Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Medelfeta skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 819175" data-attributes="member: 13863"><p>[USER=84228]@YNWA[/USER]</p><p>Hardside går riktigt bra i hård pist medan Sidestashen är överlägset bättre i offpisten och på mjukare underlag. Om du prioriterar utförskörningen offpist är det Sidestash som gäller (punkt). Den blir något klumpigare uppför, men det är i alla fall min bedömning, att det är värt det.</p><p></p><p>När det gäller längden, tror jag du har svaret själv ... 181 cm blir något lättare och något mjukare men samtidigt tappar du bärkraft och stabilitet. 7 cm skillnad i längd ser mycket ut när man ställer skidorna brevid varandra men skillnaden upplevs betydligt mindre på snö, 4 cm framför tån är inte så mycket.</p><p></p><p>Jag (186 cm, 94 kg) upplever mina 188 cm Sidestash som mycket lätthanterliga både i och utanför pisten. I lössnön går de utmärkt att köra både med plöstryck, neutralt och med baktryck (bakvikt låter ju amatörmässigt), dvs man kan stå lite hursomhelst på skidan och ändå behålla kontrollen (brukar även kallas förlåtande ...). Med en kortare skulle jag sannolikt inte få samma känsla. </p><p></p><p>Nu kör jag iofs. alpint och inte telisar, men jag tror inte det påverkar längdvalet. Hoppas detta kan vara till nytta!</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 819175, member: 13863"] [USER=84228]@YNWA[/USER] Hardside går riktigt bra i hård pist medan Sidestashen är överlägset bättre i offpisten och på mjukare underlag. Om du prioriterar utförskörningen offpist är det Sidestash som gäller (punkt). Den blir något klumpigare uppför, men det är i alla fall min bedömning, att det är värt det. När det gäller längden, tror jag du har svaret själv ... 181 cm blir något lättare och något mjukare men samtidigt tappar du bärkraft och stabilitet. 7 cm skillnad i längd ser mycket ut när man ställer skidorna brevid varandra men skillnaden upplevs betydligt mindre på snö, 4 cm framför tån är inte så mycket. Jag (186 cm, 94 kg) upplever mina 188 cm Sidestash som mycket lätthanterliga både i och utanför pisten. I lössnön går de utmärkt att köra både med plöstryck, neutralt och med baktryck (bakvikt låter ju amatörmässigt), dvs man kan stå lite hursomhelst på skidan och ändå behålla kontrollen (brukar även kallas förlåtande ...). Med en kortare skulle jag sannolikt inte få samma känsla. Nu kör jag iofs. alpint och inte telisar, men jag tror inte det påverkar längdvalet. Hoppas detta kan vara till nytta! /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Medelfeta skidor?
Tillbaka
Topp