Mega wide snowboards?

KaitsuH

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Hei! Har någon testat de där mega breda snöbrädorna? (typ Donek Ryan Knappton twin) Det blir inga Alpresor i vinter, inte heller till Norge, så, bara EC carving övningar här hemma. Jag har tänkt att beställa någon extra wide bräda. Jag har nu Jones Hovercraft 164, den är bred som fan, 27 cm i mitten, men jag lyckas i varje fall få tå och speciellt häl hang (Burton Cartels jävla bakkappa) med den, när jag carvar djupt.

madness

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Bredaste jag har åkt är 28 i midja, tyvärr kan jag inte säga om man kan köra EC med den, men den svängde bra som fan i isig pist, läs kläppen med regn som fryst på någon dag senare.
Den näst senaste brädan jag köpte är 33/27/29, borde gå att få till djupa svängar med den.

madness

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Knapton är en jävel på att carva.
Men tror det handlar mer om vinklar än hur bred bräda man har.
Kollar man på Strandas brädor är de kanske 26 i midjan, men Mats kan lägga upp djupa svängar med dem.

KaitsuH

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Knapton är en jävel på att carva.
Men tror det handlar mer om vinklar än hur bred bräda man har.
Kollar man på Strandas brädor är de kanske 26 i midjan, men Mats kan lägga upp djupa svängar med dem.
Absolut, men jag kan inte åka med forward stance , för hård för mina knä. Så, +15-+21 - -3--9. och bred, ca. 63 cm.

madness

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Det gör en stor skillnad då. Men tanken jag har är att den också blir väldigt jobbig från kant till kant.
Men det hade varit kul att ha en för att kunna köra EC utan att att häl eller tå tar i.
Experimenterade med vinklar för två år sedan och fick fan inte rätsida på positiva vinklar. Duck är bekvämare att åka.

Mega wide snowboards?
Jag kör med vanliga widebrädor(260mm+) med mina storlek 39or. Funkar bra till EC och förstår verkligen att det blir problem om man har större fötter än så. Hur kan man ens åka i en svart pist och carva utan att få heel eller toe drag? Jag tycker att man behöver en bräda som är absolut minst 10 mm bredare än vad foten är lång, självklart beroende på vilka vinklar och boots/bindningar man har.

KaitsuH

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
QUOTE="combatspenat, post: 1207807, member: 49992"]
Jag kör med vanliga widebrädor(260mm+) med mina storlek 39or. Funkar bra till EC och förstår verkligen att det blir problem om man har större fötter än så. Hur kan man ens åka i en svart pist och carva utan att få heel eller toe drag? Jag tycker att man behöver en bräda som är absolut minst 10 mm bredare än vad foten är lång, självklart beroende på vilka vinklar och boots/bindningar man har.
Absolut just så. Därför ville jag köpa en bräda, jag inte behöver vara rädd för tå ellel häl hang. Jag förstår inte alls, varför alla brädor är allt för smala. Många skidåkare använder några nästan 110 breda skidor som allround skidor, och de är säkert tusentals svårare att få till kant än de bredaste brädorna.[/QUOTE]

Senast ändrad:

Kaskar

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Jag köpte en Stump Ape 162 i vintras. 28,4 i midjan. 45 i skor.
Det ska mycket till för att få tå/hälhugg med den.

Men första åket... Jag tänkte att det var pengar rakt i sjön. Det gick fan inte att åka på den. Man behövde stavhoppsstav för att komma runt kant till kant.
Men efter några åk släppte det.

Nu köpte jag den mest för puderegenskaperna men det går ju att lägga horisontella ojråcarve om allt puder plötsligt skulle blåsa bort.

Bakfoten

Medlem
Mega wide snowboards?
Takkar ok pokkar! De där Neversummer brädor ser härliga ut!
Jag kör en Never Summer Westbound och tycker den är väldigt trevlig, bl.a. sjukt bra pop. Har dock bara vanliga wide och inte Drag Free-version.
De flesta av deras brädor har nån form av rocker-hybrid dock, du kanske är ute efter en klassisk camber för EC?
Sen är det som unsuspected säger, den jag har är prydd med en ylande varg och en måne...

Arresnö

Medlem
Mega wide snowboards?
En fråga till er som kör på mega wide-brädor, hur stora fötter har ni? Har själv 31,5cm på fötterna och letar efter en passande bräda.

KaitsuH

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
En fråga till er som kör på mega wide-brädor, hur stora fötter har ni? Har själv 31,5cm på fötterna och letar efter en passande bräda.
Jag har 28,5, och behöver någon jätte bred bräda för carving. För freestyle, puder åkning etc. går också vanliga wide-brädor helt ok. Men, om du verkligen har 31,5 fötter, behöver du den bredaste brädan du kan hitta. Eller, lär dig åka med djupa forward stances. Många med stora fötter gör så, det är bara att lära sig åka så. Många mina kompisar åker freeride med +30 - +15 , vinklar, eller ännu större. Jag kan inte, jag har -3 - -9 för bak foten och behöver därför en ultra wide bräda.

unsuspected

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Jag har 28,5, och behöver någon jätte bred bräda för carving. För freestyle, puder åkning etc. går också vanliga wide-brädor helt ok. Men, om du verkligen har 31,5 fötter, behöver du den bredaste brädan du kan hitta. Eller, lär dig åka med djupa forward stances. Många med stora fötter gör så, det är bara att lära sig åka så. Många mina kompisar åker freeride med +30 - +15 , vinklar, eller ännu större. Jag kan inte, jag har -3 - -9 för bak foten och behöver därför en ultra wide bräda.
Köp boots som inte är så bulkiga och du kapar 0,5cm

Arresnö

Medlem
Mega wide snowboards?
Okej det är så alltså. Är ny på bräda och allt jag har kört på har vart problem med både häl och tår som tar i. Får kanske helt enkelt bli en forward stance, känns som att åkningen blir lite speciell. Tack för tankarna! Klurigt de här med stora fötter..

lamboren

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Vinklar har ju också mycket att göra med vad man är van vid, jag som i typ 10år släpade runt med hardboots och alpinbräda för pist och ’vanlig’ bräda och softboots när det skulle off, kom att vänja mig vid forward och har fortfarande +45 / +25 som grundinställning och tycker att det funkar överallt jag vill åka (åker inte park...) - men det är klart, åkstilen blir inte exakt samma.

KaitsuH

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Vinklar har ju också mycket att göra med vad man är van vid, jag som i typ 10år släpade runt med hardboots och alpinbräda för pist och ’vanlig’ bräda och softboots när det skulle off, kom att vänja mig vid forward och har fortfarande +45 / +25 som grundinställning och tycker att det funkar överallt jag vill åka (åker inte park...) - men det är klart, åkstilen blir inte exakt samma.
Absolut! Just det där är som finast i brädåkningen. Det finns inga rätt eller fel stances. eller åknings stilar, eller något. Man måste hitta, vad som passar bäst för sig själv. Om man lär sig att åka med sådana vinklar som du, man kan använda mycket smalare brädor än med t.ex. mina duck stances. Jag har också försökt, många gånger, men, min högra knä säger nej nej.

FCarlsson

Ny medlem
Mega wide snowboards?
Jag köpte en Stump Ape 162 i vintras. 28,4 i midjan. 45 i skor.
Det ska mycket till för att få tå/hälhugg med den.

Men första åket... Jag tänkte att det var pengar rakt i sjön. Det gick fan inte att åka på den. Man behövde stavhoppsstav för att komma runt kant till kant.
Men efter några åk släppte det.

Nu köpte jag den mest för puderegenskaperna men det går ju att lägga horisontella ojråcarve om allt puder plötsligt skulle blåsa bort.

Jag har också köpt en Stump Ape 162. På min Burton Custom wide får jag ibland toe och heel drags så jag ville ha en bredare bräda. Jag tycker den är helt ok att åka på. Hittills har jag tyvärr inte kunnat prova den i puder vilket den förmodligen är jättebra för.

En skillnad är att jag åker långsammare med denna breda bräda. Åkstilen påverkas på något sätt så att jag åker långsammare. Det känns ändå bra att åka på den i pist och bredden passar bra till mina 47or.

FCarlsson

Ny medlem
Mega wide snowboards?

Mina fötter är 29,5 cm långa när man mäter bara fötterna. Innerutrymmet i boots eller pjäxor skall ju vara lite större, kanske +10mm eller så.

Jag har lite toe och heel drags med min Burton Custom Wide 26,6 cm midja, men inte med min Lib Tech Stump Ape 28,4 cm midja.

31,5 cm fötter är det storlek 49 eller 50?

Arresnö

Medlem
Mega wide snowboards?
Mina fötter är 29,5 cm långa när man mäter bara fötterna. Innerutrymmet i boots eller pjäxor skall ju vara lite större, kanske +10mm eller så.

Jag har lite toe och heel drags med min Burton Custom Wide 26,6 cm midja, men inte med min Lib Tech Stump Ape 28,4 cm midja.

31,5 cm fötter är det storlek 49 eller 50?
Hmm. Ja, inte helt lätt att hitta tillräckliga boots heller tyvärr. 31,5 är knappt knappt 49, 48 2/3 ish.

Arresnö

Medlem
Mega wide snowboards?
Jag skickar med en update när tråden ändå vaknade lite till liv! För några helger sedan hittade jag den här brädan, en Elan El Grande 167 från 2016ish. Elan känns kanske inte som den mest etablerade snowboardaktören men kan nog bli bra hehe.. Den är 28~ i midjan och lite drygt 30 under bindning med min stance, provade med +18-9 och upplevde inte alls nåt problem med drags! 😃 Ska fortsätta att laborera med vinklarna, är som sagt ganska färsk på bräda så jag är ”ung och oförstörd” gällande vad jag föredrar.;)

Bilagor

• 1CFD69AC-460A-4758-ADA2-51DE061D310C.jpeg
    1CFD69AC-460A-4758-ADA2-51DE061D310C.jpeg
    362.9 KB · Besök: 245
  • 45FEF87A-37EA-46DD-B66F-87A5D10A2AB1.jpeg
    45FEF87A-37EA-46DD-B66F-87A5D10A2AB1.jpeg
    362.2 KB · Besök: 226

FCarlsson

Ny medlem
Mega wide snowboards?
Jag skickar med en update när tråden ändå vaknade lite till liv! För några helger sedan hittade jag den här brädan, en Elan El Grande 167 från 2016ish. Elan känns kanske inte som den mest etablerade snowboardaktören men kan nog bli bra hehe.. Den är 28~ i midjan och lite drygt 30 under bindning med min stance, provade med +18-9 och upplevde inte alls nåt problem med drags! 😃 Ska fortsätta att laborera med vinklarna, är som sagt ganska färsk på bräda så jag är ”ung och oförstörd” gällande vad jag föredrar.;)

Vad har du för bindningar?

Carbonflex

Medlem
Mega wide snowboards?
Det som funkat bäst för mig är inte att leta breda brädor utan att komma upp från snön för att inte få drag. Kör med Palmer PLS som upphöjning under bindningarna, 15-20mm. Fast jag har inte problem med stora fötter eller små vinklar och det underlättar naturligtvis ytterligare valet av bräda.

Seppuccu

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
YES. 420 152 - 28,6 midja
K2 Cool Bean 150 - 28,7 midja

Kanske inte så carviga dock..

Gnu Gremlin 158 - 27 midja

Kung-Stalle

Medlem
Mega wide snowboards?
Köp boots som inte är så bulkiga och du kapar 0,5cm
Ja å det där är ju intressant.
Har ett par Flow-boots från 2003 (som tyvärr är slut) som är storl 44. Köpte ett par beggade Burton Ion från 2012 i storl 45.
Men... de tar ohyggligt mycket mer plats. Det är som att gå från 44 till 48 när det kommer till att släpa i tårna.

Så... vilka boots (som går att köpa idag) har låg profil?
Nån som vet?

Stalle

norly

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Min lösning på stora fötter å bred bräda var alltid rejält med duckstance (+25 / -15) Avlastar knäna och man kan trycka ner brädan ordentligt om man står lite kobent. Men jag kanske är fast i 90 talet...

Korta boots och toestraps på bindningarna hjälper också att få bak foten. har storlek 45-46 och kör på en Dupraz med 25.6 waist.

Tyckte alltid att wide brädorna var för stora och tunga och svåra att carva med. Burtons custom X Wide var dock sjukt fet när jag var ung. Camber camber camber.

Kung-Stalle

Medlem
Mega wide snowboards?
Min lösning på stora fötter å bred bräda var alltid rejält med duckstance (+25 / -15) Avlastar knäna och man kan trycka ner brädan ordentligt om man står lite kobent. Men jag kanske är fast i 90 talet...

Korta boots och toestraps på bindningarna hjälper också att få bak foten. har storlek 45-46 och kör på en Dupraz med 25.6 waist.

Tyckte alltid att wide brädorna var för stora och tunga och svåra att carva med. Burtons custom X Wide var dock sjukt fet när jag var ung. Camber camber camber.
Vad kör du på för boot då?

unsuspected

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Ja å det där är ju intressant.
Har ett par Flow-boots från 2003 (som tyvärr är slut) som är storl 44. Köpte ett par beggade Burton Ion från 2012 i storl 45.
Men... de tar ohyggligt mycket mer plats. Det är som att gå från 44 till 48 när det kommer till att släpa i tårna.

Så... vilka boots (som går att köpa idag) har låg profil?
Nån som vet?

Stalle
Tyvärr har Adidas lagt ner för de hade minst volym(köpte på mig 4 par).
Burton är ett bra alternativ och Ride har också mindre volym.
Klistrar in en lista.

Compact:

• Adidas (defunct)
  • Burton
  • Ride

Average:

• K2

Bulky:

• Salomon
  • Vans (I've heard they're getting better on couple higher-end models, but haven't seen them)

WTF Enormous:

• 32
  • DC

Dunno?

• Nitro
  • Nidecker
  • Rome
  • Deeluxe

nicc

Ny medlem
Mega wide snowboards?
Bra lista @unsuspected !
Thegoodride listar även i sina tester av skor en ranking av hur pass "reduced footprint" skorna har. Inte jätteexakt men ger en bra fingervisning.

Intressant att gamla Burton var så klumpiga. De är riktigt små nu men åtminstone för mig/mina fötter är deras hälgrepp rätt kasst.

norly

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Kan inte ha burton, dom passar inte alls. nu har jag Vans Infuse 2021. Men det finns massor av modeller som är lite mer reducerad.

MKOL

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Vill även lägga till snowboardingprofiles tester som jag tycker är riktigt bra OCH inkluderar footprinten.
Kan inte ha burton, dom passar inte alls. nu har jag Vans Infuse 2021. Men det finns massor av modeller som är lite mer reducerad.

Enligt dom webbsidor som testar så ska Vans Infuse tillhöra den absoluta toppen när det kommer till reduced foot print. Thegoodride anser t.o.m. att det bara är Adidas som är bättre.

Har för övrigt också Infuse (2020) som jag tycker är kalas. Enda negativa med dom är att jag tycker att dom är aningens bökiga att komma i/ur och spänna. Det är som att det är för många delar/moment att justera. Ibland blir det perfekt på första försöket men vissa dagar måste man göra om och justera flera gånger innan det blir rätt.

norly

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Ja, lite svåra är dom att komma ur. Men jag har dom mycket när jag splitboardar. Funkar fint som hike boots. Dock kanske lite tunga.
Köpte dom för att dom har ett spännband/hardborre högst upp. Om man har lite stolpiga ben så hjälper det. Enbart snörade boots tycker jag ofta glappar över vaden/smalbenet.

Men mina fötter passar dom fint.

Angående brädor så försöker jag alltid ha så smala brädor det går utan att dra i tårna. 26 i waist var länge mitt minimimått med 45 1/2or i skor...

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Mega wide snowboards?
Vill även lägga till snowboardingprofiles tester som jag tycker är riktigt bra OCH inkluderar footprinten.

Enligt dom webbsidor som testar så ska Vans Infuse tillhöra den absoluta toppen när det kommer till reduced foot print. Thegoodride anser t.o.m. att det bara är Adidas som är bättre.

Har för övrigt också Infuse (2020) som jag tycker är kalas. Enda negativa med dom är att jag tycker att dom är aningens bökiga att komma i/ur och spänna. Det är som att det är för många delar/moment att justera. Ibland blir det perfekt på första försöket men vissa dagar måste man göra om och justera flera gånger innan det blir rätt.
En sak, lita aldrig på internet recensioner. Aldrig! Många nästan nybisar, som är jätte frälsta med grejen, vill lägga många recensioner.

Jag köpte just nya skating skidor, Fischer Speedmax plus, dyra som fan. Alla recensioner sade, att de inte passar för "inte så goda" åkare, behöver mycket fart att funka, och är ganska oförlåtande. De där skidorna är enklaste skidorna jag har haft i över 50 år, glider också med långsamma farter (enkla att åka wassberg stil långsamt), osv.

Jag har ännu min kära Jones Hovercraft bräda. Alla recensioner säger, att den passar inte för tajta skogar. Allt för lång radius. Konstigt, då i puder menar brädans radius ju ingenting! Jag har aldrig tidigare haft en bräda, som är så enkel att vända i trånga rännor.

Och samma med freestyle kajaker. Om någon berättar, att den nya Jackson kajak är snabb som fan på vågen, du kan vara helt säker på, att den är en av de långsammaste kajaker hittills.

Och nu, samma med pjäxor. Samma års Salomon Dialogue, samma storlek, 29,0, är nästan 1 cm längre än Synapse (jag har Synapse). Burton skorna kan ses korta, men de är inte. Med Salomon och Nitro kan jag ta storlek 29,0, med Burton behöver jag 29,5. 29,5 Burton Moto är längre än Salomon Synapse 29.0. Om tillverkaren säger, att "vi har en reduced footprint", det menar bara, att de vill sälja mera skor för åkare, som vill inte köpa tillräckligt med wide bräda, inte alls annat.

P.S. Om ni läser thegoodride-recensioner, kolla också deras videos. Ja, de har flera goda åkare, men också några, som, hur kan man säga det korrekt, borde öva sig åka bräda hellre än skriva recensioner i nätet.

Senast ändrad:
Topp