Martin Willners & Tobias Liljeroth trendspanar!

Tompan14

Ny medlem
I en artikel i DN kan man läsa om de nya heta trenderna inom skidvärlden, utvalda av chefredaktörerna för 'Sportfack' och 'Åka Skidor'.
Min favorittrend är bild nummer sex i bildspelet, En nyhet på Ispo-mässan 2011, den så kallade "stighuden".

Hasse, jag hävdar fortfarande att det är min favorittrend. Ett helt nytt koncept som ingen någonsin skådat tidigare! Eller, ja alltså, ingen som inte har slängt ett getöga på Åsnes skidor förstås...

Jo jag vet det ;) Har haft ett par skidor med sådana där.. Menade mer åt Henck angående att läsa det där...

Eftersom du skrev "så förstår ni vad det handlar om" så antog jag att du även menade mig ;)
För övrigt, har haft? Vem sjutton gör sig av med ett par Åsnes? Bättre skidor får man leta länge efter om du frågar mig!

Stighudarna verkar coola, det skulle vara kul att testa dem mot ett par vanliga längdlagg ngn gång!

Men är det bara jag som inte förstår varför det är ett par av årets Alpha 1'or som visas??! Och att snacka om asymetri, har inte det funnits ett tag nu? Orage har väl haft assymetriskt ganska länge... Och Dalbello-pjäxan... Hallå?!?. Nordica har gjort sjuk grafik ganska länge nu...

Martin Willners har ett ganska stort område att täcka så han kan väl få vara ursäktad, men Tobias är ändå redaktör för Åka Skidor. No offense Tobias men en 13-åring med ett måttligt prylintresse hade faktiskt kunnat få ihop ett bättre ihopplock med NYHETER till skillnad från branschstandarder.

Carled sa:
Stighudarna verkar coola, det skulle vara kul att testa dem mot ett par vanliga längdlagg ngn gång!

Men är det bara jag som inte förstår varför det är ett par av årets Alpha 1'or som visas??! Och att snacka om asymetri, har inte det funnits ett tag nu? Orage har väl haft assymetriskt ganska länge... Och Dalbello-pjäxan... Hallå?!?. Nordica har gjort sjuk grafik ganska länge nu...

Martin Willners har ett ganska stort område att täcka så han kan väl få vara ursäktad, men Tobias är ändå redaktör för Åka Skidor. No offense Tobias men en 13-åring med ett måttligt prylintresse hade faktiskt kunnat få ihop ett bättre ihopplock med NYHETER till skillnad från branschstandarder.
Artikeln belyser väl snarare trenderna än nyheterna?
Jag tycker det var en bra artikel. DN är ju ingen skidblaska...

4front: Stighudar är ingen nyhet nej, men på längdåkningslagg är det ju något nytt!

Bra för att vara DN, jovars... Men som en av kommentarerna lyder: "beställningsjobb"...
Trender vs. nyheter. Är stighudarna en trend, nope, det är världsnyhet! Resten är skåpmat sen några år tillbaka! Kolla igenom bilderna en gång till och tänk för dig själv ration arbetstid i förhållanden till kostnad/reklamvärde.

Om det är någon som är bra på att göra intressanta listor med nyheter så är det vårt alldeles egna Freeride! Där brukar det vara en bra blandning mellan, stilrent, coolt, nytt och roligt!

Carled sa:
Bra för att vara DN, jovars... Men som en av kommentarerna lyder: "beställningsjobb"...
Trender vs. nyheter. Är stighudarna en trend, nope, det är världsnyhet! Resten är skåpmat sen några år tillbaka! Kolla igenom bilderna en gång till och tänk för dig själv ration arbetstid i förhållanden till kostnad/reklamvärde.

Om det är någon som är bra på att göra intressanta listor med nyheter så är det vårt alldeles egna Freeride! Där brukar det vara en bra blandning mellan, stilrent, coolt, nytt och roligt!
Kryp tillbaka under stenen nu ;) Påstå att freeride ligger före detta? Skojar du eller? ;)

Stighudarna är ingen världsnyhet. Färglada kläder är en trend, Virus skorna är en marknadsledande trend, Alpha 1 från i år fick man inte fotografer på ISPO och äger man inte bilderna själv så kan man inte lägga upp de men den shapen är en trend. Färgglada stavar fanns det massor av på ISPO, Och kläder som var assymetriskt fanns mer eller mindre hos alla tillverkare till nästa år.

För övrigt så var det väl inte så mycket att klaga på förutom att påstå att Kuro är en av marknadens bredaste skidor. Finns ett gäng skidor som är bredare än den. Skulle vilja säga att för att vara ren offpist skida är den inte längre bred ;)

Okej, stighudarna är inte världsnyhet men de är ganska så revolutionerande... Åsnes är lik, men inte jättelik. Atomics är sannolikt mycket bättre. Ungefär som att säga att Duken inte var ny när den kom eftersom Fritschi och Naxo funnits länge...

Men är det en trend när det har pågått i typ 3 år?!?! Det är få tillverkare som inte gör färgglada kläder, och man behöver inte besöka DN's hemsida för att få reda på att avskalade dunjackor är moderna, besök en friluftsbutik!

Rocker/spann/rocker och indragen skärning är mycket vanligt på skidor nuförtiden. Trend, näe, snarare standard om man vill vara ett modern skidmärke. Kuron tog jag inte ens upp förut av den anledningen du skrev...

Visst, de har ju inte fel i det lilla som skrivs (mest bilder ju!), allting ser ju ut såhär nuförtiden, men att kalla det trender tycker jag är fel användning av ordet trend. Trend för mig och antagligen för andra är en riktning mot vart någonting är på väg. Det jag menar är att detta som de lägger fram som trender och nyheter är redan här, och har varit här i 1-2 säsonger! Färgerna är klara, kläderna spaceade, skidorna är breda och har konstiga former.

Vad de kallar en trendspaning kallar jag en nulägesrapport!

Carled sa:
Så då tycker jag du skall komma på vad som är en trend då? Hittar du nåt på bilderna från ISPO eller SIA som är en trend som inte har visas upp i DN? Trenderna på ISPO var exakt som de visade på bilderna i DN. Man vad vet jag? Jag var ju bara på ISPO i 5 dagar så du kanske vet något annat fråpn den mässan?

Och för övrigt så den stora nyheten på ISPO tyckte jag själv var Fischers Vaccum pjäxa. Och det var väl den enda i så fall som man kunde höja ögonbrynt åt.

Vacuum-pjäxorna är kanske inte en trend, men def. den intressantaste nyheten! Spoonen är för långt bort från produktionsstadiet... Annars så var det inte så mycket nytt enligt mig.

Det som jag hade kunnat ansett som trender är man ny plockar in rockern i pistskidor och för svensson-åkarna. De hade kunnat lagt upp foton på Salomon BBR och någon av K2-skidor med pistrocker... Det är någonting som jag tror kommer komma starkt, och som i nuläget är ganska dåligt representerat av marknaden. Dvs. en trend.

Goggles där man enkelt och snabbt kan byta lins utan krångel är också en trend enligt mig. Oakleys funktion är iaf. ganska uppseendeväckande jämfört med Smiths lite stilrenare... Det tror jag kommer bli en trend!

Helmet-cams är inte helt nytt, men man ser det mer och mer i backen och företagen satsar. Inte bara nördarna har det längre, det kan bli en trend bland Svensson!

Carled, varför tror du att Atomics hudar är bättre än Åsnes? Själv har jag inte provat Atomics så jag undrar vad du baserar det på. Att de inte är helt lika beror nog i första hand på att Atomic gör längdskidor för preparerade spår medan Åsnes är gjorda för ospårade fjälleder. Jag skulle inte kalla dem för 'revolutionerande', men upplys mig gärna!
I övrigt håller jag med dig angående bruket av ordet 'trend'. :)

Hasse_Lindborg sa:
Carled sa:
Så då tycker jag du skall komma på vad som är en trend då? Hittar du nåt på bilderna från ISPO eller SIA som är en trend som inte har visas upp i DN? Trenderna på ISPO var exakt som de visade på bilderna i DN. Man vad vet jag? Jag var ju bara på ISPO i 5 dagar så du kanske vet något annat fråpn den mässan?
känns som att det är tusende gången jag ser dig skriva nåt i stil med "vad vet jag? jag är ju ändå bara bäst i världen" följt av nåt omyndigförklarande. men vad vet jag, jag är ju bara en enkel träl.

Hehe, jag måste nog hålla med Hasse här. En trend är ju nånting som är populärt, sen hur långt in i en trends levnadscykel som man kommit spelar väl ingen roll. I finansvärlden är väl en trend samma som en tendens? Och det borde ju betyda att tendensen är att grejerna ser ut så här, sen att det inte är nytt spelar ju mindre roll. Dessutom letar kanske inte vi skidnördar efter nya trender i DN. För vanliga svenssons som inte åkt på ett tag och vill veta hur de ska se ut i backen hade nog klarat sig rätt bra ifall de följt den här guiden. Dock kanske det hade blivit lite jobbigt för dem att rodda runt ett par kuro i sälens pister men men... ;)

Sent ska syndaren vakna. Jag har två kommentarer till artikeln i DN och kommentarerna här.

Tyvärr har DN, som många andra tidningar, redigerat min text kraftigt och då blir det löjliga meningar som "så kallade stighudar". Självklart är de ingen nyhet i sig utan ett nytt sätt att använda dem. Vi får se hur längdåkarna tar till sig den här produkten men jag tror fortfarande att det var en av Ispos största nyheter. Jag skickade in en text om Ispo som blev till et bildspel med korta bildtexter och då blir det inte alltid klockrent.

Så över till hela diskussionen om vad som är en trend. Det är en enorm skillnad på vad som är en trend för Freerides läsare och för DNs läsare. Freerideläsarna har stenkoll på allt som händer medan DNs läsare troligtvis inte har en aning om vad rocker är trots att skidorna har funnits länge på marknaden. När vi skriver en text till DN om Ispos trender så väljer vi självklart trender utifrån vad DNs läsare kommer att se i en vanlig Stadium- eller Intersportbutik den kommande vintern. Och då är färgglada, asymmetriska kläder det allra största även om Armada, Orage, Burton och andra märken som ligger i framkant haft detta flera år.

För övrigt kan man inte åka switch på skidor eller snowboard. Det heter fakie och att kalla det för switch är ett hån mot alla skateboardåkare och surfare som verkligen kan åka åt fel håll istället för baklänges.

Martin Willners
Sportfack

Senast ändrad:
Cab sa:
...
För övrigt kan man inte åka switch på skidor eller snowboard. Det heter fakie och att kalla det för switch är ett hån mot alla skateboardåkare och surfare som verkligen kan åka åt fel håll istället för baklänges.
...
Men vad är det skillnad att åka åt det andra hållet med skateboard vs snowboard? Kan ju förstå att det blir fel håll för surfare då brädorna inte ser likadana ut fram som bak(i alla fall vad ja sett)
Men en skateboard ser ju likadan ut fram o bak likså en twin snowboard

Hoppas att du håller i trendspaningen på skidakademin. bättre föreläsare finns ej
Givetvis måste man anpassa sig till vilken grupp man skriver för.
Hoppas att vi ses i Norrköping 6 okt

snow_flake sa:
Cab sa:
...
...
Men vad är det skillnad att åka åt det andra hållet med skateboard vs snowboard? Kan ju förstå att det blir fel håll för surfare då brädorna inte ser likadana ut fram som bak(i alla fall vad ja sett)
Grejen med att åka switch är att man gör alla trick med fel fot. Brädan åker inte baklänges, istället är det du som åker regular om du vanligtvis (lyckligtvis) är goofy. Som om en tennisspelare skulle spela lika bra med båda händerna. Switch handlar alltså inte om att åka baklänges.

Cab sa:
snow_flake sa:
Cab sa:
...
...
Grejen med att åka switch är att man gör alla trick med fel fot. Brädan åker inte baklänges, istället är det du som åker regular om du vanligtvis (lyckligtvis) är goofy. Som om en tennisspelare skulle spela lika bra med båda händerna. Switch handlar alltså inte om att åka baklänges.
aja det är så man räknar. Men om man åker longboard(eller skateboard) och bara glider o inte gör några trix då? Då blir det ju som att åka snowboard. Och med en snowboard som inte är twin så kan brädan åka åt fel håll också(kanske inte var snowboard du snackade om).

Senast ändrad:
Cab sa:
snow_flake sa:
Cab sa:
...
...
Så, om jag då snurrar vänster/åker med 'fel' fot först på ett rail. Är det att göra ett trick med fel fot = switch?

Tänker nog kolla efter soluppgången i väster imorn när man ändå är igång.

Det är ju helt enkelt ett sätt att skilja på begreppen inom skateboard eftersom det är skillnad på fakie och switch där.
Antar att man bara ville ha ett begrepp inom snowboard och då blev det fakie, men vill du kalla det switch så tror jag de flesta inte har något problem med det.

Du kan möjligtvis få förklara dig för de som inte förstår, men det kanske du är beredd att ta.

cayjo sa:
Det är ju helt enkelt ett sätt att skilja på begreppen inom skateboard eftersom det är skillnad på fakie och switch där.
Antar att man bara ville ha ett begrepp inom snowboard och då blev det fakie, men vill du kalla det switch så tror jag de flesta inte har något problem med det.

Du kan möjligtvis få förklara dig för de som inte förstår, men det kanske du är beredd att ta.
Jo, det var mest eftersom man hör båda två hela tiden som ja frågade och för att ja inte har tänkt på det innan. Kan kanske vara bra att veta vad som är "rätt"

Tillbaka
Topp