Material till utsiktsplats i alperna.

Vad för material bör man använda om man skall konstruera en sådan?

förmodligen ett material med hög hållfasthet och som klarar av temperaturer ned till -70 minst med tanke på vindkyleffekten.
Rostfritt osv, har ni några idéer?

-70 C låter mäktigt!

"Vindavkylning, även köldindex, är en meteorologisk term för hur hudens temperatur påverkas av omgivningens temperatur kombinerat med vindhastigheten."
tog just -70 c som ett mellanklass för en uppgift, realistiskt kanske man inte kommer över -45, men man vill ju ha lite säkerhetsfaktor. de jag läst säger mig att det mesta bör vara aluminium då den är mekaniskt stark och blir allt mer duktil under lägre temperaturer vilket gör att den blir hårdare under kyla faktist. så de r nog det som används i det mesta. tillagt med sin låga densitet blir den ju väldigt lätt också.

Bara kolla vad de använder till att bygga stolparna till liftarna på höghöjd: stål.
Känns som det väldigt sällan är kallare än -30 C uppe på bergen i Alperna. Kyler ju inte av som det kan göra nere i en smal dal med liten luftvolym.

Utifrån mina besök i alperna drar jag följande slutsatser gällande utsiktsplatser:

Idag byggs det mesta som ska klara vädrets makter med prefabricerade delar av galvaniserat stål, som skruvas ihop på plats. Förankrade i fundament av platsgjuten betong.

Innan dess var trä det vanligaste byggmaterialet. Används fortfarande ofta till hus och vindskydd i alpin terräng. Men även till utsiktsplatser och andra konstruktioner där man vill satsa på design/arkitektur.

Går vi ännu längre tillbaka i tiden murade man med den sten som fanns på platsen. Både själva utsiktsplatsen och raststugan. Räcken och andra detaljer var i rostskyddsmålat järn.

Alla dessa material: stål, trä, betong och sten har sina för och nackdelar. Vad man bör välja beror på vad man vill uppnå. Min favorit är trä som både skapar störst designmöjligheter och har det lägsta klimatavtrycket.

Tillbaka
Topp