Måste jag köpa 130 pjäxor?

johanb

Aktiv medlem
Det är dags att uppgradera med ett par ny pjäxor till vintern. Jag har de senast 5 åren gått från att bara köra telisar på NTN till att fuska med techbindningar i ett par Scarpa TX Pro telemarkspjäxor med tech inserts. För tillfället kör jag med ett par DPS W99 Pure3 192 cm för pist/toppturer samt ett par DPS W112 RP Pure3 184 cm för puder/puderturer/pist och telemark (inserts för bindningsbyte). Tänkte behålla båda skidorna den här säsongen ut och uppgradera med ett par pjäxor typ Scarpa Maestrale, Salomon MTN Lab eller liknande för all sorts åkning och som passar mina fötter.

Jag är 175  cm och 75 kg, åker fortfarande tillräckligt bra, tycker om stora skärande carvingsvängar i pist och stora svängar med bra fart i offpisten men trivs även med kortsväng i alla förhållanden. Efter många år på telisar har jag en bra känsla för att få skidorna att gå dit jag vill på de flesta underlag utan att använda alltför mycket kraft men känner att för att få mina W99 in i kortsväng på hårt underlag behöver jag hålla mycket tryck på plösen för att behålla initiativet och kontrollen.

Frågan är som sagt: Behöver jag köpa 130 pjäxor eller passar typ 110 min åkning bättre?

Mina gamla TX Pro är ju av den mjukare sorten i alpinläge. Men när man läser alla tester och rekommendationer här på Freeride, Blistergear etc. så är det ju uteslutande 130 pjäxor som nämns för vad jag anser vara min nivå av skidåkning.

Inte åkt Pure3 varianten, men för mina W112 RP2 Hybrid räcker Salomon MTN Lab gott och väl. Är ju mjuka skidor med mycket rocker... Klarade mig bra med Scarpa Maestrale RS också på dem, på mina Blizzard som är bra mycket hårdare hjälper MTN Labs styvhet helt klart.
Jag är 176 cm och 69 kg, så liknande storleksklass. Förstår om folk upp mot 100 kg behöver lite mer som håller emot, både pjäxa och skida.

Snödjup

Tillbaka
Topp