Mindre fest, mer skogsåkning vart åker man då?

Golonka

Ny medlem
Hej

Jag är en kille på 23 år som tänkte åka på säsong i vinter till Alperna.

Frågan är dock var! Är inte intresserad av fest, mer fokus på skidåkning. Sen så vore det najsigt med mycket skogsåkning. Vilka orter kan vara intresssanta då?

Har aldrig åkt på säsong tidigare!

Tackar för svar

/David

Senast ändrad:
Spontant skulle jag säga Serre Chevalier. Anstränger man sig går det säkert att festa varje dag men det är inte därför man åker dit.

Spola fram till typ 2 minuter in i videon :)

Måste det vara i alperna? Mindre fest och mer skogsåkning låter ju klart som material för japan/kanada annars.

Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Tänker alperna för att jag tror att det är billigare än Kanada eller Japan, kan det stämma?

Sen vore det trevligt med en ort fransk som kanske är lite billigare än snittet.

Fler tips? :)

Kan du tänka dig att bo lite nasty så är det inga problem att göra Kanada billigt.
Fick själv 3 månaders boende för 5300. Middagar delade vi på gänget och lyckades klara oss på under tusen spänn för tre månader. Kosten i sig kanske inte känns så party men det går absolut att kirra kostcirkeln. Vi hade som en uppgörelse att man skötte frukost och lunch själv men att vi delade på middagar. Varannan dag laga mat, varannan dag diska.

Enda nackdelen var egentligen att det strök omkring rätt mycket methheads i korridorerna... Och så drum'n basenight på baren under 4 dagar i veckan. Malmtåget som enligt lag måste tuta genom byn avsett tidpunkt för att signalera om att arbetet går som det ska, snodde väl också några sömntimmar. Men ack så grym åkning vi hade. Liftade såklart till berget för att minska på utgifterna.

Annars kan jag tänka mig att Italien och Österrike oftast har lite billigare lägenheter än Frankrike och Schweiz men det kanske bara är något jag fått för mig...

Självklart, kommer du iväg till Japan så finns det väl inte mycket som slår det om du gillar skogsåkning. Men ska du hålla dig till alperna säger jag som Hedda. Åk till Serre-trakten och satsa på att skaffa en skrotig bil också. Finns massa bra småorter runt omkring helt utan puderjägare och mycket trevlig skog. I övrigt i alperna brukar man få hålla tillgodo med tät granskog men i Serre, med omgivning, är det gles och fin lärk...

Via Lattea har jättefin och löjligt lättillgänglig skogsåkning. Precis som Serre (ligger ganska nära) är det lärk som växer glest och högre upp på bergen än vad fur gör. Sex olika orter, fyra i Italien och två i Frankrike.

Senast ändrad:
Golonka sa:
Tack för alla svar!

Tänker alperna för att jag tror att det är billigare än Kanada eller Japan, kan det stämma?

Sen vore det trevligt med en ort fransk som kanske är lite billigare än snittet.

På två månader i Japan gjorde jag av med ca 45000kr, och då levde jag inte enbart på nudlar utan åt ibland lite ris!
Helt okej enligt mig!

Det var inte ens en budget resa, hade räknat med att göra av med ca 15 till så.

Alagna i italien är inte jättedyrt, ingen fest och bjuder på bra offpist, kanske inte jättemycket skog just men det finns i Champoluc i samma system :) Annars så kan Kanada vara billigare än många orter i Alperna, framförallt om du inte åker till Whistler! Själv drömmer jag om White Water och Red Mountain, riktigt bra offpist och puder ganska prisvärt vad jag fått höra!

Tancoll sa:
Golonka sa:
Tack för alla svar!

På två månader i Japan gjorde jag av med ca 45000kr, och då levde jag inte enbart på nudlar utan åt ibland lite ris!
Helt okej enligt mig!

Jag gjorde 2½ månad på 50 papp, då inkluderade det schysst käk, en del alkohol, lite utrustningsköp och några dagar i Tokyo. Sen om det är dyrt eller inte, det vete fan.

Vattendroppe sa:
Tancoll sa:
Golonka sa:
Tack för alla svar!

Helt okej enligt mig!

Jag gjorde 2½ månad på 50 papp, då inkluderade det schysst käk, en del alkohol, lite utrustningsköp och några dagar i Tokyo. Sen om det är dyrt eller inte, det vete fan.
Japan är ett billigt land att bo och leva i, det håller du säkert med om.

Skulle rekommendera Kanada för skogsåkning, Revelstoke är väldigt bra för det och det kostar inte så mycket att ta sig över atlanten längre. Både boende, mat, liftkort och eventuell bensin... ja det mesta är billigare i kanada. Det är iaf vad jag fått uppfattningen av. Plus inte lika mycket folk som alperna. Ha det bra, vad du än väljer

Tancoll sa:
Vattendroppe sa:
Tancoll sa:
Helt okej enligt mig!

Japan är ett billigt land att bo och leva i, det håller du säkert med om.
Nja, skulle säga relativt dyrt med boende (jämfört med vad som går att få till om man hyr privat i alperna) och dyrt att laga mat själv. Men det tas igen på löjligt billiga liftkort och utrustning, samt en oheligt låg yenkurs. Men inte alls dyrt på samma sätt som folk verkar tro!

Zauchensee... Eller helt enkelt till St. Anton och skogarna i Stuben, Zug, Sonnenkopf etc.

Senast ändrad:
Tjena,

Jag är också en snubbe på 23 som tänkt göra en alkoholfri säsong i alperna med fokus på åkningen.
Kanske borde team up?

Har du tänkt arbeta något?
Jag har själv tittat en del på Ischgl, mest för jag har en förkärlek till orten och dem ska ha fantastiskt puder

halfwaycrook sa:
Tjena,

Jag är också en snubbe på 23 som tänkt göra en alkoholfri säsong i alperna med fokus på åkningen.
Kanske borde team up?

Har du tänkt arbeta något?
Jag har själv tittat en del på Ischgl, mest för jag har en förkärlek till orten och dem ska ha fantastiskt puder
Skogsåkningen i Ischgl är väl inte mycket att skryta om.

Tillbaka
Topp