mittmont parkskida i pow?

hej.

jag har ett par bakmonterade ar6:or. jag åker puder så mycke jag kan annars blir det parkåkning. min fråga är om det är någon som vet om mittmonterade (helst ar6:or) funkar i puder. och då menar ja hyffsad djup puder och inte nån dm. jag funderar nämligen att mittmontera dem, är de värt de tror ni?

tacktack. skidorna är från 08/09 btw

Funkar gör det väl alltid, men det blir garanterat inte samma åkkänsla eftersom du inte får lika mycket hjälp i flytet av skidan. Baksäte och bra benträning blir lösningen.

men jag vill utveckla min parkåkning och behålla puderkänkslan och helst inga nya skidor. är det mer minus och mittmontera för mej eller blir de plus tror ni? det känns ju som om ni tycker det blir ett minus me pow åkningen men man kan ju alltid träna låren lite mer. eller blir det FÖR tungt?

Men hur är ratiot? 5% puder och 95% park eller tvärt om?
Mig veterligen fungerar det bättre att åka park med bakmonterat än att åka puder med mittmonterat. But maybe that's just me.

Skidorna kommer vilja dyka mer och det kommer bli bra mycket sämre utanför pisten.
Nu är ju AR6 inte direkt några puderskidor innnan, så mittmontera dom du och skaffa ett par billiga beggade bredare skidor för lössnö.

Heinz_p sa:
Men hur är ratiot? 5% puder och 95% park eller tvärt om?
Mig veterligen fungerar det bättre att åka park med bakmonterat än att åka puder med mittmonterat. But maybe that's just me.
det är ju mindre puder då de e mer sällan man får de, men när de finns så vill man ju utnytja det. men jag åker ju ändå såhoppas* mer park så jag är lite osäker på om jag ska fortsätta me bakmontering. men de kanske lutar mot ett par till skidor i framtiden.

Om du har åkt puder med bredare skidor och har en viss förväntning/bild av hur det ska vara/brukar vara är mittmonterade parkskidor (speciellt styva) ett rent helvete. Jag är van att kunna kliva på mina Lotus 120 ganska ordentligt, även om det är över knädjupt, men med ett par Salomon Dumont försvinner allt vad roligt, flyt och flow heter... Jag har fått en ordentlig framåtkullerbytta och det fyllde min puder med parkskidor-ratio för gott!

dom kommer inte "dyka" och va jättejobbiga.. men dom kommer garanterat bli jobbiagare att manövra i djupsnö. montera annars -(1-2)cm från exakta mitten :p
det är ju sjukt mycke snyggare och skönare i parken ;)

buzzlightyear sa:
dom kommer inte "dyka" och va jättejobbiga.. men dom kommer garanterat bli jobbiagare att manövra i djupsnö. montera annars -(1-2)cm från exakta mitten :p
Jo dom kommer dyka och vara jättejobbiga.

Sen vem fan bryr sig om skidorna är snyggare monterade i parken? Dummaste jag hört på mycket länge.

Utter sa:
buzzlightyear sa:

Sen vem fan bryr sig om skidorna är snyggare monterade i parken? Dummaste jag hört på mycket länge.
Håller helt med, det är fan de dummaste jag hört! Mittmontera inte! helt värdelöst i puder då skidorna trots sin bredd kommer att sjunka som stenar. Enda lösningen är då att köra i baksätet vilket kommer att vara mördande för låren samtidigt som det är något av det absolut fulaste jag vet. Även om du åker bra kommer du bara se ut som en jävla wannabe och du kommer att tappa känslan. Kör på som du gör och leta mer puder istället ;)

Beror ju på vilka skidor du kör på osså. Jag har kört några säsonger i alperna och använt en del olika varianter på puderskidor och dem alla har varit mer eller mindre bakmonterade men kör på ett par volkl chopstick nu(som med sina spec ska vara helcentrerade)och de e fan så mycket bättre än de jag åkt på tidigare. Flyter som en gud och behöver knappt anstränga mig alls plus ett bättre flow. Men vad vet en gammal bummarräv...

Marker Griffon/Jester Schizo är vad du behöver!
Montera på ett ställe och bara skruva på en skruv så får du fram/bak både framdel och bakdel upp till 6cm!

jespersundstrom sa:
Utter sa:
buzzlightyear sa:

Håller helt med, det är fan de dummaste jag hört! Mittmontera inte! helt värdelöst i puder då skidorna trots sin bredd kommer att sjunka som stenar. Enda lösningen är då att köra i baksätet vilket kommer att vara mördande för låren samtidigt som det är något av det absolut fulaste jag vet. Även om du åker bra kommer du bara se ut som en jävla wannabe och du kommer att tappa känslan. Kör på som du gör och leta mer puder istället ;)
ojojoj... hur smart är du på en skala? läser du inte vad han skriver? han åker väldigt mycke park. inte BARA puder.... "det var det dummaste jag hört".

och hur ofta åker man i 100cm nydump? har själv åkt ar6 skidan bakmonterad och t-hall skidan (samma mått och typ av skida) mittmonterad i puder. och offpist.

buzzlightyear sa:
och hur ofta åker man i 100cm nydump? har själv åkt ar6 skidan bakmonterad och t-hall skidan (samma mått och typ av skida) mittmonterad i puder. och offpist.
Sällan. Men det är inte det handlar om. Det kommer suga för snubben att åka offpist rent generellt med mittmonterat. Dels så kommer de att sjunka väldigt mycket, men de kommer även bli riktigt dryga att svänga, eftersom bakdelen är så stor så kommer den "haka" i snön och det hela kommer bara bli jobbigt.

Slutsats: Köp fler skidor, det finns ingen ultimat skida som är bäst överallt. Om man vill kunna njuta fullt ut av sin åkning så gäller det att ha skidor för ändamålet.

inte ofta, men när det väl händer att man hittar det så vill man inte ha ett par skidor som förstör allt. och då jag har en pappa som alltid åker dit de finns bra med puder så är jag osäker på om jag verkligen ska mittmontera :)

Julander sa:
inte ofta, men när det väl händer att man hittar det så vill man inte ha ett par skidor som förstör allt. och då jag har en pappa som alltid åker dit de finns bra med puder så är jag osäker på om jag verkligen ska mittmontera :)
då ska du såklart bakmontera :p dock blir parken tråkigare på alla sätt :)

Var bor du? Bor du typ i Stockholm eller nåt, och inte åker puder varje vecka men park minst en gång i veckan i den lokala backen, så tycker jag att du ska mittmontera dina AR6:or och sne hyra riktiga puderlagg när du ska åka puder. Annars blir det svårt - mittmonterat i puder suger och bakmonterat i parken suger ganska mycket det med...

ja det är självklart bäst att ha två skidor men om man bara ska ha 1 par så är det även då man åker mycket i park helt klart bäst att bakmonterat enligt mig. Det är precis som fiskbulle säger.

hyra puderalgg e ju ett alternativ jag inte ens tänkt på, bor en halvtimme från väsjö så de e mycke park. men som sagt, hyra när de e puder som gäller är ingen dum ide.

tack för all hjälp!

Julander sa:
hyra puderalgg e ju ett alternativ jag inte ens tänkt på, bor en halvtimme från väsjö så de e mycke park. men som sagt, hyra när de e puder som gäller är ingen dum ide.

tack för all hjälp!
Exakt, där har vi lösningen. Du bor i Sthlm, åker i väsjö - park då, det vill säga. Sen åker du till fjällen/Alperna på loven. Då är det bara att hyra ett par fetingar på alpint eller alpingaraget innan du åker och kötta puder! yäy

Tillbaka
Topp