Mina Skidor Pajja :((

Johanpuff

Ny medlem
Hej!

Om denna tråd inte tillhör i den här biten av forumet så uppskatatr jag om ni säger det.

Jag har använt mina FS Poacher i ca två-tre sessonger och sedan så pajade plastbiten man åker på, vet ej vad den kallas. Alltså plastskivan eller vad man ska kalla de lossnade från sålkanterna på ett stället av ena skidan. Detta gör det lite svårare att styra.

Så om det finns något ställe runt stockholms trakten som kan reperera den här skadan så är jag mycket tacksam om ni länkar hemsidan eller plats! Och om något liknande hänt er och ni lagat de, hur mycket ligger reperationen på?

mvh Johan

Senast ändrad:
fattar INTE vad du menar ær trasigt. Men ta med skidorna till Alpingaraget tex. Dær bør de har allt som behøvs før att laga vad som nu behøvs lagas :)

Jaham stålkanten har släppt från belaget. Nädu finns ju inte mycket du kan göra själv. Bara att lämna in dem på reperation. Såg att du unrade vad priserna ligger på, är inte helt hundra men det är inte något som jag skulle göra på ett par 3 år gamla skidor. Skulle istället kolla på ett par nya skidor, om du inte stormtrivades med dem.
Kanske kolla på ett par skidor från fjolåret lr dylikt.

Senast ändrad:
Johanpuff sa:
great! Tack för alla svar :)
Vet dock inte om dom måste stansa för att göra det, då skär man bort en del avbelaget och sätter nytt. Brukar kosta en fin summa. Skulle jag vara du skulle jag kolla på ett par nya skidor istället. Du kan ju också kolla efter ett par skidor i köp och sälj.

Jag håller med Jarle. Det finns ingen ekonomi i att lämna in en så gammal skida på en verkstad för att fixa den. jag skulle tro att det kostar upp mot tusenlappen och det är väl ungefär värdet på ditt skidpar.

Se till att skidan är torr, öppna upp skadan lite, i med långsamt epoxy, värm blandningen till ca 50 grader så att den blir lättflytande och rinner ner, dra dit så många tvingar som möjligt runt hela skadan. Låt härda, slipa till och kör. Vid behov kan du också lämna in på en planslip efteråt. Det snyggar till det mesta i lagningsväg.

Saknas det bitar av belaget, så skär ut en bit och ersätt med belag från en gammal skrotskida. Välj alltid ett belag som är av minst samma tjocklek som det belag du byter ut, men helst lite tjockare. Om du bara hittar tunnare (tex från en skida som har varit slipad ett stort antal gånger) kan man lägga ett lager glasfiber under. Det förstärker desstom skidan vid skadan och kan vara bra om det är riktigt kexat.

Även om du inte ens vet vad ett belag heter, så är det inga svåra operationer vi pratar om. Passa dig för att kladda runt för mycket med epoxy bara och används skyddhanskar. Det är starkt allergiframkallande och långt från nyttigt.

Ett sånt här inlägg är betydligt enklare att svara på om det finns en bild på skadan. Särskilt i de fall trådstartaren har problem att skriftligen beskriva vad som har hänt.

Senast ändrad:
Vet inte me jag hade samma problem med hur jag styrde, och då tog jag lite 5-56 i styrstamen så funka de kanon (A)

Senast ändrad:
Hade exakt samma problem när jag tävlade i störtlopp, gjorde några riktigt läskiga uråkningar pga lossnad platsbit varav en av dem resulterade i bruten lårbenshals. Det jag gjorde var att gjuta igen tomrumet efter plastbiten med lite plastic padding, många andra i störloppssvängen har gjort samma åtgärd och har i 9/10 fall fungerat bra. Om du har tajt budget kan man även fylla igen med bivax, kostar ca 150kr/kg vilket brukar räcka under en säsong med plastbits lossning. Tänk bara på att bivax smälter om det blir för varmt.

Hade inte tänkt och köpa nya skidor. Mina kostade runt 6000 nya så.. Jag är beredd att betala upp mot tusenlappen :) Tack åter igen för alla svar :D

@R-R
men va dryg man ska va och klaga på de? Jag sa att mina skidor kostade 6k eftersom jag ansåg att de var en hel del pengar och att man inte bara behöver kasta dom åt skogen?

Johanpuff sa:
@R-R
men va dryg man ska va och klaga på de? Jag sa att mina skidor kostade 6k eftersom jag ansåg att de var en hel del pengar och att man inte bara behöver kasta dom åt skogen?
hur länge sen är det du köpte dem?
edit: läste dåligt... :)

som du säkert förstår är inte dina skidor värda 6000 längre även om du betalat så mycket för dem. även om du slangar upp tusenlappen för att få dem lagade så är de säkert slitna och nötta på andra ställen också. faktum är att du säkert kan få ett par motsvarande, lika bra, och hela skidor för ca 1500,- om du bara har lite is i magen och letar lite. skidor är förbrukningsvara...! :)

Senast ändrad:
Klart jag vet att mina skidor inte är värda 6000 men ah.. Jag letar fortfarande efter ett par skidor, har hittat få, UTAN bindningar. Dessa "Fs poacher´s" som jag har har en speciell bindning som inte funkar på de flesta skidor. Så jag kommer nog inte kunna få ett par skidor med nya bindningar för mindre än 2000. så jag är nog tvungen att laga dem :/

Johanpuff sa:
Klart jag vet att mina skidor inte är värda 6000 men ah.. Jag letar fortfarande efter ett par skidor, har hittat få, UTAN bindningar. Dessa "Fs poacher´s" som jag har har en speciell bindning som inte funkar på de flesta skidor. Så jag kommer nog inte kunna få ett par skidor med nya bindningar för mindre än 2000. så jag är nog tvungen att laga dem :/
Laga det själv bara, inte så svårt om man inte har tummen mitt i handen. Billigt och man lär sig något på köpet :)

Tillbaka
Topp