Kul skolprojekt, Jag hoppas jag kan tillföra nagot da jag har medvetet ofta sedan slutet av 70talet rest till mer udda ställen för att hitta bra skidakning, jag ska komentera land för land pa er lista och även lägga till nagot,
Men först vill jag säga att combon meningsfull skidakning med bad inte funkar sa bra även om det är nära till stranden, även medelhavet blir kallare om vintern, men därimot combon skidakning surf är interessant
Först ska jag plocka bort fran er lista pga att ingen skidakning finns
Algeriet , Libyen, Malta, Tunisien och Egypten
Cypern, ett ställe som endast besôks av Cyprioter och FN anstälda som ser det som en kul grej, kort säsong
Grekland, finns skidorter med mkt bra skidakning tex Vasilitsa, men det är langt till havet, daliga vägar gör att det tar lang tid att köra till stranden, en skidort ligger nära havet det är Pilion en mkt vacker plats men ingen vidare skidakning
Italien, där har Grodan05 nämt nagra, Jag vill lâggat till Prato Neveso som ligger i Alpi Mare (Södra alperna) plus da skidorterna i hela Appeninerna som nagra är riktigt bra om man har tur med snön, där finns skidorter enda fran Abbetone i norra delen av bergskedjan enda ner till "tân" vid Messinasundet, bra omraden att topptura
Marocko, Inte värt att aka skidor i Oukaïmeden som skidorten heter, är dessutom langt till havet (Atlanten) ca 20 mil pa Marockanska vägar, ska finnas en ort till som det är minnst lika langt till havet fran,
Spanien, Här finns det bra skidakning/Surf mest kända skidorten för Skandinaver är väl Sierra Nevada i Söder som avsutade sin säsong i söndags den 5e Maj ca 1tim30 att köra till stranden om inte trafiken ställer till det,, läs denna traden, där finns lite info om Picos de Europa och bergskedjan som löper genom provinserna Cantabrien, Asturien och Galicien
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=90521 Här âr det nära till Atlanten en timme eller mindre att köra fran skidakning till Surf i världsklass, kallt i vattnet dock
Sedan finns ju La Molina/Masella 1tim20 med bil fran Barcelona, där imponerar man med sin snötillverkning, även torra vintrar lyckas man som regel ha öppet fran slutet av November till slutet av April, dessutom kan Barcelona bjuda pa bra surf pa vintern
Albanien, Där ges vad jag vet endast möjlighet till toppturer, men Kosovo och Makedonien har bra skidakning men langt till havet, Kroatien har nagon skidort nära men vet inte om det är meningsfull skidakning
Turkiet har mkt bra skidakning men det âr ett stort land, den bästa skidakningen finns i östra delen dvs väldigt langt till havet, det finns en skidort som heter Saklikent, ca 40 km fran Antalya vid sydkusten, Ok skidakning om det är nagon snö,
Av medelhavets öar förutom Cypern finns även skidakning pa Sicilien med vulkanen Etna, tva skidorter, en pa norra sluttningen och en pa södra.
Pa Korsika finns mycket bra toppturer, det gar även bra att topptura pa Sardinien, där finns även en skidlift som drivs av öns skidclub
Sen vill jag lägga till Libanon, som faktiskt har okey skidakning med utsikt äver medelhavet
hoppas mitt svar kan hjälpa er pa vägen