Mat till backen

Alexmagneli

Medlem
Mat till backen
Hej! Det är så att jag och min kompis ska säsonga i alperna, men kommer ha lite snålt om budget så vi kan inte köpa mat i backen varje dag. Undrar om ni har nått tips om nån billig mat att
Ta med ut i backen?

Mat till backen
Powerbars kan mycket väl vara guds gåva till säsongare.

lätta att ta med sig
billiga (om du köper carrefours egna ca 1 euro för 10st)
mycket energi
jävligt gott
slipper ryggsäcken

vet själv att när jag säsongade blev det sällan heldagar om man inte hade någon plan på att åka långt bort eller tura utan man var hemma till 3 tiden och behövde därför inte så mycket mat i backen. käkar man en bar i timmen håller du dig på topp hela dagen. även om man vill ha med lite mer "riktig" mat om du ska åka lite längre en dag tänk på att maten ofta fryser och därför inte blir så jävla god när det väl är dags.

Mat till backen
Instämmer med
@mannfalk. Billiga powerbars, eller typ Snickers, från någon stormarknad, och komplettera med mackor med vad pålägg som finns tillgängligt om ni ska ut på heldagsäventyr.
Avsluta med ett stort lass pasta vid dagens slut.

Ett annat spara pengar-tips som kan funka om ni bor i ett större lägenhetshus: har ni veckogäster som grannar så fråga snällt om ni kan få eventuell mat och andra förbrukningsvaror som de inte gjort av med vid veckans slut. Detta brukar dock kräva lite självdisciplin vad gäller bullernivåer, för att hålla grannarna välvilligt inställda, så det funkar inte alltid.

PS. Finns det någon som säsongar som har råd att äta i backen ofta?

CookieMonster sa:
RAVIOLI!! Vet ej hur priserna är där nere, men här hemma i sverige så får man en konserv på 800g för drygt 10 spänn!
Är det inte lite jobbigt att åka runt med en ravioliburk i ryggsäcken hela dagen? :)

Mat till backen

@heddious Det beror ju helt på vad man är van att ha i ryggan.
En ryggsäck bör enligt skolboksexempel alltid inför en åkdag innehålla:
1st Tingsryd (2,8 eller 3,5 beroende på vad man gjort sig förtjänt av), kaffepanna, kaffe, kosa, vatten (är sjukt drygt att smälta snö), och andra nödvändiga grejer såsom silvertejp m.m.

800g blir ju en droppe i havet med alla dessa föremål plus eventuell lavinutrustning. (om man ska åka annat än park eller street av någon anledning)

Mat till backen
Baguette med omelett, ost och salami är ju annars en fin lunch att plocka fram ur ryggsäcken de dagar man är less på bars.
Ravioli finns ofta i mindre burkar än 800g, dess fungerar helt ok att ha med sig i ryggsäcken.

Värt ett notera är att inte alla skidsystem i alperna jobbar med värmestugor där man får äta sin egen matsäck.

Mat till backen
Mackor med mycket jordnötssmör och eller nutella. Kanske lite sylt också. Brödet är bara till för att hålla gojset :D Sen en rejäl skiva salami eller liknande stor korv och en bit ost. Valfri varm dryck i termos.

En granat fulöl är bästa tröstsläckande i-backen-drycken och efter en åkdag har jag kommit fram till att 7up är godast.

Mat till backen
Mackor med mjukost på tub, då behöver man inte bestämma hur mycket man vill äta på förhand, bara att ta en till macka och klämma ut mer götta.

Mat till backen
Finns mjukost på tub utanför Skandinavien? Alla jag träffat som är annanstans ifrån än typ Norge och Sverige blir helt chockade över att vi äter saker på tub..
@bootfitta

@CookieMonster oj, våra ryggsäcksinnehåll skiljer sig en hel del :) finns det inte en "vad har du i ryggsäcken"-tråd någonstans förresten? om inte borde det skapas en.

Mat till backen

@Heddious Det fina med den typen av konserv är ju att den står sig enkelt en hel säsong. Det är bara att stoppa pjäxskaften och handskfacket fullt av tuber så har man ju enkelt käk hela vintern. För att inte tala om kombinationerna!

Bara kavli har ju nog med smaker för att man inte ska tröttna, det finns skinkost, viltost, mildost, räkost, räkost med chili, räkost med rödlök, skagen, kräft, kalkon, räk och kräft, hot Jalapeno, gouda, chorizo, och bacon....

Mat till backen
Finns alltid nåt billigt formbröd och några billiga varianter av jordnötssmör och nutella. Kleta på två skivor, lite banan emellan, och du har extremt mättande och gott mellanmål i backen. Lunch är för turister.

Senast ändrad:
Mat till backen
Jag brukar göra storkok med pizza som jag fryser och tar med som lunch i backen (i alla fall om det finns någonstans att värma men det lyckas jag alltid hitta utom på tur). Också bra att ha slicear i frysen redo när man inte orkar laga middag eller kommer sent från afterskin... Billigt och lätt att göra. Gör egen botten med, flera plåtar åt gången. Sen kan man slänga på olika rester med. Love pizza! Annars är ju kokkörv eller soppa i thermos en klassiker, Varmt och gött.

Mat till backen
Corin sa:
Finns alltid nåt billigt formbröd och några billiga varianter av jordnötssmör och nutella. Kleta på två skivor, lite banan emellan, och du har extremt mättande och gott mellanmål i backen. Lunch är för turister.
Det där är ju en efterrätt.... Vi kan köra trerätters luncher i vinter

Mat till backen
Hej vi är 6 goa grabbar som ska åka skidor och vi kommer bara att käka grillkörv. Ett hett tips är att köpa kycklinkörv som blir billigare.

Tillbaka
Topp