Med familj sex veckor i Alperna, vart?

Overby

Ny medlem
Hej,

Vi ska åka ca sex veckor med våra två söner (6 och 5 år) februari/mars/april 2014. Är det någon av er som har erfarenhet av liknande resa? Några kriterier har vi, ni kanske har fler:

- Snösäkert
- långa svepande backar som kidsen gillar. Och lite häftig åkning för oss vuxna, när vi får tid över till egen åkning.
- Inte dyraste Schweiz...
- Lägenhet med två sovrum och gångavstånd till liftarna.
- En by som har lite mer än bara en mysig huvudgata (typ simhall när barnen tröttnat på pappas tjat om skidåkning).

Vi har fått tips om Cervinia, vad säger ni? Är den någon som har tips på andra orter? Tips på boende?

ser fram emot att höra vad ni tycker!

//Fredrik Överby

Skulle inte påstå att jag har en jätte erfarenhet om skidorter i alperna, om hur snösäkert det är osv. Men var i dolomiterna nu i vintras och jag kan garantera att det är svårt att tröttna. Efter som det är världens störta skidsystem så finns det väldigt mycket berg att välja på så det finns möjlighet till all åkning, skogsåkning, pist, park,
"big mountain" osv allt komma till via lift system. Var där v.7 och då var det satans mycket snö och blev väldigt förvånad över hur mycket orörd snö det finns bara bredvid pisterna. Eftersom ni har barn så antar jag att ni inte kan dra ut på toppturer och annat när dem är med så då tycker jag detta är ett stort plus med all puder i närheten.
Som sagt, Dolomiterna är väldigt trevligt att åka till pga av det är så stort.

Däremot så åkte vi buss till backen varje dag för vi bodde i byn Moena. Fanns ju en del restauranger och barer, väldigt fin by men vet inte om något fritidsställe för barnen.
Finns ju även många andra byar som säkert har något skoj.

Lycka till med sökandet!
Mvh David

Ang. Cervinia så tyckte jag inte byn var speciellt stor av vad jag kan komma ihåg (det var dock ett par år sedan),
kommer mest ihåg endast huvudgatan, men sedan fanns det lite runt om den också då. Har ingen aning om hur det är med simhall osv.

Däremot tror jag själva pistsystemet är klockrent, det är typ skapt för barnfamiljer. Stora breda motorvägspister och ett stort system! Sedan att liftkortet gäller även för Zermatt är riktigt nice, lite svårare terräng och lite variation om man tröttnar på Cervinia.

Såg lite pudermöjligheter också om man är sugen på det, i Zermatt var det ett antal som turade upp för något nice berg.

Sedan att bo i Italien är ju alltid nice :) Riktigt god mat och trevliga människor :)

Var i Courmayeur med familjen för ett par år sedan och det var toppen när man har ungar (dom var 7 och 9 då). Det är en lite större by som ger lite mer variation i matutbud etc., men inte stort. Osäker på om det verkligen finns simhall, men det finns många hotell med pooler.
Pistsystemet är litet och rätt snällt med alpmått mätt, men för en 5- och 6-åring borde backarna vara jättelånga. Relativt snösäkert (byn på 1200+). Det finns riktigt grym offpist för de stora när förutsättningarna är rätt – Crest D'Arp och Pt Hellbronner – sedan ligger ju Chamonix på andra sidan Mt Blanc/Mt Bianco på dagstripps avstånd. Förvånansvärt rimlig prisnivå på mat och dryck. Bästa maten jag ätit i alperna, även jämfört med andra delar av Italien.

http://res.se/italien/courmayeur/offpist-i-varldsklass
http://user.tninet.se/~yck656s/html/courmay.html

Senast ändrad:
serre chevalliere området är fint. var där 5 veckor i vintras. ett av de billigaste ställena i franska alperna. ligger lite lågt för så sent på säsongen men ligger vädret på rätt så är där mängder med snö. kom till exempel 1,2 m dump i mitten av mars och hikade man topparna var det bra åkning ända in i april, men som sagt, det måste vara rätt väder. Vill ni bo bra så bo i villenueve. en liten by mitt i smeten. 8 km bort ligger briancon som är en jätte fin och har allt möjligt. Man kan bo i briancon men skid mässigt är det bäst att bo i villenueve då alla backar går dit.

Tack snälla för alla svar!!
Vi har inte bestämt oss ännu men det lutar åt italien..... Vi ska bara räkna pengarna först, hoppas det räcker längre än Hammarbybacken.
//Fredrik

Tänkte slå ett slag för Aosta. Och det är ju en stad, vilket innebär att det finns ett trevligt utbud av aktiviteter utöver skidåkningen. Det finns säkert bra utbud av boende, och relativt billigt också. Kanske i en närliggande by.
Staden ligger strategiskt placerad också, så om man är nere i 6 veckor vill man säkert prova på lite olika orter. Det är nära till bland annat Chamonix, Courmayeur, La Thuile, Cervinia och Gressoney. Även nära till Val Grisenche om man nu skulle bli sugen på heli-skiing....

Men åkning i Aosta då?
Jo, stan ligger på ca 500 möh, så det är väl inte jätteofta det är snö i stan. Dock går det en gondol därifrån upp till skidområdet Pila. Pila är i ärlighetens namn inte världens största område, men bjuder på riktigt trevlig åkning. Mestadels rött, men finns även lite svart och grönt/blått. Finns även en del lätt tillgängliga offpistrepor som är riktigt bra. Från toppen har man riktigt grym utsikt över Aosta och inte minst nationalparken Gran Paradiso. Kolla pistkartan på https://www.euroskiclub.com/public/uploads/Pila-piste-map.jpg .
Är man där i 6 veckor, är det väl inte heller omöjligt att man kan pricka in ett ordentligt snöfall som även täcker dalen, vilket i sådana fall skulle ge trevliga 2250 höjdmeter från toppen av Pila.....

Du har ju även ett gemensamt liftkort för de flesta orterna i dalen, mer info på; http://www.skivallee.it/interna.asp?codpage=skipass_vd

Senast ändrad:
Hej Fredrik,

Jag har inga tips, men vi är en familj som planerar samma upplägg! Vi har två barn, 4 år och 6 mån, och vill tillbringa 6 veckor av föräldraledigheten i alperna nu i februari. Vi har främst varit inriktade på St Anton, men mest för att jag varit där mycket tidigare. Dock har vi inte hittat boende ännu. Vi har också fått tips om Serre Chevalier här på Freeride. Skriv gärna och berätta hur det gå med planeringen!

Mvh Elin

Ett tips är serre chevallier området. Där finns bra åkning i ett hyfsat stort system. Det är ett av de billigaste ställena i franska alperna. Briancon är en liten stad med allt från simhall och dylikt. Bra skogs åkning och storberg om man orkar traska. Bästa är att bo i villenueve som är en små by med det går bussar in till briancon. Finns även 2 svensk hotell i ville.

Hej, du vet vad du vill, men det är inte så lätt att hitta en ort som stämmer in med allt! Min familj har till slut hittat "vår Alp-by" i Italien, den heter OLANG-Valdaora och ligger i Alto Adige (SydTyrol) och verkar stämma in bra med dina önskemål också! Vi åker hit så ofta vi kan, både sommar och vinter. Skidåkning i allra högsta klass på Plan de Corones/Kronplats, men man tar sig fram på skidor överallt inom Dolomitisuperski. Orten är medelstor, här finns allt man behöver, men man kan på 10 minuter ta bussen till Bruneck eller andra ställen. Det finns en massa aktiviteter för dina söner nere i byn: längdåkning, skidskola, isbana, ridhästar, bibliotek, m.m. Hör av dig om du vill veta mer! Tyvärr har jag sett att orten inte ens finns upptagen i listan på närliggande till Kronplatz/Plan de Corones, förstår inte varför? Valdaora är det italienska namnet: här är alla tvåspråkiga, anläggningarna är moderna, välskötta, nästan inga köer. Skidbussen från orten ingår i Dolomitisuperski-kortet.

Hej,

Har kompisar som gjorde samma sak tidigare och de var i Serre Chevalier och var väldigt nöjda.

Själv skulle jag rekommendera Italien. Det är ju oftast litet mindre snösäkert än typ Schweiz men kommer stormarna från syd så snöar det ordentligt å andra sidan och det finns många små byar med tillgång till bra åkning som inte kostar alltför mycket. Men sol och bra väder är ofta en förutsättning för att barnen ska tycka det är roligt att åka skidor.

Skulle kunna rekommendera byarna Canazei, Possa eller Vigo i val di Fassa i Dolomiterna som är lagom stora och trevliga byar att bo i Italien med tillgång till nybyggd simhall i Canazei. Och rent generellt så finns det massor med barnaktiviteter. Skidsystemet är väldigt utspritt och en del bussande blir det nog men det finns en kabin direkt upp från varje by och pist hela vägen ner.
Har inte åkt skidor själv där men vi brukar åka till Canazei ett par veckor på sommaren och vandra i bergen med barnen och jag har spanat in systemet på det sättet.

En litet mindre men bra ort för barnens och vuxnas skidåkning i Italien är Gressoney La Trinite i Monte Rosa ski, billigt och folktomt på veckorna och mycket folk på helgerna.

Jag med min familj tillbringade v.10 i Cervinina. Många orörda bra backar för alla utmaningar. De flesta är bortglömda och väldigt få åker dessa. Backe nummer 7 som är den längsta i fallhöjdsmeter är riktigt skön. Rekommenderar att starta morgonen med den backen, senare på dagen är den oftast uppkörd. Gällande byn är den liten och huvudgatan är endast 150-200 meter. En supermarket-affär och olika små butiker. Badmöjligheter finns nog på de större hotellen (vi bodde i en lägenhet). Allt var superbra, vi hade strålande sol i 7 dagar och snödjupet i pisten var över 1 meter! Enda negativa med resan var den långa transfersträckan. 2 1/2-3 timmar med buss, antigen från Milano eller från Geneve. Avslutar mitt inlägg med att verkligen rekommendera Cervinia. Jag kommer att återvända.

Tack snälla för alla tips och råd!

Många verkar gilla Italien och vi hamnar nog där till slut. Jag ska kolla alla era tips och lovar att återkomma. Syd Tyrol låter förvisso intressant....

//F

Tack snälla för alla tips och råd!

Många verkar gilla Italien och vi hamnar nog där till slut. Jag ska kolla alla era tips och lovar att återkomma. Syd Tyrol låter förvisso intressant....

//F
Gammal tråd, men blev det någon resa och var hamnade ni till slut? Vi tittar på en likadant upplägg i början på 2027!

Gammal tråd, men blev det någon resa och var hamnade ni till slut? Vi tittar på en likadant upplägg i början på 2027!

Friskt vågat, och helt rätt att leta i gamla trådar men viss risk att du inte får svar - Overby har inte tittat in på dessa sidor de senaste 12 åren.

1770794962505.webp

Tillbaka
Topp