Nojlas
Aktiv medlem
Min marker är död
Nej, M11 är en bindning som är tänkt för svensson-åkning. Ta ett stillsamt åk i pisten, sitta i värmestugan, ta ett åk till... M12 ungefär samma sak. M14 klarar sig bättre, men en stor, fullvuxen karl som drar på lite kan köra sönder den.a_ahlnas sa:jo men det är en jibb bindning, lr hur?Hasse sa:Ja men bara för att det säljs i paket betyder det inte att det är en bra bindning. Tror du att Pep Fujas kör med M12??? Finns en anledning till varför proffsen kör med bindningar som går högre upp i din skalan.
//H
Priset är inte heller det avgörande för bindningens prestanda. Man får ju kika på vad bindningen är byggd för. Väger man 85 pannor och ska jibba mycket är det kanske en marker jester som ligger bra till hands. tycker man det är dyrt och går på en M.12 istället... ja, skyll dig själv! Sen kan ju vem som helst klura ut att man får vad man betalar för...
Den nakna sanningen ligger alltså i att folk vill inte betala så mycket pengar för sina skidor. Således väljer inköparna att sätta på billigare bindningarna som inte duger till skidans ändamål. Kunderna sväljer hela skiten med hull och hår eftersom de bara tittar på siffrarna och tänker "DIN till elva, men jag väger bara åttio kilo, då har jag ju trettio över!!" (jo tjena...)
Kortfattat är alltså detta ett resultat av:
1. Folk är snåla
2. Folk köper skidor på intersport/stadium/teamsportia/etc eller på nätet. -istället för en RIKTIG skidbutik...