min dotter alvarligt skadat från gålen som åker för fort

Hej, någon kan hjälpa mig?
I lördags min 6 årig dotter blev påkörd av en skidåkare som åkte rakt ner i full hastighet i en röd pist. Hon var 1 m bakom mig och vi åkte korta svängar sakta sakta ner till pizzeria. Krocket blev våldsamt. Min dotter har blivit elikopter transporterad och opererad av femur fraktur. Hon är chockerad och har mardrommar varje natt. Räddningspersonalen förbjöd mig att ta PN och namn av den giltige. De tog bort av mig min kamera och sa att de skulle ta uppgift senare. Jag har polisanmält ärende men jag har inga uppgift av den här personen och skidandläddgning vill inte ge mig några upgifter. Den enda sak som jag vet är att det var första gången han åkte och kunde inte svänga så åkte han rakt från början av pistan. Det kan inte rubricerats som "olycka" men som en helt förutserbar händelse när man kan Absolut inte åka och åker själv första gång i en röd pist ensam: det kan sluta bara med egen skada eller skada till annan person. Tyvärr polis vill inte inleda en förundersökning för de vet inte vem han är. Vad ska jag göra? Det känns overkligt. Han var där hela tiden under räddning och jag kunde inte prata med honom pga räddningpersonalen förbjöd mig. Varför de vill skydda honom? Kan en advokat ger mig tips?
Tack!

Hej

Nummer 1. Gör en polisanmälan då är apparaten igång och du har en massa resurser på spåret automatiskt. Anläggningen måste till polis lämna ut allt material för att underlätta utredningen. Det är givetvis inte säkert att utfallet blir det ni önskar men ni får hjälp att utreda olyckan/händelsen enligt alla gängse regler.

@serenafineschi
Hej!
Hemskt tråkigt att höra. Jag hoppas ditt dotter kryar på sig. Det är i grunden inte så märkligt att Polisen lägger ner fallet när de inte kan identifiera den skyldige, det är ju också troligt att de ser det som en skidolycka och därför inte går vidare. Det kan vara svårt att driva denna fråga vidare.

Om det rör sig om att du vill ha någon form av ersättning/skadestånd kanske det finns en möjlighet att kräva anläggningen på detta, den har rimligtvis någon form av ansvar för säkerheten och helt säkert en försäkring som täcker detta.

Jag föreslår att du kontaktar anläggningen och meddelar dem dina önskemål, får du inget gehör där kan det vara ide att ta kontakt med en jurist som kan hjälpa till, det kan kosta en slant men hör med ditt försäkringsbolag vad som ingår i rättsskydd.

Men, när och var, var det skadan inträffade?

/MM

Jag blev påkörd bakifrån några år sedan. Jag fick en hjärnskakning, 2 brutna revben och tillräcklig ont internt att akuten gjörde en CT undersökning. Killen som åkt in i mig tappade kontroll i en brant backe. För min del var jag inte den minsta intresserade av att inblanda polisen och jurister. Det var ju en olycka. Alla som åka skidor ramlar eller tappar kontroll ibland. Om man åka skidor i en skidanläggning kan man förvänta att det blir en massor av andra människor som också åka. Några är duktiga, några är mindre duktiga. Då finns därför en risk för kollisioner och andra olyckor.

Hej, Hyperclub,
Det handlar om ett barn som är 1m lång och väger 17 kg och nu sitter på en rullstolen, det är inte samma sak av din olycka. Jag har också blivit påkörd båkifrån x flera i vuxen ålder och aldrig anmält.

Frågan när man blandar in juridik i skidbacken är intressant. Finns det exempel där någon blivit dömd för vållande efter en olycka (för rent juridiskt tror jag nog detta räknas som en olycka, har svårt att se uppsåt att skada)? Eventuellt går det in lite i samma regelverk som t.ex. hockey, där man som utövare anses vara med i spelet så att säga. Tror dock det saknas bra prejudikat.

Till TS, alla lyckönskningar. Tänk på att inget kommer förändras för din dotter oavsett vad som händer med puckot, så rikta energin där den gör nytta i första hand.

Jag_alskar_skidor sa:
Frågan när man blandar in juridik i skidbacken är intressant. Finns det exempel där någon blivit dömd för vållande efter en olycka (för rent juridiskt tror jag nog detta räknas som en olycka, har svårt att se uppsåt att skada)? Eventuellt går det in lite i samma regelverk som t.ex. hockey, där man som utövare anses vara med i spelet så att säga. Tror dock det saknas bra prejudikat.

Till TS, alla lyckönskningar. Tänk på att inget kommer förändras för din dotter oavsett vad som händer med puckot, så rikta energin där den gör nytta i första hand.
Ang åkare som blir dömda:
http://lenews.ch/2016/02/12/speedin...-hitting-another-skier-on-a-piste-at-verbier/

Obs att det är i Schweiz, där jag fått intrycket att det är mer vanligt med civilrättsliga mål.

Tror det beror helt på vilken typ av oaktsamhet det gällt. Jag tycker själv det är sjukt läskigt med folk som åker fort utan kontroll, eller med kontroll och för nära och utan respekt för att andra kan bli rädda och därmed göra illa sig som följd.

Naturligtvis måste man ställa personer som inte följer reglerna till ansvar. Detta för att givetvis straffa men framför allt för att förebygga olyckor. Precis som i vanlig vägtrafik.

Här har personen brutit mot SLAO:s regler 1, 2, 3, 6 och 9 (iofs räddningspersonalen som bröt mot regel 9 om personuppgifter). Så enligt SLAO och dess medlemmar, bla Skistar kan personen ställas till ansvar.

"Utförsåkarens trafikregler
1. VAR UPPMÄRKSAM – VISA HÄNSYN
Uppträd så att du inte riskerar att skada någon annan.
2. ANPASSA FARTEN
och åksätt till terräng, utrustning, väderlek och din egen åkskicklighet.
3. VÄLJ ÅKRIKTNING
Du som kommer uppifrån måste hålla undan för åkare som är framför dig
4. STARTA FÖRSIKTIGT!
Kontrollera – uppåt och nedåt, att backen är fri innan du börjar åka.
5. STANNA BARA DÄR DU SYNS
Måste du stanna – gör det där du syns väl och där andra kan köra om dig. Kör du omkull – lämna nedfarten fri så snabbt som möjligt.
6. KÖR OM MED MARGINAL
Håll så stort avstånd att omkörd åkare har tillräckligt utrymme.
7. KLÄTTRA UPP VID SIDAN AV NEDFARTEN
Klättra alltid upp vid sidan av nedfarten. Det är särskilt viktigt vid dålig sikt.
8. RESPEKTERA SKYLTAR
Regler och anvisningar i backen är till för din och andras trivsel och säkerhet. Följ dem!
9. HJÄLP TILL
Du måste hjälpa till vid olycksfall. Är du inblandad i en olycka måste du uppge namn och adress.
10. ANMÄL TILL PERSONALEN
Gör anmälan till personalen om du upptäcker något hinder, fara eller olycksfall i lift eller i nedfarterna.

Den som bryter mot reglerna kan ställas till ansvar för detta!"

Tror svårt att få ersättning från skidanläggning eller "gärningsmannen". Skidanläggning har inget ansvar för en sån här olycka.

Vad var det för ålder på mannen/killen? Är han under 15 är det bara glömma. (Straffmyndihg för vissa brott)Under 18 likaså. Fullvuxen karl?
Sen blir det ord mot ord. Tappade han kontrollen precis före eller åkte han medvetet för fort. Uppsåt eller oaktsamhet (grov). Det du beskriver så var han nybörjare och kunde inte åka. Tyder på olycka. Saknas uppsåt oaktsamhet. Han kanske inte vet skillnaden på nivåerna blå vs röd osv.

Såna här frågor bör lösas genom försäkring typ olycksfall försäkring osv inte genom rättsväsendet.

SLAOs "regler" har ingen juridisk mening.

Senast ändrad:
Ta mig fan :-) hade missat den publiceringen. Iofs varit i USA senaste 2 veckorna.

Hovrättens tolkning bör väl friskriva i detta fall anläggningen. De har ju varnat, uppmanat och informerat.

Senast ändrad:
Åk inte på och skada någon i USA, kan bli dryga böter och långa fängelsestraff även om det inte var med flit.
http://www.skimybest.com/skiwarn.htm

Ja i detta fall gav Hovrätten skidanläggningen rätt eftersom skidåkaren accepterat reglerna (SLAOs lilla gula) iom liftkortköpet.

Senast ändrad:
Ja jösses.därför har jag alla försäkringar som finns. Har mot rätegångskostnader och skadestånd. Iofs tänkte väl mest på köra på nån med bil när jag skaffade de.

Intressant del Alkohol. Det har jag alltid undrat över. Vissa sitter ju å hinkar öl på VM platån och måste ju åka ner på skidor. De borde verkligen gå och åtala om de kör på någon. Det borde ju vara enkelt å visa grov oaktsamhet.

Hej, Titta på rättsfall från hovrätterna 2005:68. Målnummer B671-05. Skidåkare som befunnits ha agerat oaktsamt har fällts till ansvar för vållande till kroppskada.
Problemet är att Kungsberget inte ger mig uppgifter om personen ifråga och polisen vet inte vem han är, så fallet läggs ner. Och personen var där framför mig och jag fick inte ta hans uppgifter!!

Jag kan mer om skidåkning än juridik men efter lite googling låter det som Kungsberget bryter mot:
Brottsbalken 17 kap.
11 § Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.

Senast ändrad:
Du har helt klart ett ärende.
Länkar rättsfallet så fler kan läsa det du hänvisar till.

http://www.notisum.se/rnp/domar/rh/RH005068.htm

Gör anmälan, påpeka i anmälan eller kontakt med polisen att skidanläggning har personuppgifter på karln/killen. Du ska inte behöva veta vem som GM är för en förundersökning. Det är ju polisens jobb att ta reda på. Vägrar Kungsberget lämna ut till polis så begår de ju brott. Men med tanke på hur många brott som läggs ner så..

Lycka till och hoppas din dotter blir frisk och fortsätter åka skidor.

Senast ändrad:
Ring också ditt försäkringsbolag och hör med dem om vad du behöver göra just nu. Ditt barn kan även vara försäkrat via en skolbarnsförsäkring, som eventuellt även gäller på fritiden, som din kommun/landsting eller region tecknat.

serenafineschi sa:
Hej, Hyperclub,
Det handlar om ett barn som är 1m lång och väger 17 kg och nu sitter på en rullstolen, det är inte samma sak av din olycka. Jag har också blivit påkörd båkifrån x flera i vuxen ålder och aldrig anmält.
Missförstå mig inte, jag lider med alla inblandade. Obehagligt nog att se folk hämtas med skoter, kan inte tänka mig hur det skulle vara att sin egen dotter är tvungen att bli helikopter-transporterad!

Men som någon redan skrivit, din dotter kommer inte bli friskare för att han åker på vållande till kroppsskada eller liknande. Väldigt märkligt i mitt tycke att göra skillnad på om ett barn blir påkörd eller en vuxen. Förlåt men du visste innan du satte ditt barn i skidbacken att olyckor kan hända. Speciellt då du skriver att du blivit påkörd flera gånger. Trams att göra juridik av det hela.

Vad vill du få ut av händelsen?
Skadestånd? Att personen skall bli dömd?

Senast ändrad:
Du vet att också att du kan bli påkörd av en annan bilist när du sätter dig bakom ratten. Du vet att du kan bli rånad. Du vet att du kan få inbrott. Du vet att du kan bli misshandlad. Osv. Inte anmäla då heller?

Kör du på ett barn i USA kan du bli åtalad för barnmisshandel även om det är en olycka.

Tack mmm2017. Vi hade tyvärr ingen barnförsäkring och vår hemförsäkring täcker inte skadestånd. Jag har nyss ringt och fått veta att det är bara genom den skyldige försäkring som vi kan få skadestånd. men som sagt hans identitet det är bara skidanläggningen som har det (om de inte redan har kastat uppgifterna, nu efter 10 dagar) och de vägrar avslöja det till oss.

Micke_P76 sa:
Ja jösses.därför har jag alla försäkringar som finns. Har mot rätegångskostnader och skadestånd. Iofs tänkte väl mest på köra på nån med bil när jag skaffade de.

Intressant del Alkohol. Det har jag alltid undrat över. Vissa sitter ju å hinkar öl på VM platån och måste ju åka ner på skidor. De borde verkligen gå och åtala om de kör på någon. Det borde ju vara enkelt å visa grov oaktsamhet.

Alkohol och sport - i hög hastighet - hör inte ihop! Det är så förlegat att säkerheten inte nått till våra skidbackar. Tvärtom har det blivit sämre. Jag är en rutinerad skidåkare - fd skidlärare samt har även tävlat för klubb, och jag tycker klimatet i backarna blivit mycket farligt. Idag har vi bättre liftkapacitet vilket gör att det är fler människor i backen samtidigt, men den största risken är de höga hastigheterna samt att SLAO:os regler och gamla skidskoleregler/skidvett inte når ut. Jag blev själv påkörd för två år sedan av en alkoholpåverkad stor man. Många tycker det hör till med alkohol i backen?! Jag har mannens namn och hans försäkringsbolag är inblandat, jag har inte stämt honom då jag efter olyckan var mycket chockad och skadad. Jag inser i efterhand att jag borde stämt honom. Det värsta är ju skadorna och värken man får av en olycka - och en ekonomisk ersättning kan aldrig uppväga detta. Men, det kan hjälpa till och för vissa vara nödvändigt. För mig är det viktigast att dessa vårdslösa människor stoppas - oavsett om de befinner sig på våra vägar, skidbackar eller var det än är. Jag vill gärna bidra till ökad säkerhet i våra backar - det är en fantastisk sport även om den innehåller riskmoment som ju snabba sporter gör. Men bort med vårdslöshet och alkohol! Afterski är härligt - d v s efter skidåkningen!

Hej.
Beklaglig olycka tyvärr inte ovanlig.
Men att du inte fick ta personuppgifter på personen som var vållande är helt oförståeligt.
När min fru blev mindre allvarligt skadad i en påkörningsolycka i Österrike var en av frågorna när vi kom till läkarhuset om den påkörandes indentitet var säkrad.
Polisen fanns på plats hos doktorn då ytterligare en person var påkörd och allvarligt skadad av en smitare.
Enligt polisen var det straffbart att inte lämna sin indentitet vid en olycka. Även min skadade fru fick lämna uppgifter om den påkörande personen. Enligt uppgift för ett ev. Skadeståndsärende. Då den vållandes försäkring skall ersätta skadan.
Jag tycker du skall kontakta räddningsledaren och fråga varför man handlat på detta sätt.
Vid tex en bilolycka är det ju straffbart att avvika från skadeplatsen utan att ge sej till känna.
Hoppas på bättring av flickan.

mmm2017 sa:
Du vet att också att du kan bli påkörd av en annan bilist när du sätter dig bakom ratten. Du vet att du kan bli rånad. Du vet att du kan få inbrott. Du vet att du kan bli misshandlad. Osv. Inte anmäla då heller?

Kör du på ett barn i USA kan du bli åtalad för barnmisshandel även om det är en olycka.
Du har rätt, till viss del.
Bilisten är troligtvis en olycka (som i TS fall). Rån, inbrott och misshandel är inte olyckor.

Men som sagt, väldigt tråkig situation, hoppas dottern frisknar på sig.

Senast ändrad:
mmm2017 sa:

Men för att köra bil måste man ta ett körkort och betala för trakikförsäkring. Vem som helst kan köpa ett liftkort och åka skidor utan någon bevis på kompetens. När man ta sig ut i en skidbacke måste man därför acceptera att det kan finnas nybörjar. Eller mindra erfarna - alla måste ju åka en svart piste för första gången en gång i livet.

serenafineschi sa:
Hej, Hyperclub,
Det var precis samma typ av olycka. Att jag vägar 75kg verkar inte vara så intressant från ett juridiskt perspektiv.

serenafineschi sa:
Tack mmm2017. Vi hade tyvärr ingen barnförsäkring och vår hemförsäkring täcker inte skadestånd. Jag har nyss ringt och fått veta att det är bara genom den skyldige försäkring som vi kan få skadestånd. men som sagt hans identitet det är bara skidanläggningen som har det (om de inte redan har kastat uppgifterna, nu efter 10 dagar) och de vägrar avslöja det till oss.
Du säger att er hemförsäkring inte tänker skadestånd. Men det din försäkring ska täcka är skadan. Fördelen med att blanda in försäkringsbolaget är att om de ersätter skadan till dig så kommer de i sin tur ligga på den skyldige för att få ersättning i sin tur (regressrätt).

Och som sagt hör med er skola om de tecknat en olycksfallsförsäkring (skolbarnförsäkring) och om den även gäller på fritiden.

Stå på dig, det är helt oförlåtligt att bete sig på detta sätt. Bara synd att åkaren inte åkte in i en liftstolppe. Det finns inga som helst förmildrande omständigheter i detta fall, ta hjälp av ett juridik kunnig person det är en sak att ha rätt och få rätt.
Du har rätt i detta fall, det har inget med hur din dotter mår.
Hoppas givetvis hon repar sig så ni får många trevliga stunder i backen i framtiden.

chrille_old sa:
Stå på dig, det är helt oförlåtligt att bete sig på detta sätt. Bara synd att åkaren inte åkte in i en liftstolppe. Det finns inga som helst förmildrande omständigheter i detta fall, ta hjälp av ett juridik kunnig person det är en sak att ha rätt och få rätt.
Hoppas givetvis hon repar sig så ni får många trevliga stunder i backen i framtiden.
Men alltså... Det finns inget körtkort för att åka skidor. Man behöver inget grönt kort som man behöver i golf. Så som sagt, det finns folk på olika nivå i skidbacken. Hur hemskt det än låter är det något man accepterat när man ställer sig i pisten. Precis som att man accepterat att man kan skada sig och till och med bli skadad medvetet när man spelar hockey. Det är inte förbjudet att åka skidor berusad (något säkert alla här skulle ta emot med öppna armar). Så länge det inte finns ett uppenbart uppsåt, typ att någon uppenbart medvetet åkt på någon för att skada eller slåss med stavar eller what not så är det smällar man får ta. Tyvärr. Även för egen del är jag kluven. Självklart är det den som kommer ovanifrån som har ansvaret, men så som många åker utan någon som helst uppsikt.. Att alla ska åka i nybörjartempo är inte realistiskt, lika mycket som det inte är realistiskt att alla bilar kör i cykeltempo för att undvika cykel-bil-olyckor.

Och åkaren hade ju dessutom stannat vid olycksplatsen. Att TS inte fick ta personuppgifter var ju inte åkarens fel som jag förstår det. Det är mycket mer än vad många andra gör efter en olycka i skidbacken.

Jag_alskar_skidor sa:
chrille_old sa:
Men alltså... Det finns inget körtkort för att åka skidor. Man behöver inget grönt kort som man behöver i golf. Så som sagt, det finns folk på olika nivå i skidbacken. Hur hemskt det än låter är det något man accepterat när man ställer sig i pisten. Precis som att man accepterat att man kan skada sig och till och med bli skadad medvetet när man spelar hockey. Det är inte förbjudet att åka skidor berusad (något säkert alla här skulle ta emot med öppna armar). Så länge det inte finns ett uppenbart uppsåt, typ att någon uppenbart medvetet åkt på någon för att skada eller slåss med stavar eller what not så är det smällar man får ta. Tyvärr. Även för egen del är jag kluven. Självklart är det den som kommer ovanifrån som har ansvaret, men så som många åker utan någon som helst uppsikt.. Att alla ska åka i nybörjartempo är inte realistiskt, lika mycket som det inte är realistiskt att alla bilar kör i cykeltempo för att undvika cykel-bil-olyckor.

Och åkaren hade ju dessutom stannat vid olycksplatsen. Att TS inte fick ta personuppgifter var ju inte åkarens fel som jag förstår det. Det är mycket mer än vad många andra gör efter en olycka i skidbacken.
Du har både rätt och fel. Nej det är inte olagligt att åka skidor full, däremot är det olagligt att genom vårdslöshet skada andra... Alla brott kräver faktiskt inte uppsåt. Vissa kräver bara vårdslöshet. Så visst fasen skulle du kunna bli dömd för t.ex. vållande av kroppsskada för något sådant här https://sv.wikipedia.org/wiki/Vållande_till_kroppsskada_eller_sjukdom

Självklart måste man då kunna fastställa att man agerat vårdslöst och att det inte är en olyckshändelse.

Du får ursäkta om jag låter dryg nu men om man ska uttrycka sig om vad som är lagligt eller inte bör man nog ha lite mer kött på benen.

När det gäller hockey och att man kan skada sig och huruvida man straffas beror det på att "samtycke" är en ansvarsfrihetsgrund. Om jag blir tacklad och skadad när jag spelar hockey är det egentligen fortfarande ett brott att skada mig men den som orsakat skadan slipper ansvar pga att jag kan anses ha samtyckt till att ha blivit tacklad genom att jag spelar hockey. Det är också därför som det faktiskt är fullt möjligt med åtal även för händelser på hockeyrinken.

Jag har däremot väldigt svårt att se att jag samtyckt till att bli rammad i skidbacken av någon som är aspackad bara för att jag väljer att åka i backen själv. Däremot får jag leva med att det finns en risk att någon ramlar på mig av en olyckshändelse. Men det är ju samma sak som gäller om du gå på gatan också. Om jag halkar på en isfläck och råkar tappa min tunga kasse på din fot så är det en olycka. Och det lär svårligen kunna utdömas något ansvar för detta. Om jag däremot springer runt på stan packad och svingar min tunga kasse omkring mig och träffar dig i huvudet så har jag antagligen varit vårdslös och kan därför dömas till ansvar. Om däremot du och jag går och svingar våra kassar mot varandra och jag råkar få in en träff innan du får in en så kommer jag antagligen undan pga ansvarsfrihetsgrunden samtycke, eftersom jag kan hävda att du var med på vad vi gjorde.

Med tanke på det finns en hovrättsdom som fastslår att man kan bli dömd för vållande till kroppsskada om man åker på någon så spelar det inte så stor roll vad vi tycker.

Det betyder även att åker du på nån och du har alkohol i kroppen. Då är det kört. Du lär bli dömd. Sen kan man ju själv bedöma om man vill anmäla. Eller om det uppenbart är olycka. Men kör någon fullgubbe på mig så blir det anmälan direkt.

Senast ändrad:
Tack, idag hade jag inte tvekat och jag ångrar att jag inte anmälde, men det är inte så lätt när man är chockad och skadad. Det krävs att omgivningen stöttar och gärna tillkallar polis. Det finns också ett konstigt grupp-tryck kring alkohol tror jag. Jag har ju namn på personen och hans försäkringsbolag - som jag nu två år efter olyckan väntar svar från - tror inte den vägen ger något särskilt. Frågan är om det är försent att anmäla. Jag trodde personen skulle visa ånger och en vilja att hjälpa till - men icke - han har bara varit orolig för sin egen del. Jag får leva med skadorna och värken - det är det värsta - eventuell ersättning betyder i sammanhanget lite. Det viktiga och riktiga hade varit att lära den vårdslösa att det är ett fel beteende - liksom för omgivningen. Jag vill att mina barn ska kunna njuta av skidåkning utan att bli nermejade av vårdslösa element. Olyckor kan hända - men att jobba för ökad säkerhet borde vara en prioriterad fråga för skidanläggningar.

Senast ändrad:
Svår fråga det här tycker jag. Alla håller nog med om att det är alldeles för många som åker vårdslöst, okontrollerat och oerhört fort nära framförvarande åkare. Det är riktigt jäkla respektlöst! Höll själv på att bli pååkt för ett par veckor sen i Flottsbro. Liten backe, men går att åka fort där med.

Det var mycket folk i pisterna och trångt, ändå åker en del precis som om bakcken vore tom. Hoppar utför backkrön utan att ha en aning om någon befinner sig där nedanför krönet, borde vara skottpengar på såna dårar.....

Just i detta fallet som diskuterats i tråden tror jag det blir oerhört svårt att döma någon, om ingen har honom på video lär det ju bli ord mot ord?

Senast ändrad:
Det är skillnad på att man som duktig skidåkare väljer att åka fort bland nybörjare och en nybörjare som inte lyckas svänga. Det är jag rätt övertygad om att en domstol också skulle komma fram till.

Att jämställa dessa är ungefär som att jämföra akut sjukdomsfall med drograttfylleri baserat på utfallet.

bliparne sa:
Micke_P76 sa:
Med tanke på det finns en hovrättsdom som fastslår att man kan bli dömd för vållande till kroppsskada om man åker på någon
Nej det finns det inte och ja jag vet vilken du menar.
Menar du hovrättsdomens fastställande inte finns? Eller bogus dom? Felkälla? Notisum brukar ha rätt domar men kan ju hamnat fel. Är det ett exempel? Uppriven av HD?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp