Måste man älska skidåkning?

ericaf

Ny medlem
Hej, som ni kanske sett på min rubrik undrar jag om man måste vara frälst skid/snowboard åkare för att ge sig iväg en säsong till alperna? Jag vill främst se mig om i världen,förbättra tyskan,träffa folk,festa och få nya livserfarenheter. Tycker ni att jag är knasig som funderar på en säsong i Österrike trots att jag inte älskar att åka snowboard? Jag gillar det men det är inte det roligaste jag vet. Men vem vet jag kanske kommer hem som ett nyfrälst puder-fan. Vad tror ni erfarna säsongs jobbare? Kan jag ha kul i några månader utan att älska off-pist?
mvh/Erica

O ja, om du kan ha kul hemma så kan du har kul borta. Så enkelt måste det vara. Att vara på en skidort samtidigt som man har roligt ska man nog bara se som en bonus :)

Hoppas du får en trevlig säsong!

Ärligt talat tror jag inte det faktiskt. Även om mycket av tiden spenderas på "vanligt liv" festande, umgås med folk, kanske jobba osv, så kretsar allting kring skidåkning. Är man inte jättefrälst kan det vara svårt att släpa sig upp på morgonen när det är -25 grader för att få de första puderåken. Dessutom svårt att förstå hur andra människor tänker om man inte har samma "bas".

Hade med mig en polare ner för några säsonger sedan som tyckte det var skitkul med skidåkning men hade inte åkt så mycket och var inte heller frälst. Han tröttnade typ efter 1 månad och åkte hem efter 2. Åk nån annan stans då istället, Bali, Thailand eller Australien eller vad fan som helst... eller sikta in dig på 1 månad för mer tror jag inte du kommer tycka är så roligt..

Jag tror, att så länge du jobbar kommer du ha roligt. Av de folk man jobbat med har ändå den stora majoriteten mest varit bakfull och eventuellt tagit en två timmars pist cruise på eftermiddagen varannan dag eller så. Personligen kan jag inte riktigt se nöjet i det hela men...

jag har svårt att se att alla som säsongar är frälsta skid-/snowboardåkare, känns ibland lite som en grej som är "inne" just nu.. Däremot är det nog väldigt många som älskar själva bummarlivet, mycket fest, lite ansvar.. Många av de som är skibums nu för tiden skulle nog få ut lika mycket av att säsonga på nån badort i Grekland eller liknande..

Personligen repekterar jag både de som säsongar för skidåkningen och de som säsongar för att leva bummarlivet lika mycket.. De viktiga är att man gillar skidåkningen tillräckligt mycket för att inte tröttna på bummarlivet..

tja, för mej skulle det kännas helt onödigt att åka till en skidort för att säsonga om jag inte gillade själva åkningen mest av allt.. Det finns så mycket bättre ställen att åka till om man bara vill festa, lära sej språk eller se världen. Skall jag vara helt ärlig är inte skidorter särskilt mysiga platser om det inte varit för just skidåkingen. Dessutom missar man nog mycket av gemenskapen om man inte åker.

Mycket möjligt att du kan ha roligt. Man träffar mycket nytt folk, och det är ett annorlunda liv än hemma.
Men som flera skriver så kretsar ju livet för de flesta bummare runt 2 saker, åkningen och festandet.
Detta brukar betyda att när man åker snackar man om gårdagens festande och när man festar snackar man åkning.
Eftersom det är så mycket olika människor så har man kanske bara en sak gemensam, åkningen. Tycker man då inte att det är så kul att snacka skidåkning 7 dar i veckan en hel säsong kanske man känner sig lite utanför...

Men vad vet jag? Testa, vetja!

Jag tror det funkar så länge du åker ner tillsammans med lite folk du känner, alternativt har jobb och boende klart innan du kommer ner. Ska du ner och chansa utan att känna någon måste du vara rätt taggad. Det är ju dessutom ofta inte speciellt roliga jobb man gör, utan man får motivera sig med åkningen när man står där och gnuggar i köket under ständigt gnäll från sin bitchiga tyska chef, och då är det ju en fördel om man är hyffsat biten...

Tack för alla svar! Jag ska ha alla era åsikter i tankarna när jag bestämmer mig för nästa års aktiviteter. Kanske bär det av till Österrike men jag kanske får ut lika mycket på närmare håll tex i Åre. Det enda är väl att jag vill få användning av min tyska och jag tror inte att den är så användbar på Bali eller Australien =) men va fan ska jag med tyska till när jag kan prata engelska!? hehe

Till NiclasK "va jör du på den här sidan då..?"

Jag förstod att den frågan skulle dyka upp förr eller senare eftersom den här sidan är till för de som älskar just skidor men jag tog ändå mod till mig och blev medlem, för att just få höra andras mening om skidåkning ocg säsongjobb och vart är det isåfall bäst att fråga om inte här!?
Därför är jag här...okej?

Lätt att du ska åka... jag åkte till badgastein förra året för att komma iväg lite hade åkt snowboard 2 gånger innan.. att jag köpte ett liftkort var nästan slöseri med pengar.. var knappt i backen men endå hade jag sjukt kul..

Tillbaka
Topp