Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blodcirkulation är en grundförutsättning för läkande, muskeluppbyggnad och precis allt annat i kroppen. Det är kroppens vägnät. Man kan inte bygga eller renovera ett hus utan att få dit byggmaterialet.Nizzon sa:Jo det är sant. Men ökad blodcirkulation borde väl även öka läkandet av nerver? Speciellt om personen i fråga vanligtvis har onormalt dålig blodcirkulation i delen som är skadad.
Låter ju helt suveränt. Vad går en matta loss på ungefär?Nizzon sa:Mattan är mjuk och går att linda, tar man ut skumgummit i den så blir den typ som en handduk, jag ligger dock på den med armarna under mig.![]()
Har sedan första veckan på året (nu treveckor dean) domnade tår. Har ett par Falcon cs pro med gjuten sula på fötterna o de sitter så jäkla bra! för bra?!jeppe29 sa:Du har klämt en av nervgrenarna på fotryggen. Om man kör bräda får man detta nästan hela tiden (men till lilltån). Trixet är att släppa trykket när man åker lift. Brukar inte hända mig med alpinpjäxor, kanke du har en hög fotrygg eller en pjäxa som är dåligt tillpassad foten.
Vid lätta skador kommer känseln tillbaka på några timmar, vid nästa steg inom ca 4-5 veckor. Några gånger har man klämt såpass hårt och länge at nervfibrerna måste brytas ner och så växa ut på nytt från ryggraden. De växer 1mm per dygn ca (+ att det tar några månader innan fibrerna har brutits ned och uppbyggnaden kan börja). Räkna alltså med 1-2 år innan känseln är normal om det har suttit i mer än 6 veckor. Ofta är det bara de tjocka nervfibrerna som förmedlar stick och distinkt beröring som är skadade, mens värme, kyla och molande smärta fortfarande kan kännas (dessa nervfibrerna tål mer). Det blir dock alltid bra förr eller senare och det är ingen ide att gå till doktorn, du kan hellre köpa öl till mig för pengarna.
mvh ortopeden
-Finns fördelar med det mestamansdohns sa:varför vill man ha känsel i tårna btw? bara ivägen ju!
-De är liksom halvt domnade, har känsel i dem, men de är något kolsyrade. främst stortån plus de andra två bredvid.Vattendroppe sa:Är det hela tårna som domnar bort, eller är det bara delar? Blir de kalla/fryser du om tårna innan de domnar?
-De är ju custom shell och de är värmda, men de behöver nog tryckas ut på de delar som inte består av den mjukare delen. Tror också den kan vara väl tight kring överdelen möte fot/smalben. Behöver inte spänna nedre spännena.Vattendroppe sa:Jag hade nämligen domningsproblem i tårna med mina nya pjäxor, men det rörde sig mer om utsidan av stortån. Det jag spontant skulle säga att det beror på, i och med att du inte fryser om tårna och att du kör formgjuten sula, är att pjäxan helt enkelt är lite trång kring tådelen. Upplever du någon punkttryck eller dylikt vid tårna? För mig tog det 4 dagar av åkning för att lista ut var det var som det klämde, men efter det var det bara trycka ut och så var allt frid och fröjd!
Det tror jag du får fråga en läkare eller någon med den typen av kompetens om iställetPOGA sa:-Min fråga är egentligen, kan det förvärras om jag kör innan det läkt, kan det bli ännu mer svårläkt?
-I guess.Vattendroppe sa:Det tror jag du får fråga en läkare eller någon med den typen av kompetens om iställetPOGA sa:-Min fråga är egentligen, kan det förvärras om jag kör innan det läkt, kan det bli ännu mer svårläkt?![]()