Mitt skidvax hjälper inte, vad är felet?

Bladedriver

Ny medlem
Hej!

Jag har lite problem med att hitta ett bra vax till mina skidor. Jag har använt ett så kallat "dax vax" nu ett tag men inte fått önskad effekt. Kan någon möjligtvis hjälpa mig?

Tacksam för svar

/Lasse

Sökord "vallning" eller "valla" på fritextsökningen i FR forum, och du får mängder med svar!
Under innevarande säsong (läs sommar) så torde ju den klassiska "Sex wax" vara optimal, fast på surfbrädan då föståss!
...du ska till New Zeeland ja...
Glad säsong i a f!

HAHAHA.....dax vax...prova det i håret istället farfar, använd valla till laggen

stek på, din gamle gosse

oj nu hängde jag inte med riktigt. Det här "valla", vad e det för något. Det är vax till mina skidor jag är på jakt efter.

Sen undrar jag hur man lämpligast vaxar skidorna, jag brukar i vanliga fall använda händerna bara. Finns det något annat sätt?

om det är det dax vax jag tänker på är du nog ganska lurad, alternativt har köpt det i en pissig sportaffär... det enda dax vax är bra till är om du är på beachen och pressar. då kan du lungt bada hur mycket som helst, och ändå behålla frisyren. Du behöver nämligen diskmedel eller ren bensin för att få rent håret från det där kletet.

make love, not war//Blom

jag använde dax vax i 1½ år i högstadiet. tillslut blir man helt apatisk och sover med skiten i håret. inte pretty...

aa, jag vet hur det känns.. mycket vatten har runnit under broarna, bokstavligt talat, för att få bort allt dax vax.

jag skulle tippa på att för varje dax vax-användning som stryker med, så behövs minst tre duschningar.. och om jag ska gissa, så för varje duschning går det åt i runda slängar 100 liter vatten.. det blir 300 liter vatten. och det finns människor som inte har något att dricka, människor som får gå till smutsiga floder fulla med sjukdomar..

ska det vara så?

MVH, samhällsdebattören Jonas Blom

det finns flera sorters dax, den röda är som något slags byggmaterial dvs den stelnar och sitter länge men den blå går bort med shampoo utan större problem.

Men ni vet väl att lika löser lika?
Dvs, använd nåt som är lika illa som daxvax så går det ur på en gång.
Själv så tvålar jag in håret med balsam och så är allt borta på en gång. Skitlätt.

Wella Head games funkar bättre! Kan även använda det till skidorna sade där jag köpte tuben. (Alpingaraget)

Tack för svaren men jag behöver inte någon hjälp med att hitta bra hårvårdsprodukter.
Så som jag förstått det så är vax något man har på skidorna för att de ska åka bättre?
Det här "Wella head games" som ni nämnde är det ett bra val?

valla= få skidorna åka bättre
Wax= få håret att se bra ut etc.

skämtåsido om wella head games på skidor.. men det funkar för att få bukt på håret =)

För en hobbyskidåkare, nybörjare, snowbläjdsåkare och gamla tanter kan det ofta uppfattas som helknäppt att vaxa skidorna. Faktum är att vaxningen är nästintill lika viktig som vallningen!
Alla skidåkare har säkert erfarit problemet med snö på skidans ovansida, vilket är oerhört enerverande då man har investerat en halv månadslön på de senaste planken och försöker imponera på en vacker blondin i liftkön. Snöiga skidor ser helt enkelt inte professionellt ut, och därför använder seriösa skidåkare vax!
Genom att omsorgsfullt lägga ett lager vax på skidans ovansida inför varje skiddag så fäster inte snön och skidan får en helt enastående lyster.

Halland_skier: Här kommer en komplett vaxningsinstruktion!
Torka av skidan med en fuktig trasa och fyll i alla repor med transparent snabbhärdande epoxy.
Applicera rikligt med vax på skidan med en gammal trasa och låt verka i 10-15 minuter.
Leta fram en gammal yllestrumpa, trä den över handen och arbeta in vaxet i skidan.
Yllet kommer att generera statisk elektricitet, vilket håller de minsta snöpartiklarna borta.

Vad gäller val av vax så är DaxWax inget vidare. Mina personliga favoriter är bivax och TurtleWax. Bivaxet kan hålla sig i upp till en vecka, vilket är bekvämt då det blir mindre pill med skidorna och mer tid till After-ski. TurtleWax ger sämre skydd när det är snorkallt, men fungerar helt enastående i vårslasken. TurtleWax ger dessutom den i särklass bästa lystern.
Om det krisar och vaxet är slut så går det att använda öronvax också, nackdelen med öronvax är att lystern inte blir särskilt imponerande...

Lycka till!

Tillbaka
Topp