Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Min skidåkning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pistgubbe" data-source="post: 1007583" data-attributes="member: 75055"><p>Tack Jamt69, klart som korvspad. Såg inte klippet med skigirl och tror inte det finns kvar, men förstår ungefär hur det såg ut.</p><p></p><p>Modern GS har ju blivit extrem. För egen del som friåkare med skidor med måttlig radie känns det som att jag inte har så mycket att lära mig av detta. Det är för svårt. Har försökt lite med skidlärare, men att nypa fast skidorna när man kommer i hög fart med roterade skidor är extremt svårt, i alla fall om man skall göra det med någon slags precision, det är brant, isig, stökigt underlag etc. För mig känns dig mycket, mycket bättre att lågavlasta och nypa fast skidorna så tidigt det bara går (som du beskriver). Tycker att jag lärt mig det att om jag lyckats få fast skidorna bra tidigt i svängen så skall det mycket till för att de skall släppa i senare skede. Om jag däremot högavlastar (även måttligt och inte så extremt som i "nya GS") så är det större risk att jag får sladd. </p><p></p><p>När jag senast åkte med min bror för första gången på ca 20 år så anmärkte jag lite på att jag tyckte att han hade för lite tryck tidigt i svängen. Han hade dock helt rent skär. Inser nu att den anmärkningen nog har obefogad. Om man bara har ett fint skär så är det inget självändamål med tryck tidigt i svängen, eller? (Sedan tycker jag att det är kul att växla mellan lite olika stilar och hitta olika känslor, men det är ju en helt annan sak.)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pistgubbe, post: 1007583, member: 75055"] Tack Jamt69, klart som korvspad. Såg inte klippet med skigirl och tror inte det finns kvar, men förstår ungefär hur det såg ut. Modern GS har ju blivit extrem. För egen del som friåkare med skidor med måttlig radie känns det som att jag inte har så mycket att lära mig av detta. Det är för svårt. Har försökt lite med skidlärare, men att nypa fast skidorna när man kommer i hög fart med roterade skidor är extremt svårt, i alla fall om man skall göra det med någon slags precision, det är brant, isig, stökigt underlag etc. För mig känns dig mycket, mycket bättre att lågavlasta och nypa fast skidorna så tidigt det bara går (som du beskriver). Tycker att jag lärt mig det att om jag lyckats få fast skidorna bra tidigt i svängen så skall det mycket till för att de skall släppa i senare skede. Om jag däremot högavlastar (även måttligt och inte så extremt som i "nya GS") så är det större risk att jag får sladd. När jag senast åkte med min bror för första gången på ca 20 år så anmärkte jag lite på att jag tyckte att han hade för lite tryck tidigt i svängen. Han hade dock helt rent skär. Inser nu att den anmärkningen nog har obefogad. Om man bara har ett fint skär så är det inget självändamål med tryck tidigt i svängen, eller? (Sedan tycker jag att det är kul att växla mellan lite olika stilar och hitta olika känslor, men det är ju en helt annan sak.) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Min skidåkning
Tillbaka
Topp