Miljardsatsning i Idre - (DN-artikel)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Såg denna artikel i DN. Intressant att Idre har en sån storsatsning. De ska även öppna ett riktigt fett hotell med takpool och grejer. Storsatsning indeed.

abbe12552

Ny medlem
Har inte tillgång till artikeln, men på idrefjäll-TV i vintras var dom väldigt hemlighetsfulla med vad som skulle göras.

Ska dom bygga ut allt själva? - jag gissar att hälften e att bygga ihop med Himmelfjäll och ev. fjätervålen....

Anzom

Aktiv medlem
Finns info på idres hemsida. Rekommenderar att ni går in på den och kikar. Är ett spännande stort projekt där jag tror man märker att man kan skapa den sydligaste fjällkänslan för folk söderifrån. Idre himmelfjäll har ju dessutom gått väldigt bra sett till antal sålda tomter osv. Man vill öka bäddar från 21000 till 42000. Bygga flera stolsliftar plus gondoler. Bygger delvis området mot idre himmelfjäll men framförallt mot toppen Slättvålen.

Pillard

Aktiv medlem
Idre himmelfjäll har ju dessutom gått väldigt bra sett till antal sålda tomter osv.
Här nånstans tänker jag att man nog kan börja se de tydliga tecknen på tulpanläge.

Idre Himmelfjäll är ju inte ens åkning som räcker åt min 6-åring hemma. Jag har börjat höra fler och fler bekanta runt omkring som egentligen aldrig varit speciellt intresserade av skidåkning som helt plötsligt ska köpa lgh/stuga i fjällen för att hyra ut. Man brukar alltid kunna försvara svenska hushålls skulder med att det bara är för bostadsändamål och att det därför är ganska sunt och säkert. Men när det börjar bli investeeringar av den här typen börjar jag bli påmind om även "The big short".

Anzom

Aktiv medlem
Här nånstans tänker jag att man nog kan börja se de tydliga tecknen på tulpanläge.

Idre Himmelfjäll är ju inte ens åkning som räcker åt min 6-åring hemma. Jag har börjat höra fler och fler bekanta runt omkring som egentligen aldrig varit speciellt intresserade av skidåkning som helt plötsligt ska köpa lgh/stuga i fjällen för att hyra ut. Man brukar alltid kunna försvara svenska hushålls skulder med att det bara är för bostadsändamål och att det därför är ganska sunt och säkert. Men när det börjar bli investeeringar av den här typen börjar jag bli påmind om även "The big short".
Intresse börjar väl någonstans? Och i kombination med pandemin så kanske jobbmöjligheter ser annorlunda ut och därmed ökad möjlighet för arbete på annan ort. Tror inte det handlar om skidåkningen, utan mer att ha en plats där man får uppleva fjällmiljö. Men att göra det enbart för att hyra ut, där tror jag det blir svårare. Till och med när man köper ett mindre hus på sadeln i Åre för 15 mille..

PisteCarver

Aktiv medlem
Idre Himmelfjäll hörde jag talas om för första gången för något år sedan. Såg en reklamvideo med Frida Hansdotter där hon åkte runt i systemet. Hon fick verkligen anstränga sig för att inte tappa farten helt när hon svängde i de flacka pisterna. Varför satsar man på att anlägga ett skidområde i en terräng som knappt är bättre än Hallandsåsen en timme från där jag bor?
En skidanläggning för 100% nybörjare.... ja ja marknadskrafterna får väl ge svaret på den frågan.
Finns väl begränsade möjligheter med uthyrning i sådana anläggningar i fjällen också, högsäsongen består väl av fem veckor, jul + 3x sportlov + Påsk?
Alperna har ju en längre och jämnare högsäsong.

Efter mitt sedan många år första fjällbesök nyligen kunde jag se hur lite av potentialen som faktiskt är utnyttjad för alpin skidåkning. Förutom Åre är det ju bara ett antal små-sluttningar som är bebyggda. När man står på Funäsberget och tittar på Ånnfjällsmassivet mittemot så ser man ett ganska stort område med fin skidåkarterräng i olika väderstreck och fallhöjder på 600-700 m.
Skarsfjällen som man ser på nära håll från Ramis ser också fina ut med rejäla fallhöjder och mycket snö.
Men en annan sak är ju om det är marknadsekonomiskt möjligt och finns tillräckligt med kundunderlag för nya större anläggningar i fjällen. Finns säkert naturskyddsbestämmelser också som jag inte känner till.
Teoretiskt sett har vi i Sverige säkert möjlighet att bygga större alpina anläggningar än vad som finns.
Vacker orörd fjällnatur var det i vilket fall som helst (bör kanske förbli så).

Senast ändrad:

HannaTu

Ny medlem
Snacka om att förstöra naturkänslan som de säger sig bygga på. Hur tänker de när de lägger ett skit fult hotell med toppmodernt utseende där campingen ligger idag? Eller ser jag helt fel? Det smälter ju inte in i omgivningen iaf. Övriga hus har ju hittills varit lite timmerhus eller små stugor känsla. Dessutom förstör det ju hela utsikten uppåt. Vintertid kanske kvittar även om man nu återigen skär av en svart backe från övriga vilket försvårar när man i familjen vill åka ihop med med olika svårighetsgrad.

Christiam

Aktiv medlem
Himmelsfjäll och naturkänsla går inte ihop hos mig. Det är pengar pengar pengar det handlar om.
Området var tidigare naturreservat och renbetesland. Inte var dag sådant område får bebyggas på detta sätt.
Jag vet några som köpt hus i himmelfjäll och det är läget som lockat dom. Städjan/Nipfjället , Grövelsjön och Idre fjäll i närheten. Åkningen där har ingen av de bekanta haft som motivering.
Spännande med Idre fjälls satsning.

fati

Aktiv medlem
Vacker orörd fjällnatur var det i vilket fall som helst (bör kanske förbli så).
Ja, tack!

Tycker det är ett stort plus med skidåkning i norden. Man kan faktiskt ser natur, obebyggda slutningar, turar där inget finns utan att det direkt blir högalpin.
I alperna är ju allt bebegyggd som gå att bebygga. Resten är också fullt med turåkare. Min känsla iaf.

Ang. Idre vet jag inte hur de tänker. Dubblar antal bäddar.... Tycker att Idre är rätt nära gränsen i vad systemet klarar idag, även v. 11. En gondol och lite liftar/ backar på Slättvålen lär inte ändra mycket på det? Idre har otroligt vackert natur och utsikt. Synd att de ska vara så pass pengardriven att de vill bygga så mycket nytt, även jättehotel...
Frågan är vad som byggs först nya liftar eller stugor/ hotel. Om det är liftarna finns kanske nått år det Idre är riktigt bra ;)

fredw

Aktiv medlem
Kanske satsar de på att bygga ut och komplettera med längdåkning. Det har ju fått ett visst uppsving bland turisterna. Tycker att en del orter ligger litet efter där.
Många familjer är ”blandade” och en del gillar mer att åka på tvären (underligt men sant 😉😄)

Pillard

Aktiv medlem
Problemet är ju att många bygger ut med fler liftar men man är hindrad att bygga ut pisterna. För egen del skulle jag inte komma på tanken att åka till svensk fjällen under sportlovsveckorna pga trängseln. Fortsätter utbyggnadstakten så här kommer det ju bara bli värre och värre

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp