Min apa till fru

HeLium

Aktiv medlem
Min apa till fru
Eller kanske inte apa, men hon har långa armar.

Min sköldmö är 188cm lång i strumplästen och har i övrigt en normal kroppshydda i förhållande till sin längd. Hon söker nu efter en ny skidjacka (av skal- eller softshelltyp). Dock har inte modeindustrin riktigt siktat in sig på fullt så resliga kvinnor och även om hon kan hitta jackor som hyggligt passar kroppen så är de konsekvent för korta i ärmarna. Att köpa XXL eller oversized ger inte heller den passform som önskas, inte heller halvlösningar med handledsvärmare är aktuellt.

Hennes nuvarande jackor är en gammal och nedsliten Burton i damstorlek, samt en skaljacka i från Peak i herrsnitt.

Åtskilliga dyrbara lördags- och söndagstimmar (gärna i anslutning och/eller under tiden när Arsenal spelar) har på det senaste lagts hos diverse fackhandlare i segmentet Sport och fritid för att finna denna enhörning till jacka.

Det här börjar bli farsartat, och nu när jag tänker på det så liknar det allt mer en period i Bordeaux för tio år sedan när hon bestämt skulle köpa skor till ett bröllop. I stället för att köra runt på grand cru-vingårdarna i Medoc så avverkade vi samtliga skohandlare i Bordeaux vars kvinnliga size zero-expediter antingen hade fullt upp med att fråga om hur lång hon var och/eller skratta när vi frågade om skorna fanns i storlek 42, för att sedan, med skrattet fortfarande bubblande i halsen, säga "jag kan ju förstås kolla om vi kan specialbeställa sådana". Enda ljuspunkten jag upplevde i då var när en äldre herre, även han skoexpedit, konstaterade att min älskade fru var reslig som generalen Charles de Gaulle (196cm) och tog fram ett par rejäla kängor i militärsnitt som han menade skulle vara både avant garde, en hyllning till De Gaulle och därmed pricken över i till hennes skira sommarklänning. Vilket mod denna man visade!

Nog om det. Var hittar min ståtliga hustru en jacka som passar, vilka märken kan rekommenderas?

Min apa till fru
Jag är inte lika lång som din tjej, "bara" 180, men har konstaterat att skandinaviska tillverkare generellt sett är bättre på att göra tjejkläder även i längre storlekar, så jag skulle börja letandet där. Sweet, Elevenate, Haglöfs, Norröna, Peak osv.. men det här har du/ni antagligen även upptäckt själva..?

Vill även såhär i klickjaktens tidevarv gratulera dig till din oerhörda rubrikskrivartalang. :D

Min apa till fru
Kolla in Bergans, norskt märke som brukar erbjuda längre dammodeller och dessutom har den mycket trevliga egenskapen att de gör damjackor som inte slutar vid naveln. Det senare är ett symptom som min snowboardåkande före detta sambo smärtsamt konstaterade de flesta "vanliga" märken på skid-/outdoorkläder dras med (muttrandes något om piståkare med för mycket pengar och modeindustri i samma veva).

Senast ändrad:
Min apa till fru
Hur funkar det med herrmodeller? Jag är 192cm och har denna Sweet protections "Hammerjacket" i XL sitter kalas på mig och är fortfarande lagomt baggy för min smak. Såg att dem släppte en hammerjacket 2 nu i höst också, är verkligen sugen på byta ut min nuvarande som börjar ha gjort sitt efter 4år. Älskar verkligen denna modell!

80491.jpg

Min apa till fru
Jag, 178 cm lång och med väldigt långa armar (ett släktdrag sägs det), tycker att Haglöfs sitter väldigt bra och ärmarna blir nästan på gränsen till för långa. Tycker även att SOS har väldigt bra passform och långa ärmar :)

Min apa till fru
Jag har en kompis som är ca. 175cm/65kg hon valde mellan en Norröna Lofoten i small eller medium. Givetvis inte säkert att det är applicerbart på din fru, men Norrönas damstorlekar går hela vägen upp till XL, så det är jag nästan säker på kommer passa. De ska givetvis paras tillsammans med ett par Lofotenbyxor så att man kan utnyttja deras snölås(där man alltså fäster jacka och byxa med dragkedja), på det viset spelar det ingen roll att jackan känns kort.

Min apa till fru
Snölåsets design gör ju också att man kan välja en storlek som sitter bättre kring axlar/byst/midja utan att man måste gå på en större för att få den extra längen på plagget.

Min apa till fru
Strålande. Tack för input!

De flesta av de skandinaviska märkena är avhandlade och förkastade av olika anledningar - det var bara Elevenate som jag inte kam komma ihåg om den provades eller bara hade fel färg (vilket såklart är ett nästan lika viktigt ingångsvärde som att ärmarna ska vara tillräckligt långa, hur kunde jag tro något annat).

@Vattendroppe just det ja, Bergans har nog inte provats heller.

@niiiklas, hon har en peak i herrmodell, och det är en nödlösning, passformen är viktig för framför allt komfort men även för att hon inte vill se manhaftig ut. Det är dessvärre känsligt för någon som spränger snittlängden för kvinnor i Sverige med styva tjugo centimeter.

@lenalovisa bägge är dessvärre redan testade.

@bootfitta Jag kör själv med Norröna Lofoten skaljacka och är mycket nöjd (ska väl såsnart mina Marmotbyxor är tillräckligt nedslitna köpa ett par Lofotenbyxor till jackan), det var också den som varit bäst hittills enligt min frus kravspec. Det är sällan problem hitta rätt passform för kroppen, det är hennes långa armar som ställer till problem...

@Heddious Klickmonster FTW - behöver FR konsultativt stöd? :)

Min apa till fru
Alla förslag ovan är fel. Gå till en skräddare istället. Dvs, köp den (herr)jacka som passar minst dåligt och sy sedan om den hos en Gore-Tex-verkstad. Normalt hade jag rekommenderat en storlek för stor för i vanliga material (herrkläder i ull) är det lättare att göra något för stort lite mindre än vice versa, men när jag hade just detta problem med att par byxor blev jag rekommenderad att köpa storleken som var lite för liten och göra den större. Men dubbelkolla detta innan ni slår till.

Min apa till fru

@la_grave Wow! Tack, hade inte en aning om att det fanns den typen av verksamhet, men det är ju klart det gör :) Det låter som en ganska dyr och avancerad väg att gå, men jag ska absolut kolla.

Min apa till fru
Min apa till fru
la_grave sa:
KrisL sa:
Hittade den här firman nyligen (när jag letade efter en helt annan grej):
http://www.blocket.se/stockholm/Vi_lagar_andrar_Friluftsklader_56865123.htm?ca=15&w=3

(Har absolut inget med dom att göra, finns säkert fler..). Kanske inte ens nära där du bor, men ändå, dom finns :)
Jag har anlitat dem (se annan tråd här på Freeride). Uselt resultat. Däremot finns det en kvinna i Åre som har gott rykte.
Med tanke på att det är dem som Norröna hänvisar till i Stockholm så kan dom ju inte vara helt kassa. Vad gick fel för dig ? Gick inte jackan att ha på tunnelbanan längre ;-)

Jag har lämnat in ett par lofoten byxor hos HS efter att jag satt mig på en spik och rev upp en 5 cm reva. Helt ok resultat och inge problem med läckage efter ingreppet.

Min apa till fru
Piglet55 sa:
la_grave sa:
KrisL sa:
Hittade den här firman nyligen (när jag letade efter en helt annan grej):
http://www.blocket.se/stockholm/Vi_lagar_andrar_Friluftsklader_56865123.htm?ca=15&w=3

(Har absolut inget med dom att göra, finns säkert fler..). Kanske inte ens nära där du bor, men ändå, dom finns :)
Jag har anlitat dem (se annan tråd här på Freeride). Uselt resultat. Däremot finns det en kvinna i Åre som har gott rykte.
Med tanke på att det är dem som Norröna hänvisar till i Stockholm så kan dom ju inte vara helt kassa. Vad gick fel för dig ? Gick inte jackan att ha på tunnelbanan längre ;-)

Jag har lämnat in ett par lofoten byxor hos HS efter att jag satt mig på en spik och rev upp en 5 cm reva. Helt ok resultat och inge problem med läckage efter ingreppet.
Även Addnature hänvisar till dem - men det beror ju på att de är de enda i Stockholm.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=86680

Min apa till fru
Kolla Dynafits jackor, de har ofta hög apfaktor men annars ganska tight skärning.
Jag är också 188 cm, har en Patroul jacket i stl XL, ärmlängden på L skulle också funka men blir då väl slimmad i övrigt för vinterbruk. (Väger knappt 90 pannor.)
Syrran har en likadan i L, hon är ca 180 och sitter bra på henne, ser absolut inte ut som den unisexjacka det är.

http://www.fjellpuls.se/dynafit-patroul-jacket/3112-0

Tillbaka
Topp