Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Medelfeta skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 814551" data-attributes="member: 33485"><p>Där ser man, av ren nyfikenhet måste jag fråga vad som har varit problemen med STH16, PX14 har ju inte 16 DIN Hasse :P</p><p></p><p>Jag står ändå fast vid att Duken har designmissar och jag är långt ifrån ensam att tycka det</p><p></p><p>Några citat från freerides egna recensionshörna</p><p></p><p>"Bindningen håller inte vad den lovar. Två par sönderkörda, där skidorna rök i sista raset. Ramverket i bindningen är för klent. För att kolla om det stämmer tog vi ett helt nytt par bindningar och ställde in dem på DIN 14 (2 steg under max), och sen satte vi upp bindning med pjäxa i en rejäl DIN-testrigg. Den första bindningen testades vertikalt och den small av i ramen. Den andra testades i sidled och då deformerades bindningens infästning vid tådelen. Att bindningen är racklig i gång uppför och att den väger 2,7kg diskvalificerar den dessutom som topptursbindning."</p><p></p><p>"-Hållbarheten</p><p>Väger 60 pannor och har lyckats köra i sönder 3 bindingar på tre månader.</p><p>Två gånger har den berycktade tåplattan spruckit.</p><p>En gång gick metallbiten som håller fast bindingen i alpinläge sönder. Detta var farligt...</p><p>Har kompisar som kört sönder tåplattan på pucklar och mindre dropp efter bara ett par dagar. Fast priset tas ändå av en spanjor som pajjade tåplattan genom att tappa sina skidor i liftkön. Go </p><p></p><p>"- För mycket plastdetaljer. Den justerbara tåplattan har spruckit - mer eller mindre omöjligt att snabbt få tag på reservdelar om bindningen är köpt i Sverige, det tog mig 2 månader innan jag fick tag på en ny platta. En sådan utsatt detalj ska definitivt inte tillverkas i plast och med skarpa hörn dessutom - som gjort för att gå sönder.</p><p>- Ta med skruvmejsel, tåplattan har en tendens att vilja "röra" sig vilket leder till glapp mellan binding och pjäxa (iaf om man ställer in höjden på plattan enl rek från Marker). Är inne på mitt 2:a par Duke och samma problem har uppstått på båda."</p><p></p><p>"- När man går uppför kan det bli lite glapp i tådelen på hårda branta partier...."</p><p></p><p>"Vid hårda landningar tenderar den justerande tåplattan att mosas ner och behöver justeras. Sjukt störigt och ett problem som bara inte får finnas."</p><p></p><p>"Åkte på mina Marker i mellandagarna. Första dagen på semestern gick dom sönder.</p><p>Mitt i pisten, stora backen i Ramundberget. Ramlade och tappade skidan. Vet inte om jag vurpade pga att jag tappade skidan, eller om jag vurpade först och tappade skidan i fallet. Mycket snö och inget som jag körde på. </p><p>Blev ganska förvånad när jag såg att det låg två bitar av bindningen i backen, och skidan satte fart neråt med resten på, utan stopper...</p><p>Bindningen hade inte löst ut i hälen och det var den delen som gick sönder.</p><p>Det ska visst inte vara något problem med att få ny bindning, förutom att jag får vänta någon månad. Vet dock inte om jag vill ha någon..."</p><p></p><p>Det var bara för 2008 modellen. Ska jag fortsätta med recensioner från de andra åren och kanske också från internationella forum? :P</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 814551, member: 33485"] Där ser man, av ren nyfikenhet måste jag fråga vad som har varit problemen med STH16, PX14 har ju inte 16 DIN Hasse :P Jag står ändå fast vid att Duken har designmissar och jag är långt ifrån ensam att tycka det Några citat från freerides egna recensionshörna "Bindningen håller inte vad den lovar. Två par sönderkörda, där skidorna rök i sista raset. Ramverket i bindningen är för klent. För att kolla om det stämmer tog vi ett helt nytt par bindningar och ställde in dem på DIN 14 (2 steg under max), och sen satte vi upp bindning med pjäxa i en rejäl DIN-testrigg. Den första bindningen testades vertikalt och den small av i ramen. Den andra testades i sidled och då deformerades bindningens infästning vid tådelen. Att bindningen är racklig i gång uppför och att den väger 2,7kg diskvalificerar den dessutom som topptursbindning." "-Hållbarheten Väger 60 pannor och har lyckats köra i sönder 3 bindingar på tre månader. Två gånger har den berycktade tåplattan spruckit. En gång gick metallbiten som håller fast bindingen i alpinläge sönder. Detta var farligt... Har kompisar som kört sönder tåplattan på pucklar och mindre dropp efter bara ett par dagar. Fast priset tas ändå av en spanjor som pajjade tåplattan genom att tappa sina skidor i liftkön. Go "- För mycket plastdetaljer. Den justerbara tåplattan har spruckit - mer eller mindre omöjligt att snabbt få tag på reservdelar om bindningen är köpt i Sverige, det tog mig 2 månader innan jag fick tag på en ny platta. En sådan utsatt detalj ska definitivt inte tillverkas i plast och med skarpa hörn dessutom - som gjort för att gå sönder. - Ta med skruvmejsel, tåplattan har en tendens att vilja "röra" sig vilket leder till glapp mellan binding och pjäxa (iaf om man ställer in höjden på plattan enl rek från Marker). Är inne på mitt 2:a par Duke och samma problem har uppstått på båda." "- När man går uppför kan det bli lite glapp i tådelen på hårda branta partier...." "Vid hårda landningar tenderar den justerande tåplattan att mosas ner och behöver justeras. Sjukt störigt och ett problem som bara inte får finnas." "Åkte på mina Marker i mellandagarna. Första dagen på semestern gick dom sönder. Mitt i pisten, stora backen i Ramundberget. Ramlade och tappade skidan. Vet inte om jag vurpade pga att jag tappade skidan, eller om jag vurpade först och tappade skidan i fallet. Mycket snö och inget som jag körde på. Blev ganska förvånad när jag såg att det låg två bitar av bindningen i backen, och skidan satte fart neråt med resten på, utan stopper... Bindningen hade inte löst ut i hälen och det var den delen som gick sönder. Det ska visst inte vara något problem med att få ny bindning, förutom att jag får vänta någon månad. Vet dock inte om jag vill ha någon..." Det var bara för 2008 modellen. Ska jag fortsätta med recensioner från de andra åren och kanske också från internationella forum? :P [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Medelfeta skidor?
Tillbaka
Topp