Marker?

Hakman

Aktiv medlem
Marker?
Jag skulle vilaj få det utklarat vilka markerbindningar det är som är så rötna som alla säger. Jag kör själv på K2 Fujative med Marker 12,0 Free, och den känns riktigt bra. Den som klagomålen har legat på verkar ju vara 11,0an. Information någon?

Marker?
Det är fel på båda 11,0 och 12,0 jag hade ett par 12,0 free på mina PE men dem gick sönder 5ggr total så jag tröttnade och köpte mig ett par look som är kanon!

Marker?
Marker 12,0 Free ingår i den grupp Markerbindningar som regelbundet får ta emot rejäla högar med skit från diverse recensenter med all rätt i mina ögon. Marker står för en majoritet av problemen som folket i min bekantskapskrets har haft med bindningar. Jag har personligen skadat mig några gånger (axel ur led bland annat) efter att billiga Markers har falerat i fasthållning trots högre din-inställning än vad jag normalt kör på. Senast var det en nära nog bottnad 12,0 som inte pallade fullt tryck under Tandådalens skidtestarhelgs hårda förhållanden denna försäsong. Ska det vara Marker är det racegrejor, dvs 1800:an som gäller. Comp 14,0 har jag inte testat tillräckligt för att att döma ut, men det gäller iaf att vara medveten om att man måste dra på några steg på skalan om man är van vid Salomon eller Look. Det känns inte som någon slump att Marker har en racebindning som går högre än allt annat i sitt sortiment i form av Comp 3000 med en skala mellan 18 och 30. Som referens såg jag vid en snegling på bindningar för ett tag sedan att Kaj Zachrisson kör på Salomon 920, dvs en skala mellan 14 och 20 samtidigt som Sverre Liliekvist åkte på Marker med 18-30 på skalan. Det säger en hel del om att man måste ta till rejält i din om man ska kunna lita på fasthållningen hos ett par Marker.

Det finns alltid personer som tar lite illa upp när den här saken kommer på tal, och så säkerligen även denna gång. Kom ihåg att det handlar om mina och många andras personliga åsikter. Jag har under en lång tid av testade med en mängd mer eller mindre allvarliga incidenter kommit fram till att jag inte litar på Markers modeller och skulle aldrig sätta en sådan på en skida som jag använder för någorlunda hård åkning. Är du nöjd med din bindning så finns det inget som säger att den inte kommer att fungera för dig.

Naturligtvis fungerar 12,0 bra om du är ganska lätt och/eller inte kör så hårt, vilket man kan anta stämmer in på dig iom ditt skidval och att du har en bindning i den prestandagruppen. Fujative är knappast en skida som en passar en åkare med bra tryck i åkningen och det finns ingen som åker hårt som nöjer sig med en 12-bindning. (Därmed inte sagt att det är en dålig skida, utan bara att den inte har avancerade åkare som målgrupp).

Tillbaka
Topp