Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Måste jag köpa 130 pjäxor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="johanb" data-source="post: 1090312" data-attributes="member: 12749"><p>Det är dags att uppgradera med ett par ny pjäxor till vintern. Jag har de senast 5 åren gått från att bara köra telisar på NTN till att fuska med techbindningar i ett par Scarpa TX Pro telemarkspjäxor med tech inserts. För tillfället kör jag med ett par DPS W99 Pure3 192 cm för pist/toppturer samt ett par DPS W112 RP Pure3 184 cm för puder/puderturer/pist och telemark (inserts för bindningsbyte). Tänkte behålla båda skidorna den här säsongen ut och uppgradera med ett par pjäxor typ Scarpa Maestrale, Salomon MTN Lab eller liknande för all sorts åkning och som passar mina fötter.</p><p> </p><p>Jag är 175 cm och 75 kg, åker fortfarande tillräckligt bra, tycker om stora skärande carvingsvängar i pist och stora svängar med bra fart i offpisten men trivs även med kortsväng i alla förhållanden. Efter många år på telisar har jag en bra känsla för att få skidorna att gå dit jag vill på de flesta underlag utan att använda alltför mycket kraft men känner att för att få mina W99 in i kortsväng på hårt underlag behöver jag hålla mycket tryck på plösen för att behålla initiativet och kontrollen.</p><p> </p><p>Frågan är som sagt: Behöver jag köpa 130 pjäxor eller passar typ 110 min åkning bättre? </p><p> </p><p>Mina gamla TX Pro är ju av den mjukare sorten i alpinläge. Men när man läser alla tester och rekommendationer här på Freeride, Blistergear etc. så är det ju uteslutande 130 pjäxor som nämns för vad jag anser vara min nivå av skidåkning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="johanb, post: 1090312, member: 12749"] Det är dags att uppgradera med ett par ny pjäxor till vintern. Jag har de senast 5 åren gått från att bara köra telisar på NTN till att fuska med techbindningar i ett par Scarpa TX Pro telemarkspjäxor med tech inserts. För tillfället kör jag med ett par DPS W99 Pure3 192 cm för pist/toppturer samt ett par DPS W112 RP Pure3 184 cm för puder/puderturer/pist och telemark (inserts för bindningsbyte). Tänkte behålla båda skidorna den här säsongen ut och uppgradera med ett par pjäxor typ Scarpa Maestrale, Salomon MTN Lab eller liknande för all sorts åkning och som passar mina fötter. Jag är 175 cm och 75 kg, åker fortfarande tillräckligt bra, tycker om stora skärande carvingsvängar i pist och stora svängar med bra fart i offpisten men trivs även med kortsväng i alla förhållanden. Efter många år på telisar har jag en bra känsla för att få skidorna att gå dit jag vill på de flesta underlag utan att använda alltför mycket kraft men känner att för att få mina W99 in i kortsväng på hårt underlag behöver jag hålla mycket tryck på plösen för att behålla initiativet och kontrollen. Frågan är som sagt: Behöver jag köpa 130 pjäxor eller passar typ 110 min åkning bättre? Mina gamla TX Pro är ju av den mjukare sorten i alpinläge. Men när man läser alla tester och rekommendationer här på Freeride, Blistergear etc. så är det ju uteslutande 130 pjäxor som nämns för vad jag anser vara min nivå av skidåkning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Måste jag köpa 130 pjäxor?
Tillbaka
Topp