zingo11
Aktiv medlem
Merinoull-underställ vilket?!
Gärna det.Om någon vill veta varför det går kan jag dra den historien också.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gärna det.Om någon vill veta varför det går kan jag dra den historien också.
Icebreaker har ju långa ben.Därifrån hittade jag länkat till Icebreakers modell också. Skönt att se att det finns lite alternativ när de nuvarande ger upp![]()
Mm, jag såg det. Men det verkar ju smått omöjligt att undvika (Förutom Mons då. Skönt att det finns back up om de inte finns när det är dags...)Icebreaker har ju långa ben.
Alright!Gärna det.
Njae, det stämmer förvisso att efter att all deras väv (både den rundstickade ullfrotten och den flatvävda lite-kvaliten) tvättas och torktumlas innan de olika delarna till respektive plagg de ska bli stansas ut. Men det är inte anledningen till att deras plagg tål 60 grader.Som svar på varför deras plagg går tvätta i 60c är det för att de för tättar tyget i just den temperaturen innan de klipper till det och syr plaggen, vilket gör att deras prylar helt enkelt håller bättre.
Norröna hade korta.Mm, jag såg det. Men det verkar ju smått omöjligt att undvika (Förutom Mons då. Skönt att det finns back up om de inte finns när det är dags...)
När jag skrev långa ben menade jag för att vara vanliga kalsonger, alltså ben som går till knäna
Woolpower longjohn du kör?
Bra att a veta när de gäller ull är att de är rätt känsligt för hur de tvättas/att de inte ens ska tvättas.
Woolpowers största kund är svenska försvaret (tror nog de flestas pappor har haft dessa plagg i lumpen) även andra länders försvarsmakter pluss polisen. Detta gör att de har stora krav på kvalitet och att de går tvätta. Därför går deras plagg tvätta i 60c vilket jag tvivlar att andra plagg/märken på marknaden kan göra.
Tröja 90 är nog ett exempel, hitta en länk härNu är jag ju inte far till så många forumedlemmar... men vi hade minsann de vita långkallingarna i bomull i lumpen. Helt värdelösa med nån lustig knappstängning i midjan om man hade otur vid tvättbytet. Det var världens lyx med resår och vanlig gylf, men lika kall och blöt bomull.
Det känns som länge sedan... kan det ha varit den gamla kungen, Erik Segersäll, på den tiden?
www.soldf.com
Jag är själv lite sugen men kan inte för mitt liv motivera de helt galna priserna på just dunshorts. Jag vill mest ha för att ha hemma i stugan osv så behöver inte något avanceratNär jag fått så många bra svar!
Dunshorts, VILKA?![]()
Jag kan vara intresserad. Jag har letat efter någon enklare modell men tycker att de alla är så orimligt dyraSjälv kör jag med ett underställ från Houdini. Anledningen att jag valde Houdini före Icebreaker och likade är att tröjan var/är av längre model vilket har mer eller mindre eliminerat glipan som kan uppstå i ryggen. Särskilt om man är över 190cm.
Jag har prövat att både köra med långa och 3/4 längd på byxor. Jag skulle rekommendera att köra fullängd på byxorna. Det ger dig möjligheten att kunna utnyttja ditt underställ även utanför skidbaken.
Som många skriver ett par dunshorts ett måste mer eller mindre.
Jag använder mig av idag av EQPE's dunshorts (har ett par oanvända i storlek L över om intresse fins)
![]()
Kläder & utrustning för fjället | SkiStarshop.com
Se vårt breda sortiment på kläder och utrustning för fjällsport! Här hittar du allt från skidor, snowboards, goggles, skidkläder, hjälmar och massa annat gott för din fjällvistelse. Bli medlem och ta del av fina erbjudanden och rabatter.www.skistar.com
Själv kör jag med ett underställ från Houdini. Anledningen att jag valde Houdini före Icebreaker och likade är att tröjan var/är av längre model vilket har mer eller mindre eliminerat glipan som kan uppstå i ryggen. Särskilt om man är över 190cm.
Jag har prövat att både köra med långa och 3/4 längd på byxor. Jag skulle rekommendera att köra fullängd på byxorna. Det ger dig möjligheten att kunna utnyttja ditt underställ även utanför skidbaken.
Som många skriver ett par dunshorts ett måste mer eller mindre.
Jag använder mig av idag av EQPE's dunshorts (har ett par oanvända i storlek L över om intresse fins)
![]()
Kläder & utrustning för fjället | SkiStarshop.com
Se vårt breda sortiment på kläder och utrustning för fjällsport! Här hittar du allt från skidor, snowboards, goggles, skidkläder, hjälmar och massa annat gott för din fjällvistelse. Bli medlem och ta del av fina erbjudanden och rabatter.www.skistar.com
Även jag undrar detta, nån som vet?Hur stor är skillnaden mellan de underställ av 100% ull och de av ull- och syntetblandning (Woolpower med 60% ull t.ex.) när det kommer till förmågan att neutralisera lukt?
Även jag undrar detta, nån som vet?
Allmän fråga: Nån som har erfarenhet av Magic-serien från Peak Performance? Där finns bl a underdelar i 3/4, men verkar bara vara 50% merinoull.
Jag köpte ett par Swedmount dunshorts ifjol, dock utan dragkedjor på sidorna, som är suveräna enligt mig. Och dessutom för en 500:ing på Sportshopen kan man ju inte klaga. Är man inte helt märkes-nazi rekommenderar jag dom varmt!Jag är själv lite sugen men kan inte för mitt liv motivera de helt galna priserna på just dunshorts. Jag vill mest ha för att ha hemma i stugan osv så behöver inte något avancerat
Köpte faktiskt dessa sen. Ännu mer rea då så jag tror att jag betalade 600 eller nåt. Jättetrevliga och smidiga. Swedemount tycker jag känns väldigt klumpiga. https://www.skistar.com/sv/shop/her...g2txtaGe3WOGlbpYNmpaAZeZd7UYHbkBoCApoQAvD_BwEJag köpte ett par Swedmount dunshorts ifjol, dock utan dragkedjor på sidorna, som är suveräna enligt mig. Och dessutom för en 500:ing på Sportshopen kan man ju inte klaga. Är man inte helt märkes-nazi rekommenderar jag dom varmt!
Bump...Allmän fråga: Nån som har erfarenhet av Magic-serien från Peak Performance? Där finns bl a underdelar i 3/4, men verkar bara vara 50% merinoull.
Dessa håller år efter år, har några som är >10 år gamla utan en skråma.Ullmax.se har väldigt prisvärda underställ i merinoull som jag har varit nöjd med. Köper nästan bara därifrån till barnen av den anledningen. Lite varmare variant som sitter bra på mig. Efter några års användning är de forfarande i bra skick - håller formen och har inte blivit slitna alls.
Jag fortsätter å köpa Icebreaker 200 för den har inte blivit omkörd av någon annan. Den håller och sitter bra och fungerar perfekt isoleringsmässigt för mig som inte fryser så lätt. Saknar erfarenhet deras tjockare varianter för vid kallare väder lägger jag till ett mellanlager eller byter mellanlagret till varmare variant....så vilket merino-underställ är bäst 2025 då?![]()
Jag testade den i butik för några år sedan, kliade nå djävulskt!Tycker att Woolpowers ullfrotté 200 håller hög klass.
Jag testade den i butik för några år sedan, kliade nå djävulskt!
Jag har provat och ägt många olika ullunderställ, jag upplever inte att någon kliar speciellt mycket. Men den tröjan i ullfrotté från Woolpower jag testade för några år sedan i en butik var som att ta på sig en myrstack! Min hud kanske inte gillar frotté helt enkelt.Nästan alla merinounderställ kliar mer eller mindre innan man har tvättat det en gång.
Jag har provat och ägt många olika ullunderställ, jag upplever inte att någon kliar speciellt mycket. Men den tröjan i ullfrotté från Woolpower jag testade för några år sedan i en butik var som att ta på sig en myrstack! Min hud kanske inte gillar frotté helt enkelt.