Måste jag ha toppturspjäxor

martenax

Ny medlem
Nån som använder sina vanliga pjäxor vid toppturer eller är det helt odiskutabelt ett måste med toppturspjäxor?
Tänkte bege mig till Abisko och gå toppturer med STF. Testade att knalla upp för Hamrafjället i Tänndalen med
mina Lange RX och det funkade bra men..... 5 dagar i tuffare terräng och längre sträckor törs jag inte ge mig
in på utan råd och erfarenheter från er.

Så ska jag gå på i mina Lange eller införskaffa nya och i sådana fall vilka. Gärna med lite tanke för eller emot.

So, give it to me friends!!

Vad innebär att gå topptur med STF? Vad är det för mer avancerad terräng? Är det många långa anmarscher? Hur pass bekväma är dina nuvarande pjäxor? Det är rätt mycket som spelar in.

Det absolut viktigaste är egentligen hur pass bekväma de är. Om du ska gå med pjäxorna 4-7 timmar vill du under alla omständigheter ha en sko som är bekväm. Ordentligt bekväm. Och varm. Utöver att gå uppför tillkommer ju åkningen, och ev. marsch tillbaka också. Min poäng är att det blir väldigt mycket tid spenderat i pjäxorna utan att egentligen ha någon större möjlighet att avlasta foten på det sättet man gör kontinuerligt i sittliftar etc. vid liftburen åkning. Och tro mig, ont i fötterna med konstant klämmande precis där det gör ont, samtidigt som man måste fortsätta gå uppför (eller vända om) suger, jag har testat.

Utöver det är det väl egentligen gåläget som är skillnaden. Gåläge är trevligt på anmarscher eller om du går flackt, men inget som egentligen är nödvändigt. Är det brant gör det ingen skillnad, eftersom du ändå inte tar ut stegen. Generellt sett är gåläge en såndär grej som du inte kommer sakna för än du testat, så om du inte är på det klara med att du vill börja tura mycket än tycker jag inte det finns någon direkt poäng för dig att skaffa ny pjäxor (om det inte är så att de nuvarande faller redan på första punkten förstås).

Vikt är också en detalj som (oftast) skiljer, men jag utgår från att du kommer spendera tiden på en så pass tung setup att det inte är så väldigt vettigt att skaffa nya pjäxor för att lätta upp.

Först och främst tack för ett gediget svar.
Jag är färsk i topptursbranschen och gjorde mina första turer förra året i Abisko Narvik området då STF Abisko hade en toppturskurs som jag deltog i. Nu tänkte jag mig åka dit igen och delta i något av deras arrangemang. Blir säkert inte värsta terrängen och ingen klättring. Förra året hyrde jag utrustning med toppturspjäxor men fick infernaliskt skoskav av dom. Nu har jag köpt nya skidor och hudar men mina Lange är mycket bekväma så det har fått hänga med så här långt.
Har tänkt på tyngden men.... vad menar du med "en så pass tung setup"? Du menar min övriga utrusning eller... något annat?

Återigen tack för ditt svar det gav mig mycket.

martenax sa:
Har tänkt på tyngden men.... vad menar du med "en så pass tung setup"? Du menar min övriga utrusning eller... något annat?

Återigen tack för ditt svar det gav mig mycket.
Det var precis det jag menade! Jag skulle också hävda att vikten är sekundär, den primära anledningen är gåläget.

Skrivet från min tobilmelefon, kan därför vara fortkattad.

Tillbaka
Topp