Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Min skidåkning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jamt69" data-source="post: 1007557" data-attributes="member: 93453"><p>Det skigirl gör är att hon åker med relativt böjda ben i svängfasen för att sedan avlasta dom genom att sträcka på benen. Sedan utnyttjar hon den avlastningen och vrider skidorna in i sladd i nästa sväng. Det blir ingen carving av det.</p><p>Det är inte det WCåkarna gör i klippet. Dom "välter" över ett redan utsträckt ben. </p><p>Ganska gammalt klipp för övrigt. Kolla på t.ex [MEDIA=youtube]MP2QYBHy0J0[/MEDIA] för lite modernare teknik.</p><p></p><p>Att WC stjärnor kommer upp ganska mycket i en del svängar är av en annan anledning. För att få en bra linje vill man har en kort svängfas, och då gäller det att vara avlastat mellan dessa svängfaser. För att vara avlastad längre behöver man komma upp mer. När det blir tightare mellan svängarna har man helt enkelt inte tid med det. SL går tex mycket snabbare och därför är det vanligare med djupare positioner mellan svängarna.</p><p></p><p>Nöjesåkare har oftast ett annat problem, och det är att dom kantar för lite. Det blir lättare och naturligare att komma på hög kant om man gör som jag sa men det är inget måste.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jamt69, post: 1007557, member: 93453"] Det skigirl gör är att hon åker med relativt böjda ben i svängfasen för att sedan avlasta dom genom att sträcka på benen. Sedan utnyttjar hon den avlastningen och vrider skidorna in i sladd i nästa sväng. Det blir ingen carving av det. Det är inte det WCåkarna gör i klippet. Dom "välter" över ett redan utsträckt ben. Ganska gammalt klipp för övrigt. Kolla på t.ex [MEDIA=youtube]MP2QYBHy0J0[/MEDIA] för lite modernare teknik. Att WC stjärnor kommer upp ganska mycket i en del svängar är av en annan anledning. För att få en bra linje vill man har en kort svängfas, och då gäller det att vara avlastat mellan dessa svängfaser. För att vara avlastad längre behöver man komma upp mer. När det blir tightare mellan svängarna har man helt enkelt inte tid med det. SL går tex mycket snabbare och därför är det vanligare med djupare positioner mellan svängarna. Nöjesåkare har oftast ett annat problem, och det är att dom kantar för lite. Det blir lättare och naturligare att komma på hög kant om man gör som jag sa men det är inget måste. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Min skidåkning
Tillbaka
Topp