men hallå!

men hallå!
Svaret på din fråga beror helt enkelt på vad du föredrar. Hika orörda berg eller hafsa sig uppför bergen med liftar.
Av Sveriges liftbeklädda berg är det Åre som rockar. Jag har visserligen inte varit i Gränsen, men bara det faktum att berget har 450 fall (+300 eller vad nu det överskattade Nordalsfjäll faller) och är sjukligt platt. Nej vill jag ha liftar håller jag mig till Åre. Berget är visserligen inte så jädra brant men däremot finns det fallhöjd som gör det möjligt att få riktigt branta åk med samma fall som Gränsen.
Har du däremot vältränade ben och känner att orörda åk utan blomkålssnö är att föredra kan jag rekomendera Sylarna. Det håller visserligen inte samma klass som Keb (här har jag inte varit då jag bor i Värmland) men man kan allt som allt få ut i runda slängar 800 fall. Stor-Sylens västsluttning ner mot Syltjönna (norska sidan) är helt klart en sluttning med stor åkpotensial.
Kort och gott kan man väl säga att Åre rockar fetast och att höga, hikevänliga berg finns över hela Sveriges västsida.
Ride on!!!

men hallå!
Vad är det för fel på funäsdalsfjällen? Bortsett från att fallhöjden är kass så finns ju allt. t ex, underbar snö, lite folk, många pister, välpistade backar, bra snowboard parker och underbara offpistfjäll mm.

men hallå!
Är dt offpist som du gillar.(vem gillar inte dt?) Så ska du satsa på kittelfjäll. Bara en lift mn Näst bästa offpisten i Sverige efter Gränsen. Hikar du ett tag upp på toppen så har du ännu mer härlig åkning. Billigt ä dt också om man jämför md mer välbesökta ställen. Billi´g helikpter åkning. Möjlighet att snabbt komma till Alpin miljö i bergebn omkring om man vet vars. O då menar jag Alpin miljö. Inte bara ett berg md raka sidor. Synd bara att dt börjar bli mer folk som upptäcker Kittelfjäll. Mindre puder åt mej.
ÅK INTE DIT!
/Henke

Tillbaka
Topp