Menisk transplantation i Sverige?

ANDERS8719

Ny medlem
Jag fick hela mediala menisken borttagen har läst en del om menisk transplantationer. Det finns mycket om ämnet i USA och övriga Europa med bra resultat ca 85% av patienter som utfört transplantation har ett fungerande menisk.
Nästan ingenting skrivs om det i Sverige.

När jag har frågat säger läkarna att det är i forskningsstadie? Är det verkligen det 2012 snart 2013 operationen har gjorts i minst 10 år i andra länder vad jag har läst, säkert tidigare.

Är det någon som har fått menisken transplanterat i Sverige? Kan man kräva att få det?

Ska skaffa mig en CTI ortos hoppas det hjälper mig genom den här vintern. någon med erfarenhet med den?

Om du nu ska ha ett skydd så är det det här du ska ha - Unloader One® OTS.
Men nyckeln till att leva utan menisk är att träna rätt och regelbundet.
Kolla med en riktigt vass sjukgymnast så får du rätt övningar.

mac-O sa:
Tillverkaren rekommenderade CTI med tanke på snowboardåkningen. Vet att unloader one avlastar just på den sidan man behöver. Men är det inte så att CTI sport fungerar bra för den funktion oxå? Jag tänkte köpa CTI och sedan be läkaren skaffa mig en unloader one, för att minska tiden tills jag får artros. hur fungerar läkaren till remiss för unloader? har du en och hur har det fungerat för dig?

Jag kör med onloader när det smärtar på ordentligt. Då hjälper det lite. Men jag använder det aldrig om jag inte har ont.
Men det som hjälper på riktigt för att undvika broskförslitningar är träning, träning och mer träning. Mår ditt nya korsband fantastiskt bra av också. Köp även ett piller på hälsokostbutiken som heter Joint Support. Tre piller om dagen.

Korsbandet kan jag köpa att du eventuellt behöver den till. Har inget korsband i vänster knä och ingen menisk. Men har behövt mitt skydd väldigt få gånger efter rehaben. Exakt som mac-O skriver. Och för menisken behöver du det verkligen inte.

//H

Jag har använt CTii i flera år och är inne på min andra ortos. Det enda som kan vara negativt är priset men annars så är det bara bra, har gjort så att jag kan fortsätta med att åka skidor trots dåligt knä. Prata med din läkare om inte han/hon kan skicka som remiss till ortopedverkstaden så kan det bli mycket billigare och du kan även få andra råd och hjälpmedel.
Ha det gött och hoppas på bra vinter

Jag pajade hela högerknät för något år sedan, korsbandet, ledbandet och menisk. Efter mycket om och men så tog de ut den delen av menisken som hade loslatt, ungefär halva. efter att jag fått fel remiss och gick omkring och hade ont i knät över 4 månader så sa dem; "okej då, vi gör en magnetröntgen". De gjorde ingen transplantation utan tog bara ut den delen som låg löst.
knän är inget roligt att skada. väldigt komplicerat och jobbigt att ha och göra med.

Har hört talas om operationer i andra länder. I Sverige gäller dock att INGA transplantat eller prov med "hålstickning" i brosket görs ännu. (Rätta mig om jag har fel ortoped-telisdoktorn?)
Att söka vård utomlands har du både möjlighet och rätt till. Att sen hitta "rätt" och att operation blir lyckad är en anna femma.
(Jag är sjukgymanst/fysioterapeut med idrottsmedicinsk inriktning)

mac-O sa:
Var hittar man denna produkt?

Tillbaka
Topp