Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Medelfeta skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="xaedon" data-source="post: 825273" data-attributes="member: 88397"><p>tack för alla svaren angående K2 SideStashen. </p><p></p><p>Jag är för tillfället ganska nära att beställa ett par Sidestash 09/10 181 cm, tillsammans med Marker Griffon 12-bindningar. </p><p></p><p>Vill bara få lite kritik om detta köp innan jag slänger iväg beställningen. </p><p></p><p>Jag är som sagt 187cm lång och väger 85kg, är van skidåkare. Har dock aldrig åkt på ett par skidor av denna typ. De skidor jag har i dagsläget är ett par Rossignol Bandit B1 som är 176 cm långa.</p><p></p><p>Min oro är som jag tidigare skrev den om längden på Sidestashen som jag ska beställa. Detta paket som jag tänker köpa kommer att gå på 550 euro. Jag kan gå upp i längd på skidorna till 188 cm men då kommer jag behöva köpa årets modell av skidorna vilket resulterar i en ökad kostnad, till 700 euro (kan påpeka att redan vid 5500 euro känns det som att jag är vid min smärtgräns rent ekonomiskt). </p><p></p><p>De som svarade på min fråga tidigare skrev att jag skulle köpa 188 cm, i och med min längd, vikt, åkstil etc. Fine, jag köper argumenten. Men om man skall vara helt ärlig, kommer jag att bli missnöjd med ett par 181 cm? Läste att de i verkligheten mäter upp till ca. 186 cm, hur väl stämmer detta och varför står det i sådana fall 181 cm på beskrivningen? Jag är lite rädd att 188 cm kommer bli liote för långt om de i sådan fall kommer mäta upp till ca. 192 cm i verkligheten. De skidor jag har i dagsläget (176 cm) finner jag inte som särskilt korta, men att jag gärna behöver ett par längre (vilket 181 cm borde räcka?)</p><p></p><p>Kan man se det som att 181 cm kommer vara bättre vid piståkning och kanske skogsåkning då de är kortare, eller fungerar det inte så? ger 188 cm bättre flyt i alla lägen pga min vikt osv eller finns det någon fördel med den kortare varianten?</p><p></p><p>Angående bindningen, Marker Griffon 12, hur funkar den till dessa skidor? funkar till min vikt antar jag? känns som att bindningen inte är så mycket att snacka om men kan ju alltid få det bekräftat iaf.</p><p></p><p>Som sagt så vill jag göra ett så bra köp som möjligt. Det lutar åt den billigare, men kortare 181 cm skidan, men om ni kan övertyga mig om att det är värt att betala de 1500 kr extra för de 7 extra centimeterna på de längre skidorna så är jag mer än öppen.</p><p></p><p>PS: kan man få monterade bindningar om man beställer från Sport Conrad, vill helst inte lämna in skidorna när jag väl fått dem för monterning.</p><p></p><p>Tack på förhand!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="xaedon, post: 825273, member: 88397"] tack för alla svaren angående K2 SideStashen. Jag är för tillfället ganska nära att beställa ett par Sidestash 09/10 181 cm, tillsammans med Marker Griffon 12-bindningar. Vill bara få lite kritik om detta köp innan jag slänger iväg beställningen. Jag är som sagt 187cm lång och väger 85kg, är van skidåkare. Har dock aldrig åkt på ett par skidor av denna typ. De skidor jag har i dagsläget är ett par Rossignol Bandit B1 som är 176 cm långa. Min oro är som jag tidigare skrev den om längden på Sidestashen som jag ska beställa. Detta paket som jag tänker köpa kommer att gå på 550 euro. Jag kan gå upp i längd på skidorna till 188 cm men då kommer jag behöva köpa årets modell av skidorna vilket resulterar i en ökad kostnad, till 700 euro (kan påpeka att redan vid 5500 euro känns det som att jag är vid min smärtgräns rent ekonomiskt). De som svarade på min fråga tidigare skrev att jag skulle köpa 188 cm, i och med min längd, vikt, åkstil etc. Fine, jag köper argumenten. Men om man skall vara helt ärlig, kommer jag att bli missnöjd med ett par 181 cm? Läste att de i verkligheten mäter upp till ca. 186 cm, hur väl stämmer detta och varför står det i sådana fall 181 cm på beskrivningen? Jag är lite rädd att 188 cm kommer bli liote för långt om de i sådan fall kommer mäta upp till ca. 192 cm i verkligheten. De skidor jag har i dagsläget (176 cm) finner jag inte som särskilt korta, men att jag gärna behöver ett par längre (vilket 181 cm borde räcka?) Kan man se det som att 181 cm kommer vara bättre vid piståkning och kanske skogsåkning då de är kortare, eller fungerar det inte så? ger 188 cm bättre flyt i alla lägen pga min vikt osv eller finns det någon fördel med den kortare varianten? Angående bindningen, Marker Griffon 12, hur funkar den till dessa skidor? funkar till min vikt antar jag? känns som att bindningen inte är så mycket att snacka om men kan ju alltid få det bekräftat iaf. Som sagt så vill jag göra ett så bra köp som möjligt. Det lutar åt den billigare, men kortare 181 cm skidan, men om ni kan övertyga mig om att det är värt att betala de 1500 kr extra för de 7 extra centimeterna på de längre skidorna så är jag mer än öppen. PS: kan man få monterade bindningar om man beställer från Sport Conrad, vill helst inte lämna in skidorna när jag väl fått dem för monterning. Tack på förhand! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Medelfeta skidor?
Tillbaka
Topp