Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Medelfeta skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 813217" data-attributes="member: 13863"><p>Det här börjar utvecklas till en av de roligaste "Hjälp mig välja skidor tråden" på länge. Som Hasse säger, Mantran ska bort ... för övrigt tror jag du nu har grymt kvalificerade finalister, och risken att du ska bli missnöjd med någon av dessa är liten!</p><p></p><p>Lite tankar avseende Line Prohet. Jag uppfattar det som 90,100 och 115 i grunden är uppbyggda på samma sätt och det framförallt är bredden som skiljer sig (är det bara 115 som har tiprocker/eraly rise?). Du har kikat på filmerna och säger att det är 90 mm som tycks ligga närmast hur du vill köra. Det är tre saker jag tycker du ska tänka på:</p><p></p><p>1. Kvickhet i pist</p><p>En smalare skida upplevs som kvickare i pist (om övriga egenskaper är desamma) eftersom det helt enkelt är kortare väg från kant till kant, men det innebär inte att skidan när den kommit upp på kant svänger snävare ... bara att det tar lite längre tid att komma dit!</p><p></p><p>2. Kvickhet i offpist</p><p>I lite djupare snö är det en helt annat upplevelse. Här kan en bredare skida mycket väl upplevas som betydligt kvickare än en smalare eftersom den flyter bättre och det behövs mindre arbete för att initiera (och genomföra) en sväng. </p><p></p><p>3. Skidåkarens tyngd</p><p>En skida upplevs enormt olika beroende på hur stor man är och med vilken fart och kraft man kör. Fullt möjligt att du som väger + 80 kg kan uppleva en skida som tex Prophet 100 lika kvick i pist som en lättare åkare på omkring 65 kg med en Prophet 90.</p><p></p><p>Ett par + 100 mm skidor kommer att öppna en ny värld av skidåkning för dig. Gå inte för smalt ...</p><p></p><p>För att citera min bror som i vintras för första gången körde ett par riktigt feta skidor i hyggligt krävande offpistförhållande: </p><p></p><p>- Jag är så nöjd, det vara bara att köra ... med mina gamla skidor hade det tagit veckors nötande innan jag kunnat åka så här! (K2 Darkside 128 mm)</p><p></p><p>/MM</p><p></p><p>PS! Jag skulle kunna köpa ett par Prophet 100 enbart för grafiken ... DS!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 813217, member: 13863"] Det här börjar utvecklas till en av de roligaste "Hjälp mig välja skidor tråden" på länge. Som Hasse säger, Mantran ska bort ... för övrigt tror jag du nu har grymt kvalificerade finalister, och risken att du ska bli missnöjd med någon av dessa är liten! Lite tankar avseende Line Prohet. Jag uppfattar det som 90,100 och 115 i grunden är uppbyggda på samma sätt och det framförallt är bredden som skiljer sig (är det bara 115 som har tiprocker/eraly rise?). Du har kikat på filmerna och säger att det är 90 mm som tycks ligga närmast hur du vill köra. Det är tre saker jag tycker du ska tänka på: 1. Kvickhet i pist En smalare skida upplevs som kvickare i pist (om övriga egenskaper är desamma) eftersom det helt enkelt är kortare väg från kant till kant, men det innebär inte att skidan när den kommit upp på kant svänger snävare ... bara att det tar lite längre tid att komma dit! 2. Kvickhet i offpist I lite djupare snö är det en helt annat upplevelse. Här kan en bredare skida mycket väl upplevas som betydligt kvickare än en smalare eftersom den flyter bättre och det behövs mindre arbete för att initiera (och genomföra) en sväng. 3. Skidåkarens tyngd En skida upplevs enormt olika beroende på hur stor man är och med vilken fart och kraft man kör. Fullt möjligt att du som väger + 80 kg kan uppleva en skida som tex Prophet 100 lika kvick i pist som en lättare åkare på omkring 65 kg med en Prophet 90. Ett par + 100 mm skidor kommer att öppna en ny värld av skidåkning för dig. Gå inte för smalt ... För att citera min bror som i vintras för första gången körde ett par riktigt feta skidor i hyggligt krävande offpistförhållande: - Jag är så nöjd, det vara bara att köra ... med mina gamla skidor hade det tagit veckors nötande innan jag kunnat åka så här! (K2 Darkside 128 mm) /MM PS! Jag skulle kunna köpa ett par Prophet 100 enbart för grafiken ... DS! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Medelfeta skidor?
Tillbaka
Topp