tjuvlösa!

om vi säger att jag ska köra 40% pist 30% off-pist och 30% park...
vad skulle ni då rekommendera eftersom ajg hört lite klagomål vad gäller markern som en jibbindning... tror ni salomonen fungerar bättre för den här typen av åkning?

Bizz sa:
Wezi vad blev det till slut? Om du har bestämt dig dvs. Jag funderar lite på samma fråga.
det blev en marker m14.0.. tyvärr har jag inte fått möjligheten att testa den än eftersom snön kom till sthlm först igår men om nån vecka bär det av mit alperna och då får jag se vad den går för

Tillbaka
Topp