JCM
Ny medlem
Mike Wiegele, Cariboo & Monashee?
Har någon här på forumet personlig erfarenhet från åkning i Cariboo & Monashees - kanske med Mike Wiegele i Blue River? Eller kanske något annan kanadensisk heliskiställe? Till www.wiegele.com, www.monasheepowder.com och www.rkheliski.com hittar jag, men det vore värdefullt med några underbyggda erfarenheter i frågan. Själv har jag inte åkt heliski i Canada - bara i Alaska - finns det t o m bättre ställen? Skulle snön i vinter skita sig helt känns det som läge att planera för en värdig avslutning framåt april/maj. Kanske har jag lockats av mediahypen och den kontrollerade marknadsföringen. Känslan jag fått är att det är lite mindre extrem kontrollfetischism i Canada - fast gradskillnaderna antagligen är små - än i USA. Wiegele kör ju VM i Powder 8 i april och där skulle man ju garanterat komma sist tackvare avsaknad av sväng. Jag besparar mig gärna Langley Skithroughanythingdanceouttramstips och annat älgande.
Canada känns som ett säkrare prospect än att åka MI-8 på Kamchatka med aktiva vulkaner och rysktalande ex-militärer/KGB som guider. Å andra sidan är det ju rena vilda västern i östern och antagligen bra mycket högre Fear Factor i Ryssland, vilket givetvis kommer samla ihop ett antal fräscha och fullständigt obegripliga anekdoter till memoarboken. Och om ElPerro tar rygg finns ju inga gränser för äventyren.
Canada känns som ett säkrare prospect än att åka MI-8 på Kamchatka med aktiva vulkaner och rysktalande ex-militärer/KGB som guider. Å andra sidan är det ju rena vilda västern i östern och antagligen bra mycket högre Fear Factor i Ryssland, vilket givetvis kommer samla ihop ett antal fräscha och fullständigt obegripliga anekdoter till memoarboken. Och om ElPerro tar rygg finns ju inga gränser för äventyren.