Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Miljardsatsning i Idre - (DN-artikel)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1228308" data-attributes="member: 175247"><p>Idre Himmelfjäll hörde jag talas om för första gången för något år sedan. Såg en reklamvideo med Frida Hansdotter där hon åkte runt i systemet. Hon fick verkligen anstränga sig för att inte tappa farten helt när hon svängde i de flacka pisterna. Varför satsar man på att anlägga ett skidområde i en terräng som knappt är bättre än Hallandsåsen en timme från där jag bor?</p><p>En skidanläggning för 100% nybörjare.... ja ja marknadskrafterna får väl ge svaret på den frågan.</p><p>Finns väl begränsade möjligheter med uthyrning i sådana anläggningar i fjällen också, högsäsongen består väl av fem veckor, jul + 3x sportlov + Påsk?</p><p>Alperna har ju en längre och jämnare högsäsong.</p><p></p><p>Efter mitt sedan många år första fjällbesök nyligen kunde jag se hur lite av potentialen som faktiskt är utnyttjad för alpin skidåkning. Förutom Åre är det ju bara ett antal små-sluttningar som är bebyggda. När man står på Funäsberget och tittar på Ånnfjällsmassivet mittemot så ser man ett ganska stort område med fin skidåkarterräng i olika väderstreck och fallhöjder på 600-700 m.</p><p>Skarsfjällen som man ser på nära håll från Ramis ser också fina ut med rejäla fallhöjder och mycket snö.</p><p>Men en annan sak är ju om det är marknadsekonomiskt möjligt och finns tillräckligt med kundunderlag för nya större anläggningar i fjällen. Finns säkert naturskyddsbestämmelser också som jag inte känner till.</p><p>Teoretiskt sett har vi i Sverige säkert möjlighet att bygga större alpina anläggningar än vad som finns.</p><p>Vacker orörd fjällnatur var det i vilket fall som helst (bör kanske förbli så).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1228308, member: 175247"] Idre Himmelfjäll hörde jag talas om för första gången för något år sedan. Såg en reklamvideo med Frida Hansdotter där hon åkte runt i systemet. Hon fick verkligen anstränga sig för att inte tappa farten helt när hon svängde i de flacka pisterna. Varför satsar man på att anlägga ett skidområde i en terräng som knappt är bättre än Hallandsåsen en timme från där jag bor? En skidanläggning för 100% nybörjare.... ja ja marknadskrafterna får väl ge svaret på den frågan. Finns väl begränsade möjligheter med uthyrning i sådana anläggningar i fjällen också, högsäsongen består väl av fem veckor, jul + 3x sportlov + Påsk? Alperna har ju en längre och jämnare högsäsong. Efter mitt sedan många år första fjällbesök nyligen kunde jag se hur lite av potentialen som faktiskt är utnyttjad för alpin skidåkning. Förutom Åre är det ju bara ett antal små-sluttningar som är bebyggda. När man står på Funäsberget och tittar på Ånnfjällsmassivet mittemot så ser man ett ganska stort område med fin skidåkarterräng i olika väderstreck och fallhöjder på 600-700 m. Skarsfjällen som man ser på nära håll från Ramis ser också fina ut med rejäla fallhöjder och mycket snö. Men en annan sak är ju om det är marknadsekonomiskt möjligt och finns tillräckligt med kundunderlag för nya större anläggningar i fjällen. Finns säkert naturskyddsbestämmelser också som jag inte känner till. Teoretiskt sett har vi i Sverige säkert möjlighet att bygga större alpina anläggningar än vad som finns. Vacker orörd fjällnatur var det i vilket fall som helst (bör kanske förbli så). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Miljardsatsning i Idre - (DN-artikel)
Tillbaka
Topp