Mest snö i Europa? Myrkdalen, Norge

Nån som vet hur länge kallsnösäsongen håller i sig i Myrkdalen? Vi tänkte åka dit första veckan i april, är det för sent?

@JAndersB , du som har erfarenhet. Vi funderar på att åka till Myrkdalen ons-sön. Hur skulle du själv resonera nu utifrån rådande väderprognos?
Är i alperna hela säsongen så lite dåligt uppdaterad men en snabbtitt ger ju en lysande prognos. Normal ganska varmt nere och bra uppe men nu ganska kallt även nere.

Man får väl säga grattis till dom som bokat in Myrkdalen den närmsta tiden om man ska tro Yr. Dumpelidumpdump.

Skärmavbild 2022-02-02 kl. 16.55.35.png

Jag och sambon är i Myrkdalen sen i måndags. Riktigt fint här nu och mer snö är ju på väg, OCH otroligt lite folk? Förväntar mig en del Oslo-freeriders till helgen men just nu är det oförskämt få som åker här.

Vi funderar på att dra till Myrkdalen om 3-4 veckor - försöka tajma in en dump:). Är det någon period som det är mer/mindre med folk. Jag noterade @Sonite svar att nu var det väldigt lugnt. Funderade om det blir tillströmning dels pga att länder öppnar upp och dels om sportloven i Sverige har någon påverkan.

Vi funderar på att dra till Myrkdalen om 3-4 veckor - försöka tajma in en dump:). Är det någon period som det är mer/mindre med folk. Jag noterade @Sonite svar att nu var det väldigt lugnt. Funderade om det blir tillströmning dels pga att länder öppnar upp och dels om sportloven i Sverige har någon påverkan.
Jag skulle säga precis som Torax sagt ovan. Alla orter inom rimligt avstånd ifrån de större norska städerna svämmar över på helger, speciellt om det snöat bra. Men även om ökningen är procentuellt stor så gissar jag lilla myrkdalen är en rellativt folkfattig ort. Lycka till, bara resan dit och miljön runt fjordarna är ju värt det. Topptursberg finns det ju gott om! :)

@JAndersB
Hur blev det med nyår? Myrkdalen eller?
Nej, vi velade länge men kombinationen av flygförsening, för varmt och egentligen inget västvindsläge utan även nysnö i Hemsedal gjorde att vi stannade. Hade ganska bra torsdag i Hemsedal, sedan för mycket folk. Avsaknaden av powder alerts från vestlandet tydde på rätt beslut. Ostvinden och kyla gör att Hemsedal ser fint ut kommande vecka. Typ så här:

Nu mot alperna.

Bra. Vi har tittat på den bergssidan mot väst många gånger under åren. Frågan är hur högt liften når, det är ju flackt längre ner, och om den bara ses som en stugtransport bort till systemet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp