Maxlängd teleskopstavar

axeljibb

Medlem
Maxlängd teleskopstavar
Ska testa på att tura i vinter och håller på att införskaffa mig utrustning. Har haft svårt att hitta vettig info på längd av stavar.

Teleskop får det bli men sett att det finns olika ”maxlängd”.

Jag är 201cm vilken jag antar kan ha viss påverkan.

Tacksam för hjälp!

Maxlängd teleskopstavar
Eller kör med dina vanliga stavar. Funkar alldeles utmärkt så länge du inte ska skejta eller har en längre platt sträcka. Det är naturligtvis väldigt individuellt hur ofta man justerar stavarna under en tur - jag är för lat för att fippla med det där stup i kvarten. Men, det är ju liksom ingen nödvändighet för att tura.

Maxlängd teleskopstavar
Eller kör med dina vanliga stavar. Funkar alldeles utmärkt så länge du inte ska skejta eller har en längre platt sträcka. Det är naturligtvis väldigt individuellt hur ofta man justerar stavarna under en tur - jag är för lat för att fippla med det där stup i kvarten. Men, det är ju liksom ingen nödvändighet för att tura.
Japp, jag håller helt med. Jag sätter mina i 125 cm och de får vara så hela dagen. Justerar om enbart för skate och stak.

Maxlängd teleskopstavar
Ok men längden är väl inte hela grejen, utan även att greppet på teleskopstavar går en bra bit ner på staven? Så att man får ok grepp längre ner utan att korta staven? Eller man kanske sällan utnyttjar det? Fråga från läktaren…

Maxlängd teleskopstavar
Om man går lite brant uppför fungerar nog längden bra men om man har en vanlig alpin stav kan trugan vara alltför liten i lössnö.

Föredrar lite längre stavar än för alpint och jag har ofta fasta stavar som jag håller en bit ned på utför.

Men som du skriver, om det är platt eller kanske till och med lite nedför ibland så är längre stavar bättre.

Tycker inte heller alternativen är teleskop stavar som man ändrar stup i kvarten och alpin stavar. Fungerar helt bra med teleskopstavar som man har på en längd upp och en längd ned. Går också bra att hålla en bit ned på de flesta teleskop stavar om man vill ha lite kortare ibland.

För en person på 2 m så tror jag teleskop på 1.50 är bra (tror knappt det finns längre och då har du möjlighet att testa olika längder).

Maxlängd teleskopstavar
Teleskopstavar brukar väl vara upp till 145cm eller 155cm, t ex black diamond traverse finns i dessa storlekar.

Maxlängd teleskopstavar
Ok men längden är väl inte hela grejen, utan även att greppet på teleskopstavar går en bra bit ner på staven? Så att man får ok grepp längre ner utan att korta staven? Eller man kanske sällan utnyttjar det? Fråga från läktaren…
och som komplement till Fredrik-s svar ovan och en viss tråddrift från ursprungsfrågan;
Tipsar om sån där grepptejp för innebandyklubbor. Funkar skitbra att dra på staven nedanför det vanliga handtaget och ger ett bra grepp (mina teleskopisar saknar "fast grepp"). Och, för att kasta in ännu ett alternativ; längdstavar i en mer utförsvänlig längd och en större truga. Perfekt för de långa och snabbare turerna (skimo-inspirerat).

En fördel med en teleskopstav är ju faktiskt att den tar mindre plats ihopfälld.

Maxlängd teleskopstavar
Det finns stavar som dessa med lång grip men ingen teleskopfunktion.
1765979199475.webp

Tillbaka
Topp