Märkeskläder?!

Cruff

Ny medlem
Märkeskläder?!
Hej alla skidälskare! =D
Tänkte införskaffa mig en ny skiddress (jacka+byxor), men har blivit less på köpa b-kläder som everest och andra halvtaskiga märken!
Frågan är då denna! Vilket märke rekomenderar ni? Som de flesta oupplysta går min första tanke till peak performance! Men är det ett bra val för en kille som jag som hänger 50% i parken och andra 50% i psiten/offpisten?
Är inte ute efter någon superbaggy kläder här! Tycker det får för stor vindmotstånd, vill ha något i bekväm storlek med plats för ryggskydd och "krashpants"!
jag undanber er från komma med dryga förslag på fartställt som portnöterna använder (no offence)!

Tack på förhand!

Märkeskläder?!
SOS tycker jag gör grymt schyssta kläder, och bra! Själv kör jag i Peak-byxor och SOS-jacka och det är kanon!

Märkeskläder?!
Glömde fråga var man kan få tag på märkena....
Jag kan kanske få tag på ganska billiga Peak kläder, så är det ett bra val eller är bara märket som kostar och kvaliten blir lidande? Läste i något gammal tråd (typ ett år) att peak var känslig för "vassa föremål" som få en stav i magen så var jackan paj... någon som vet?

Märkeskläder?!
Vet inte om jag skulle stoppa helly hansen i listan. Arqterycs(hur fna de nu stavas) är väl kanske lämpligt. vad jag förstått har väl salomon några schyssta plagg men frågan är om dom inte kör på baggy byxor.

Märkeskläder?!
Kanske inte så ofta! men man vill ju inte att kläderna man lagt ner en mindre förmöghet på ska paja för man krashar i ett hopp...
Så om vi bortser från att se det ordagrant och ser problemet! Tål kläderna en relativt hård behandling i parken!?

ps. har en par skitbyxor nu av märket stuff som gått sönder lätt för stålkanterna har snuddat dom... d.s

Märkeskläder?!
Kör på RipCurl. Hur sköna byxor och jackor som helst. Sj har jag Destiny jacket och Ymir pant. Klarar av allt från årets fetaste stormvindar och isande kyla till spöregn. Kostar dock 5 000 för byxa och jacka. Men det tycker ja det är värt. Hur bra som helst :D

Märkeskläder?!
Hej är inne på min tredje säsong på peakkläderna (softshelljacka+byxor) och de funkar mer en perfekt. Visst kostar de en slant, men inte ger kvaliten vika förde! Har aldrig haft några problem med mina. Dock kan du kolla upp en norskt märke som heter Kuse. Grymt snygga kläder, baggy stel men ändå tajt. Kostar mer än peak men riktigt snygga! Annars gör Cross bra kläder. Resten är nämt! Lycka till!

Märkeskläder?!
Ni vet J Lindeberg ? märket alla mobbade även jag. Men faktum är att dom har fett coola skidkläder, fast dyra..

Märkeskläder?!
Jag tycker inte helly hansen har särskilt hög kvalite på sina produkter... men dom kanske har olika prisklasser vad vet jag... köpte en jacka för 2500 å dragkedjan pajjar efter bara 2 månader. kanske var produktionsfel men irriterande iallafall! skulle inte lägga 4000 på en helly-jacka iaf... Helly känns lite som mckinley som ja hade innan. som typ alla dragkedjor pajjar på nåt vänster och de vattentätand eplastgrejerna vid fickorna pajjar direkt :)

Satsa på nå svindyrt. 7000kr set med byxa å jacka då lär de väl hålla åtminstone.

Märkeskläder?!
Everest har ju bra kläder, men kolla in www.foursquare-outerwear.com
Rip-Curl, Sos, Four Elements och Sweet.

Kolla in Junkyard.se dom har rätt mycket..

Sen håller jag med Wippeh, förut höll Helly Hansen´s kläder, men nu tycker jag fan bara att dom krånglar med allt från sömmar, knappar till hål.
Bu för helly.

Märkeskläder?!
Tycker det finns otroligt många mer eller mindre kända märken på skidkläder, du har ju fått massa märken uppräknade här! Ofta känner man på kvaliten direkt på kläderna hur känsligt materialet är för vassa kanter osv. En förstärkning på insidan av benet vid pjöxorna är ju att föredra iaf.
Sen ska man kolla ihåg att oavsett vilket märke man väljer så ingår det ju en viss garanti för alla kläder! De flesta tillverkarna är måna om sina kunder o är tillmötesgående. Om tex dragkedjan går sönder (som någon ovan nämnde) så kommer tillverkaren ersätta dig o ge dig en ny jacka - det är bara det att man måste säga till själv o skicka grejerna - o då vara utan tex jacka en kortare tid.
Sök på hemsidorna hittar du återförsäljare i sverige.
Lite dyrare är oftast bättre, det gäller ju allt. Tänk dock på att en jacka kanske inte känns lika kul efter två år bara, nytt är skoj o smaken ändras. =)
Hoppas du hittar nå skoj kläder som du trivs i!

Märkeskläder?!
För det första ska du undvika åpeak i år för deras kollektion är svinful i år, annars är det ett grymt märke. är du ute efter någon typ av skaljacka tycker jag du ska kolla upp arcetyx eller patagonia som gör jävligt snygga jackor som inte är baggy, men dem passar till baggy byxor. Jävligt bra kvalité också. Skippa burtonjacka om du inte vill ha baggy, annars gör dem snygga byxor.

Märkeskläder?!
Kör i år med en Tierra Prime jacka.
Var lite skeptisk från början, men den funkar grymmt bra.
Suverän ventilation och alla dragkedjor sitter på rätt ställe för att fortfarande fungera när man har väskan fastspänd. Den har bra skärning kring armarna vilket gör att även om man flaxar ordentligt så klättar inte jackan upp vilket är väldigt possitivt enligt min mening. Sen att det sitter gott om stretch i den skadar ju inte heller. Man har helt enkelt grym rörlighet i den jackan.

Kan verkligen rekomendera Prime jackan även om den kanske inte är en renodlad skidjacka.

Märkeskläder?!
Frilufsare som jag är så måste jag slå ett slag för Haglöfs jackor! Du gör en otroligt bra investering! Köp inte en fodrad jacka.. Köp en renodlad skaljacka typ 2-3 lager Gore-Tex/EVENT då kommer du att få ett mycket bredare användnings område för din jacka eftersom den bygger på lager principen och kan använda den under sommarhalvåret också utan att ha ett svettigt foder i jackan... Samma gäller även byxor. En bra kostym enligt mig: En Haglöfs Climber Motion jacket och en Klättermusen Fimbul byxa alt Skade.

Märkeskläder?!
Jag skulle helt klart rekomendera Four Elementes 1060 (?) tror jag modellen heter! Hela sättet går loss på 7000:-, riktigt schyssta kläder!

Märkeskläder?!
Burton är bra ja, men passa dig för årets AK (goretexmodellen):
Har knappt använt min jacka, det har gått hål i nedre kanten, där jackan korvar sig när man drar åt dragskon.

Har dock alltid haft burton och de har sjukt många bra fickor, dessutom bra kvalitet. Analog skulle jag inte ge lika mycket för, för dyrt (och de extra pengarna går bara till design),

Märkeskläder?!
"Henrik_koivisto" det är nog så att man kan få en stav i magen ibland. Jag fick en i huvudet i Väsjö för några veckor sen, så det är nog lätt hänt i liftkön.

Märkeskläder?!
men ere ingen som vet vad oscar scherlin har för märke på sin gammla röda overall ja tror någ att någon har sett den:P

Märkeskläder?!
jag har ett par scott byxor som det är riktigt bra kvalla på, håller för t.ex när en del idioter ska knäppa av bindningen och missar o sätter staven i byxan, jag har även en hellyhansen jacka, det känns som att man skulle kunna släppa den framför pistmaskinen och den skulle ändå hålla, riktigt skön och slagtålig jacka.

jag rekomnenderar starkt jackan, byxorna håller inte riktigt samma klass som jackan men ändå bra kvalla.

Märkeskläder?!
men ere ingen som vet vad oscar scherlin har för märke på sin gammla röda overall ja tror någ att någon har sett den:P

Märkeskläder?!
Jag har en extrem jacka som jag tycker är riktigt najs. Sen har jag J.L byxor men dom är väl lite för baggy??
Annars tycker jag att norröna har riktigt fin kläder. fast dyra.

Tillbaka
Topp