Mitt första skidköp

mmmmax

Ny medlem
Mitt första skidköp
God eftermiddag Freeride!

Jag har bestämt mig för att flytta ner till Val Thorens i en månad och behöver akut köpa utrustning med en begränsad budget.

Skidåkningen kommer mest bestå av offpist- och parkåkning, behöver alltså en skida som funkar bra till båda ändamål.

De säljer ut en del twintip-skidor på Stadium, bland annat Völkl Ledge och K2 Domain. De kostar ca 3000 inklusive bindning. Skulle någon av de modellerna kunna funka?

Var även inne på Alpingaraget (den enda riktiga skidbutiken i Helsingborg där jag bor) och snackade lite. Där blev jag rekommenderad Salomon Suspect och Rossingol S3. Dessa skidor kostar 5000 kronor inklusive bindning.

Jag har svårt att avgöra hur bra jag är på skidåkning, jag har åkt en vecka/år med familjen sen jag var 6 år ungefär.

Är skidorna på Alpingaraget så pass mycket bättre att det är värt de 2000 kronor som skiljer?

Nästa fråga är vilken längd jag ska köpa. Jag är ca 185 cm lång, och väger runt 75 kilo. På Stadium sa dom att 171 cm skulle vara lagom, men tycker det låter aningen kort...

Tack på förhand!

Hug

Max

Mitt första skidköp
Av de skidor du nämner här så är det bara s3 som jag skulle rekommendera som allrounder. De andra skidorna anser jag vara mer parkbetonade och tappar en del offpist.
Andra skidor som kan vara värda att titta på är.
moment pb&j 180cm
Salomon rocker2 108 182cm
Line för Francis bacon 184
cmd the it
Line blend
k2 kung fujas179
alla dessa är gjorda för det du efterfrågar.

Mitt första skidköp
Armada ARV
Line Blend
K2 Iron Maiden eller Kung Fujas skulle jag säga.

Har inte så stor koll på de mindre märkerna, så lyssna på PNyberg. ;)

Mitt första skidköp
Det är i mina ögon helt absurt att folk fortfarande köper skidor från Stadium, finns knappt en enda vettig person som jobbar där. Dom få som gör det kommer i vilket fall du aldrig få prata med, för dom är antingen borta eller i fel stad.

Pist och park är ditt mål, och du blir erbjuden en skida som är 15cm för kort? Hade lackat sönder, direkt.

Beställ skidor från Sport-conrad ikväll om du har tid, kommer vara värt det.

Där finns det till bra priser:

Kung Fujas
Rocker 2
etc
Lite dyrare:
Influence
TST

Mitt första skidköp
Stort tack för bra och snabba svar!

Jag åker ner till Frankrike redan på fredag, antar att jag inte hinner få hem något från Sport Conrad tills dess. Eller skulle jag kunna beställa dom till adressen i Val Thorens där jag kommer att bo?

Vad tror ni annars om att köpa utrustningen där nere? Är det mycket dyrare?

Tack igen!

Mitt första skidköp
Kan bli tajt att få hem ett par tills fredag! Tycker inte någon av skidorna du nämnde på varken stadium eller AG var något att rekommendera!

Borde finnas en hel del butiker nere i frankrike med tillräcklig kompetens!

Mitt första skidköp
Begagnat? Brukar finnas en hel del vettigt på köp och sälj här. Andrahandspriserna på skidor är dessutom smått larvigt låga numera så det går garanterat att hitta något bra. Var dock lite försiktig för vissa chansar rätt friskt med överpriser på sina begagnade prylar.

Mitt första skidköp
Du kan absolut beställa till din adress i VT, ska inte vara några problem.

Annars är begagnat ett hett tips som Pillard tipsade om, nere i VT lär du säkert hitta något!

Mitt första skidköp
Blir nog att beställa från Conrad och hoppas att inget krånglar! Kan ni rekommendera någon bindning?

Stort tack än en gång!

Mitt första skidköp
mmmmax sa:
Blir nog att beställa från Conrad och hoppas att inget krånglar! Kan ni rekommendera någon bindning?

Stort tack än en gång!
Nu har ju ingen sagt nåt om pjäxor här men räkna med iaf 4000 för ett par bra pjäxor och de bör du köpa på plats för att kunna få hjälp med att modifiera dem så stt de funkar. Du har ju ändå fördelen av stt befinna dig på samma plats ett tag och därmed kunna göra ett bra pjäxköp

Mitt första skidköp
Pillard sa:
mmmmax sa:

Stort tack än en gång!
Nu har ju ingen sagt nåt om pjäxor här men räkna med iaf 4000 för ett par bra pjäxor och de bör du köpa på plats för att kunna få hjälp med att modifiera dem så stt de funkar. Du har ju ändå fördelen av stt befinna dig på samma plats ett tag och därmed kunna göra ett bra pjäxköp
Pjäxorna köper jag givetvis på plats, och då priserna hos Sport Conrad är så bra finns det utrymme till ett par bra pjäxor!

Tillbaka
Topp